De automatische stijl
Visual Identity uit Mechelen is gespecialiseerd in het beheer van huisstijlprojecten. En voert als eerste de automatisering daarvan in.
“De huisstijl van een bedrijf is niet zomaar een jas die je om de schouders hangt. Het is de huid van de onderneming,” zegt stichter en gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Balthazar. Zijn bedrijf Visual Identity moet die huid er uniform en consistent laten uitzien.
In de praktijk levert dat uiteenlopende huisstijldragers op zoals brieven, enveloppen en brochures, maar ook kleding, gebouwen en voertuigen. Is de ‘visual identity’ niet goed toegepast, dan kan dat nefaste gevolgen hebben voor het bedrijfsimago. Belgacom, Promedia en Fortis hebben al bij Visual Identity aan de deur geklopt. Ook designbureaus werken vaak samen om als team een totaalaanbod te presenteren.
De wortels van deze Mechelse firma liggen voor een stuk in Nederland. Het bedrijf begon ooit als Forms Management, dat zich specialiseerde in document design en formulierenbeheer. Forms Management had bij onze noorderburen een gelijknamige partner. Het werkterrein werd gaandeweg breder, en in 1997 ging het Belgische bedrijf zijn eigen weg onder de naam Visual Identity.
De volgende stap was een strategisch partnership met Nijkamp & Nijboer, de Nederlandse marktleider op het vlak van huisstijlmanagement, met vestigingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Nijkamp & Nijboer leverde belangrijke knowhow op het vlak van huisstijlautomatisering. “In het Noorden zijn bedrijven zich al veel langer bewust van het belang van de huisstijl,” zegt Jean-Pierre Balthazar, die vroeger ervaring opdeed als project manager bij Twijnstra-Gudde, een Nederlands organisatieadviesbureau.
Visual Identity, dat in 1999 een omzet realiseerde van 50 miljoen frank en momenteel acht mensen tewerkstelt, is op de Belgische markt de pionier van de huisstijlautomatisering. “Al te vaak moet de gebruiker zich behelpen met een wildgroei aan templates om zijn documenten enigszins te doen aansluiten bij de huisstijl van het bedrijf. Hierdoor is het gevaar reëel dat ieder er zijn eigen stijl op nahoudt en dat de gebruiker wordt afgeleid van de inhoud van zijn document,” aldus Jean-Pierre Balthazar. “Ons systeem automatiseert stelselmatig alle opmaaktaken in tekstdocumenten. Niet alleen huisstijlregels worden op voorhand gedefinieerd, maar ook documentsoort, referentiegegevens, titelhiërarchie, inhoudstafel, bijlagen… De gebruiker voegt de nodige gegevens in bij het aanmaken van een nieuw document, waarna het huisstijlsysteem op basis van deze parameters automatisch het uiteindelijke document genereert. Door middel van een uitgekiend dialoogtraject zorgt het huisstijlsysteem ervoor dat de gebruiker een document creëert dat geheel beantwoordt aan de geldende communicatienormen binnen het bedrijf.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier