Zit er geld in jouw Klout-score?
Goed mogelijk dat u voor gisteren nog nooit wakker had gelegen van uw Klout-score, zeg maar de index die berekent hoeveel gewicht uw activiteit op verschillende sociale media in de schaal legt. Gisteren mocht echter blijken dat een voldoende hoge Klout-score je – bijvoorbeeld- toegang verschaft tot een ironisch-exclusief feestje voor ‘influentials,’ oftewel mensen die ‘iemand’ zijn in de sociale-mediasfeer.
Maar kun je die score ook te gelde maken? “Indirect wel,”zegt media-experte Clo Willaerts. “Klout is niet zozeer een graadmeter van de invloed die je hebt op het internet, maar is vooral een graadmeter voor de grootte van je publiek en de mate waarin jij met hen interageert en omgekeerd. Mensen met een hoge Klout-score kunnen om die reden interessant zijn voor PR-en reclamebureaus die een nieuwigheid lanceren. Een hoge score kan je dus wel wat nieuwe hebbedingetjes, snoepreisjes en VIP-arranegementen opleveren.” Voor bekende gezichten die aan personal branding doen, is de Klout-score dan weer een factor in de onderhandeling van sponsorcontracten en product placement via diens sociale-mediakanalen. Voor wie geen BV of Kardashian in het diepst van zijn gedachten is, maar toch een voordeeltje wil slaan uit zijn invloed op het web, zijn er de zogenaamde Klout-perks. Wie een score van 40 of hoger heeft, heeft via zijn Klout-profiel recht op bepaalde extraatjes. “In België staat dat systeem echter nog in zijn kinderschoenen,” zegt Willaerts. “In de VS is het al beter georganiseerd. Maar voor wie op die manier een graantje wil meepikken, is het dus van belang om die Kloutscore steeds in de gaten te houden.” (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier