75 jaar rijst. Een korreltje export
Gisteren, op 20 mei, was het feest bij Boost Distribution. Belgiës marktleider in droge rijst vierde zijn 75-jarig bestaan. Produktontwikkeling en export zijn de sleutelwoorden in het sukses van Boost.
“Alleen in België vraagt men je in een Chinees restaurant of je rijst of frieten wil, ” zegt een boze André Boost, gedelegeerd bestuurder van Boost Distribution. De Belg is en blijft een aardappeleter. Jaarlijks werkt iedere landgenoot gemiddeld zowat 80 kilogram aardappelen naar binnen en slechts 1,8 kilogram rijst. Daarmee bengelen we helemaal onderaan de ladder van de Europese rijstkonsumptie.
Sedert ’91 is Boost Belgisch marktleider in de droge rijst. 136 mensen tekenen voor een omzet van 2,4 miljard frank. Boost is met zijn Bosto-merk in een nek-aan-nek race gewikkeld met Master Foods (met Uncle Ben’s). André Boost : “Ons marktaandeel bedraagt iets meer dan 22 %, dat van Uncle Ben’s iets minder dan 20 %. “
Ruim de helft van het verbruik aan langgraanrijst in ons land wordt in kookbuiltjes klaargemaakt. Nergens in Europa is dat aandeel zo groot. Boost Distribution schrijft het pionierschap van het kookbuiltje op de Europese markt graag en terecht op zijn naam.
EIGEN MARKTAANPAK.
Drie kwart van de Boost-omzet gaat de grenzen over, naar meer dan 20 landen. De verpakte rijstsoorten zijn in de eerste plaats bestemd voor Frankrijk en Groot-Brittannië, maar de vroegere Oostbloklanden, de GOS-staten en de Baltische staten worden als afnemers steeds belangrijker. Van konkurrentie van de Oosteuropese lage-lonenlanden ligt Boost nog niet echt wakker. Toch voelt hij al de hete Oosteuropese adem in zijn nek. “Ze schermen ginder met hun lagere kostprijs. Dat ze naar hier gaan uitvoeren, vrees ik niet. Maar we dreigen wel een exportmarkt kwijt te spelen. “
Van zijn grootste konkurrent Master Foods onderscheidt Boost zich door een eigenzinnige marktbenadering. Boost heeft geen internationaal merk dat in een groot aantal landen op de markt is ; het gelooft meer in een heel gamma private labels. Zo verdeelt in Frankrijk een zusterfirma de diverse rijstsoorten onder aparte merknamen via grote distributieconcerns. In Groot-Brittannië is het gebruik van private labels erg ingeburgerd. En in Oost-Europa worden de rijstvariëteiten onder het merk Bosto of onder het door Boost gekontroleerde label “Casi” aan de man of vrouw gebracht.
KORT OP DE BAL.
Voortdurend inpikken op nieuwe trends is één van de geheimen van de Boost-suksesformule. “Toen de natuurprodukten in werden, begonnen wij onmiddellijk met bruine rijst, ” licht André Boost toe. “Wij stoppen ook handenvol geld in produktontwikkeling. Gelukkig kunnen we daarvoor terugvallen op onze aandeelhouders (nvdr zie kader). We hebben ook R&D-afspraken met commerciële partners. Onze Boss-roomrijst werd bijvoorbeeld ontwikkeld samen met één van onze grootste zuivelproducenten. “
Onlangs bracht Boost ook bereide maaltijden op de markt op basis van Basmati-rijst en ook niet mis zijn de rijstsauzen met kip, die onder het merk Bosto verkocht worden. Samen met een rijstbuiltje vormen die een kant-en-klare maaltijd. Het produktgamma werd ook uitgebreid door de overname van rijstwafelfabrikant Herto in Itegem.
“Wij hebben korte beslissingslijnen en verkoop en marketing werken nauw samen, ” verklaart André Boost. “Zo kunnen wij, in tegenstelling tot vele grootschalige bedrijven uit onze sektor, initiatieven snel realizeren en marktevoluties op de voet volgen. “
BDB
ANDRÉ BOOST (BOOST DISTRIBUTION) We volgen marktevoluties op de voet op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier