De kalverliefde voorbij
Door de overnames van de slachthuizen van Geel en Hasselt ontpopt Groep Jos Theys zich als Belgisch marktleider voor kalfsvlees. Marktaandeel veroveren is nochtans niet de belangrijkste drijfveer van de overnames. Wél de controle over de volledige voedselketen, en dus over de vleeskwaliteit.
Tussen de kalfskarkassen wandelen Jos Theys en Frank Celis, zaakvoerders van de Groep Jos Theys, door hun slachthuis in Hasselt. Ze namen de onderneming in mei 1997 in erfpacht over van het Hasseltse stadsbestuur. Enkele maanden later, in oktober 1997, kochten Jos Theys en Frank Celis het slachthuis van Oevel, bij Geel. De twee overnames stuwen de omzet naar 4,5 miljard, meer dan een verdubbeling in één jaar.
BESCHEIDEN BEGIN.
“Het gaat al bij al om financieel vrij voorzichtige overnames,” mildert Frank Celis. “Het slachthuis Staf Lornoy & Zonen in Oevel verwierven we via een achtergestelde lening van 203 miljoen frank. Het slachthuis van Hasselt via een erfpachtformule van 27 jaar.”
Door de overnames wordt de Groep Jos Theys, volledig in handen van de twee zaakvoerders, naar eigen zeggen wél marktleider op de Belgische kalvermarkt. “We hebben vandaag 40 % van de Belgische markt, en 7 % van de Europese,” berekent Jos Theys. De zaakvoerder startte nochtans zeer bescheiden in 1968. In de Slachthuizen van Anderlecht verhandelde hij een half kalf per week. Door de recente overnames stijgt de slachtcapaciteit naar 120.000 kalveren per jaar.
“Een constante is de verticale integratie van de productieketen,” analyseert Frank Celis. Want al in 1973 startte Jos Theys met een eigen vetmesterij. “Op die manier houden we de volledige voedselketen in eigen handen en blijft de kwaliteitscontrole waterdicht. In onze eigen vetmesterijen kweken we 48.000 dieren. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met boeren die we vaste prijzen bieden via garantiecontracten. 85 % van de slachtcapaciteit is eigen productie.”
Jos Theys ontwikkelde bovendien al in de jaren zeventig een eigen merknaam, JT. Theys : “Het refereert aan de slachtlijn, de samenstelling van het voedsel en de moeder van het dier. Wij vinden steeds ons vlees terug. Dat biedt zekerheid aan de klant.”
DOLLE KOE.
Zekerheid en betrouwbaarheid zijn voor de consument belangrijke elementen. Ook de Groep Jos Theys kraakte de voorbije twee jaar door hormonen en dolle koeien. De omzet zakte in 1995 en 1996 met meer dan een kwart. De balans kleurde rood, met respectievelijk 4 en 25 miljoen frank verlies. “Vooral het tweede kwartaal van 1996 was zwaar verlieslatend,” zucht Celis. “Maar 1997 oogt veel beter, de consument heeft weer vertrouwen. We zullen een winst halen van 45 miljoen frank.”
Samen met het Instituut voor Veterinaire Keuring ( IVK) ontwikkelde de kalversector een stringent, eigen controlesysteem. De onafhankelijke internationale onderneming SGS speurt naar onregelmatig vlees. De Groep Jos Theys ondervindt dan ook geen perikelen met de export. 55 % van de productie verdwijnt over de landsgrenzen. Voornamelijk naar Frankrijk waar het bedrijf een eigen filiaal heeft , Italië en Spanje. Die export zal nog toenemen. “Als we een belangrijke speler willen blijven op de open Europese markt, moeten we blijven groeien,” analyseert Frank Celis. ” Prijssetting is een noodzaak. De overname van de twee slachthuizen levert de nodige synergieën op. En die schaalvergroting verbetert onze rendabiliteit.”
VOORVERPAKT.
Vandaag wordt nog steeds geslacht in Hasselt. Maar vanaf medio 1998 gebeurt die activiteit nog uitsluitend in Oevel. Hasselt evolueert dan naar een verwerkingscentrum waar het vlees wordt versneden en in porties verdeeld. De Groep Jos Theys levert zelfs de schaaltjes, etikettering incluis. “Voorverpakte producten zijn een groeimarkt,” weet Jos Theys. “Tussen slachthuis en eindconsument kan het vlees nog onmogelijk met derden in aanraking komen.” Maar ook al vandaag komt de eindconsument nauwelijks rechtstreeks met het vlees van Jos Theys in contact : in de Hasseltse Demerstraat opende in 1990 de Jos Theys Vealerie, waar uitsluitend producten van eigen fabrikaat worden aangeboden. In het voorste gedeelte van de winkel kan de consument terecht. Achteraan is een versnijzaal voor uitzendkoks en slagers. Samen met de versnijzaal in Anderlecht, genereert de winkel een tiende van de omzet. De warenhuizen onder meer Delhaize, GB, Sarma Nopri zijn goed voor een derde. Het gros van de omzet, 60 %, is evenwel bestemd voor de groothandel. Ook Sabena Catering is één van die klanten. Jos Theys levert voor de vluchten op maat gesneden porties junior beef. Mals, rood, en jong rundvlees, van 34 weken jonge kalveren.
JOS THEYS (R.) EN FRANK CELIS (GROEP JOS THEYS) De overname van de slachthuizen van Geel en Hasselt stuwt de omzet van Groep Jos Theys naar 4,5 miljard frank.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier