BRUSSEL. DE MAN VAN DE HEIZEL
Christian Geûens houdt van duidelijkheid. De nieuwe algemeen direkteur van de Internationale Jaarbeurs en van het Tentoonstellingspark van Brussel hamert daarom op het verschil tussen die beide vzw’s. Het Park dient in feite om de volledige infrastruktuur van de Heizel te valorizeren en ter beschikking te stellen van organizatoren van evenementen o.a. de Internationale Jumping of van beurzen het Autosalon, Batibouw, de Boekenbeurs, enz. Kortom : het Park organizeert niets. De IJB daarentegen, organizeert beurzen voor het grote publiek het Vakantiesalon of voor professionelen, evenals kongressen.
Het curriculum van Christian Geûens (53 j.) spreekt voor zich : hij was waarschijnlijk de meest geschikte persoon om aan het hoofd te staan van beide instellingen. Om te beginnen bezit deze naar eigen zeggen “bikulturele” Antwerpenaar een paar aantrekkelijke diploma’s : hij is doctor in de rechten, licentiaat in de ekonomische wetenschappen en behaalde een postgraduaat in management. Zijn loopbaan is bezaaid met grote namen, met als eerste Nestlé. Zijn volgende stap leidt hem voor negen jaar naar Beiersdorf, waar hij als marketingdirekteur bijdraagt tot de ontwikkeling van Nivea, het mytische merk van de groep. Vervolgens is hij vijf jaar lang direkteur dieetvoeding bij Nutricia. Daar legt hij zijn eerste kontakten met de wereld van de beurzen. Vervolgens wordt Christian Geûens internationaal direkteur van Brepols, de Europese marktleider in de sektor agenda’s, om uiteindelijk in januari 1993 op de Heizel terecht te komen.
Twee jaar later volgt hij daar Jacques Isaac Castiau op als algemeen direkteur van beide vzw’s. Christian Geûens is vastberaden er de marketingfundamenten toe te passen die hij jarenlang heeft gebruikt : luisteren naar de markt, in dit geval de beurs- en kongresorganizatoren, om hen de best aangepaste service te bieden. Dat is één van zijn twee grote doelstellingen. Het tweede ligt in de lijn van zijn marketing-denken : “Het Park is de laatste jaren sterk gegroeid. Ik denk dat de tijd gekomen is om ons opnieuw te richten op het onthaal, de gezelligheid en het welzijn van de bezoekers en de exposanten. ” Deze doelstelling zou konreet gestalte moeten krijgen door de bouw van een grote onthaalzaal aan de achterkant van de Paleizen, daar waar 70 % van de bezoekers binnenkomen. Verschillende diensten zullen er onderdak vinden : een bankagentschap, een boekhandel, een croissanterie, een postkantoor, een reisagentschap, enz… Het eerste deel van dit programma start nog dit jaar, met de bouw van een bovengrondse galerij als verbinding tussen de parking van 12.000 plaatsen en deze toekomstige hal, die kort nadien gebouwd zou moeten worden.
De inzet is groot : de Beurs organizeert meer dan 60 evenementen per jaar, hetzij 180 dagen aan aktiviteiten, 200.000 m² standoppervlakte, een half miljoen bezoekers. Daarbij komt nog dat de beurzen die voor het grote publiek georganizeerd worden op het Tentoonstellingspark, honderdduizenden mensen aantrekken. Grote verantwoordelijkheden dus, waarmee Christian Geûens zich zes dagen op zeven bezighoudt. De zevende dag besteedt hij aan zijn familie, aan lezen en aan tuinieren.
CHRISTIAN GEUENS Marketingfundamenten toepassen, naar kongres- en beursorganizatoren ennaar bezoekers toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier