Danny Vermeulen (49) ‘We blijven ons mannetje staan’

De jongste twee jaar opereerde ik meer binnenskamers. Dan is het wel leuk om weer eens operationeel actief te zijn”, blikt Danny Vermeulen terug op de benoeming, iets meer dan een jaar geleden, tot retail sales manager voor de Benelux van de groep ExxonMobil. In die functie is hij verantwoordelijk voor de tankstations van de groep, beter bekend onder de merknaam Esso.

Onder de afdeling wegverkeer van de groep vallen ongeveer 500 stations in de Benelux, waarvan een kleine helft in eigendom. Al kan dat aandeel in de toekomst verminderen. In september werden in België 28 tankstations en 16 leveringscontracten overgedragen aan de West-Vlaamse G&V Energy Group, een merkverdeler die de vestigingen blijft beheren onder de Esso-vlag. “Nu bestuderen we de mogelijke conversie naar dit merkverdelermodel voor de rest van het netwerk in België.”

Hoewel Vermeulen, op een tussenstop als ontvanger bij het ziekenhuis Den Brandt in Boom na, een one company man is, weet hij wel een en ander van verandering. Bij ExxonMobil voerde de Wuustwezelnaar sinds maart 1987 twaalf jobs uit: van analist over interne audit, salesmanager en public affairs manager in België en Luxemburg tot marketing. “Hoe lang ik dit blijf doen? Dat staat open. Het bedrijf hanteert een systeem van jobrotatie, en zo lang ik leuke zaken kan doen, ga ik ervoor. Maar ik hoop en denk dat ik nog wel even deze job doe.”

Bent u tevreden over de nieuwe aanpak?

DANNY VERMEULEN. “Absoluut. De deal met G&V bewijst dat onze strategie werkt, en de implementatie verloopt vlekkeloos. “Wat ik zeker heb bijgeleerd, is het belang van een goede open communicatie tijdens periodes van verandering. Iedereen die door zo’n fase gaat, zit met vragen. Waarom is dit nodig? Wat betekent dit voor mij? Dan moet je er zijn. Management by being there. De mensen geruststellen. Je kan nooit te veel communiceren. Dat wil niet zeggen dat je altijd nieuwe info moet geven, in veel gevallen volstaat het de communicatie nog eens te herhalen.”

Lukt dat bij iedereen even gemakkelijk?

VERMEULEN. “Er zijn bij zulke operaties nu eenmaal veel mensen betrokken. Het gaat niet alleen over mijn territory managers, die de tankstations begeleiden in hun operaties. Maar ook de mensen die het management doen in de shops, de tankstations onderhouden, de contractors, de dealers zelf. Een heel diverse groep, elk met hun eigen invalshoek. Sommige mensen zijn zeer mondig, anderen zijn eerder gesloten. Zeker bij die laatsten is communicatie des te belangrijker.”

Wat zijn de grote uitdagingen voor de toekomst?

VERMEULEN. “In een sector die voortdurend in beweging is, met nieuwe spelers als het Russische Lukoil, de tendens van bemande naar onbemande of juist full-service-stations, zullen we onze strategie constant aanpassen aan de marktomstandigheden. Hoe dan ook zullen we ons mannetje blijven staan, en het merk Esso in de retailmarkt blijven neerzetten.”

L.H.

“Je kan nooit te veel communiceren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content