APPLE-TELER
Van de informaticasector kan je niet alleen zeggen dat de technologische evoluties elkaar razendsnel opvolgen, maar ook de verantwoordelijkheden die je krijgt binnen een bedrijf. Nauwelijks 33 geworden, heeft Philippe Lemmens begin juli de functie van algemeen directeur van Apple Computer België-Luxemburg op zich genomen. Een opdracht die vooral bestaat uit het bezielen van een marketing- en salesploeg met ongeveer 18 medewerkers. En dat in een markt waarin Apple meer succes kent dan in de meeste buurlanden. “In België hebben we ons altijd geconcentreerd op 3 grote sectoren,” zegt de kersverse directeur, “de privé-gebruiker, de professional en het onderwijs.” De ambitie aanwezig te zijn in deze segmenten resulteerde voor Apple in een marktaandeel van zo maar eventjes 8 %. “In België bijvoorbeeld zorgen we voor de uitrusting van 45 % van de architectenbureaus, terwijl we in Nederland nauwelijks zaken doen in deze sector”, zo vervolgt Philippe Lemmens. “Hetzelfde geldt voor het onderwijs, dat bij ons goed is voor 25 % van de omzet van Apple”.
Philippe Lemmens komt uit Brussel en studeerde af aan het Ichec in 1987. Na een jaar stagelopen bij Unisys in Groot-Brittanië treedt hij in dienst bij het departement consulting van Arthur Andersen. Maar dat ligt hem niet echt, en hij besluit dan ook vlug om over te stappen naar de onderneming met het sappige logo, nu 7 jaar geleden. “Toen ik bij Apple begon, kwam het bedrijf net uit een moeilijke periode” zegt de jonge algemeen directeur, “gedurende een lange periode heeft Apple het immers volstrekt normaal gevonden om de gebruiker meer te laten betalen voor zijn vooruitstrevende technologie. Bij het begin van de jaren ’90 werd deze strategie echter diepgaand gewijzigd door de ontwikkeling van een gamma Macintosh-modellen dat inzake prijs bijzonder competitief was, vergeleken met de concurrenten.” Een positie die Apple bijna gedwongen is te handhaven in afwachting van de grote vernieuwingen die aangekondigd zijn voor 1998, want het bedrijf heeft moeten toegeven dat de pc-systemen een enorme technologische inhaalbeweging maakten.
Philippe Lemmens zegt van zichzelf dat hij erg geïnteresseerd is in alles wat met techniek te maken heeft. Hij twijfelde dan ook geen moment toen Apple hem 7 jaar geleden voorstelde om bij de marketingdivisie te komen werken. Eerst was hij daar verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de kmo-markt binnen de Belgische grenzen. Na anderhalf jaar van volgehouden inspanningen werden dat de grenzen van de Benelux. Daarna werd hij commercieel verantwoordelijke bij de afdeling onderwijs. “Een sector met een enorm potentieel, maar ook met enorme financiële problemen, typisch voor het onderwijs op alle niveaus”, zo betreurt de Golden Boy van Apple. Hoe dan ook zal hij vanuit zijn nieuwe functie blijven mikken op de drie sectoren die Apple Belgium heeft vastgelegd, en blijven inspelen op de bijzonder grote merkentrouw die zo typisch is voor de adepten van de Apple-technologie. Al is hij er zich terdege van bewust dat de strijd om het behoud van de Apple-positie op wereldniveau zeer spannend zal zijn.
PHILIPPE LEMMENS (APPLE) Apple kent in België opmerkelijk meer succes dan in de buurlanden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier