ACA Group begeleidt bedrijven in digitale transitie: ‘We staan mee aan de startlijn met onze klanten’

RONNY RUYTERS “Belangrijke criteria voor een overname zijn de bedrijfscultuur, de diversiteit, de gelijkheid en het mensgerichte handelen.” © DEBBY TERMONIA
Melanie De Vrieze Freelance

De Hasseltse softwareleverancier ACA Group groeide de voorbije jaren niet alleen door meer opdrachten uit te voeren voor zijn klanten, maar ook door overnames. De acquisitie van Flow Pilots vorig jaar was een belangrijke mijlpaal. “Bij een overname laten we ons leiden door duurzaamheid”, zegt CEO Ronny Ruyters.

Er werken meer dan 250 medewerkers voor ACA Group. Het bedrijf groeide met 17 procent in 2021 en boekte een omzet van 24,6 miljoen euro. Door de krapte op de arbeidsmarkt vult ACA Group de organische groei aan met een actieve overnamepolitiek in binnen- en buitenland. “Het is de enige manier om personeel te vinden”, zegt Ronny Ruyters, die het bedrijf tijdens de eeuwwisseling oprichtte.

Voor ACA een bedrijf overneemt, doet de softwareleverancier altijd een duurzaamheidsscreening. “Belangrijke criteria zijn de bedrijfscultuur, de diversiteit, de gelijkheid en het mensgerichte handelen”, legt Ruyters uit. De beslissing om in september Flow Pilots over te nemen, viel na de voorziene einddatum omdat ACA Group nog een aantal mensen wilde spreken om te zien hoe het bedrijf in elkaar stak. “Als je de medewerkers aan het hoofd van de organisatie kunt inschatten, ken je de helft van het bedrijf. We hebben niks aan een overname als medewerkers daarna gaan lopen of de cultuur die we juist geschetst hebben verloren gaat.” Ook kwaliteit is belangrijk. “We hechten veel belang aan klantenretentie. Dat de klanten lang blijven, is ook een teken van duurzaamheid.”

DORIEN JORISSEN
DORIEN JORISSEN © National

Het begeleiden van klanten in een duurzame, digitale transitie is de kernactiviteit van ACA Group. CEO Ronny Ruyters: “We zijn een partner in zowel digitale strategie als de creatie van digitale oplossingen. Als we mee aan de startlijn in het denkproces van onze klanten staan, helpen we niet alleen de vertaalslag te maken naar IT-oplossingen en de integratie daarvan, maar proberen we ook altijd nieuw potentieel in de waardeketen bloot te leggen.”

ACA Group brengt ideeën tot leven en realiseert en onderhoudt digitale oplossingen. Dat doet het in verschillende businessunits, zoals digitale strategie, data & AI, mobiele applicaties, cloudhosting, software op maat en klantenportalen. De groep werkt voor klanten in diverse sectoren, zoals de gezondheidszorg, finance, openbare voorzieningen, de afval- en recyclage-industrie, de publieke en de farmaceutische sector. ACA bouwde de afgelopen twintig jaar aan heel wat duurzaamheidsprojecten. Het ontwikkelt onder meer het BEPI-platform van amfori, het SmartSymbiose en Asbestattest voor OVAM, oplossing in het internet der dingen en mobiele gezondheidszorg voor Idewe en het is de structurele IT-partner van Valipac.

Dit jaar staan heel wat projecten op de planning. De integratie van Flow Pilots, dat in september vorig jaar overgenomen werd, is er een van. Flow Pilots is het digitale innovatiebedrijf dat werd geleid door Dewi Van De Vyver, enkele jaren geleden verkozen tot ICT Woman of the Year. “Dit jaar willen we ook de kaap van 300 medewerkers halen”, zegt Ruyters. “Ten slotte hebben we nog een interne hervorming waarmee we onze afdelingen Python, Java,. NET en lowcode in één divisie zullen onderbrengen.”

Duurzaamheidsnetwerk

Duurzaamheid is niet alleen essentieel in de bedrijfsvoering van de softwareleverancier, maar is ook aanwezig bij de klanten en de partners. “De digitale transitie is een essentieel onderdeel van het innovatieproces waar onze maatschappij door moet in het teken van duurzaamheid”, legt sustainability manager Dorien Jorissen uit. “In dat proces staat het herdenken en innoveren van klassieke businessmodellen in bedrijven centraal. Wij maken digitale technologie en begeleiden onze klanten in hun digitale transitie.”

Daarnaast wil ACA Group ook met externe stakeholders een netwerk rond duurzaamheid opstarten. “Dat moet over de concurrentiegrenzen heen gebeuren. Je kan dat niet alleen in eigen huis doen, je moet het breder zien.” Kennisdeling is een belangrijke pijler. Daarom richtte ACA Group duurzaamheidsdenktanks op voor zowel externen als voor de teamleden. De eerste focussen op de thema’s gelijkheid en diversiteit, energie- en duurzaamheidsmanagement.

Duurzaamheid komt het best van van onderuit, vindt Dorien Jorissen. “Betrokkenheid en authenticiteit zijn essentieel in een intern duurzaamheidsbeleid. Het start bij de mensen in je organisatie. Waar staan we voor en wat leeft er in het team? Duurzaam leiderschap is een reis die je samen maakt.”

Goede doelen

Dat duurzaamheid ingebakken zit in ACA Group, komt tot uiting op verschillende manieren. Het bedrijf laat zich onder meer leiden door de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, met dit jaar extra aandacht voor het starten van een duurzaamheidsnetwerk, verduurzaming in IT, gelijkheid en diversiteit. “We integreren duurzaamheid in onze bedrijfsstrategie en -doelen en laten ons ook extern uitdagen aan de hand van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen en Ecovadis”, zegt Dorien Jorissen. “Ook verdiepen we ons in de nieuwe regelgeving in duurzaamheid, de Corporate Sustainability Reporting Directive. Dat combineren we onder meer met de samenwerking met goede doelen die onze teamleden na aan het hart liggen.”

© National

De softwareleverancier, die op 23 mei de eerste editie van de technologieconferentie Voxxed Days Brussels organiseert, is ook al jaren bezig met groene mobiliteit. De eerste elektrische auto werd elf jaar geleden aangeschaft. “Vandaag is ongeveer 40 procent van het wagenpark elektrisch. Tegen 2025 moet 98 procent emissieloos zijn”, zegt CEO Ronny Ruyters. ACA Group ontving in 2022 van het technologieblad Datanews de Most Environmentally Responsible ICT Company of the Year-award. De jury loofde de Hasseltse leverancier van informatietechnologie en -diensten voor de manier waarop hij duurzaam omgaat met de planeet en de medewerkers. “ACA Group heeft een sterke bedrijfscultuur”, legt Dorien Jorissen uit. “Goed zijn voor de planeet en de medewerkers staat hoog in ons vaandel. Onze werknemers vinden het fijn om te werken aan iets wat groter is dan henzelf of hun taken.”

Trends selecteert grensverleggende thema’s en verhalen. ACA Group verdient het label omdat het bedrijf zijn klanten op weg zet naar een duurzame, digitale transitie.

17 procent

groeide ACA Group in 2021.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content