Dit is hoe je op verschillende manieren kan betalen met je smartphone

© Getty Images/iStockphoto
Roel Van Espen medewerker Trends

De markt van mobiele betalingen is in volle beweging. Zowel Bancontact, Seqr als Payconiq willen een plaatsje als vaste betaalapp op jouw smartphone veroveren. Ze zetten in op verschillende technologieën.

Bancontact

Betalingen via Bancontact zijn allang niet meer beperkt tot je bankkaart: via de Bancontact-app kan je vandaag betalen door simpelweg een QR-code te scannen met je smartphone. Het te betalen bedrag verschijnt dan automatisch op je scherm. Wanneer je je persoonlijke pincode invoert en op ‘Bevestigen’ drukt, wordt de transactie meteen uitgevoerd. Extra handig is dat je tot vijf verschillende bankkaarten aan deze app kan koppelen.

De Bancontact-app laat zowel betalingen tussen personen onderling als in webshops en fysieke winkels toe. Dat kan bijvoorbeeld in alle vestigingen van Colruyt, en er was eerder ook al een pilootproject bij Delhaize. In de loop van volgend jaar zal de app ook de contactloze NFC-technologie ondersteunen, waardoor je je telefoon enkel nog tegen een sensor aan de winkelkassa zal moeten houden.

Seqr

Mobiel betalen kan ook via Seqr, een smartphone-app die vandaag al zowel het scannen van QR-codes als NFC ondersteunt. Via de QR-code betaal je onder andere in grote ketens zoals AVEVE, Kreatos, McDonald’s en de vestigingen van Colruyt Group. Ook heel wat apothekers doen mee, net zoals een handvol webwinkels. Betalen via NFC kan in ons land bij onder meer Carrefour, IKEA, Aldi, Decathlon, Inno en Starbucks.

Met de Seqr-app kan je ook makkelijk geld verzenden naar een bankrekeningnummer van een kennis. Dat kan aan de hand van een telefoonnummer: open de app, selecteer het nummer van de ontvanger uit je contactenlijst (of voeg het toe), geef het bedrag in en bevestig de transactie. Is je contactpersoon nog niet vertrouwd met Seqr, dan ontvangt die een bericht met het verzoek om de app te downloaden.

Payconiq

En dan is er nog Payconiq, de mobiele app die je eveneens onder vrienden, in een winkel of op restaurant laat betalen. In België zijn er vandaag al 12.000 handelszaken die deze oplossing ondersteunen. Betalen doe je door het bedrag in te tikken en je pincode in te geven. De begunstigde krijgt meteen een bevestiging. Vervolgens wordt het geld automatisch van de ene bankrekening naar de andere overgeschreven.

Extra handig is dat de Payconiq-app de getrouwheidsprogramma’s van Joyn (de nieuwe verzamelnaam voor CityLife en Qustomer) ondersteunt. Door je klantenkaart hieraan te koppelen, kan je in één beweging betalen en punten sparen. Je ziet steeds hoeveel je al gespaard hebt en in welke mate de voordelen binnen handbereik komen. Joyn wordt vandaag al gebruikt door meer dan 4.100 handelaars.

De consument beslist

Opvallend is dat de mobiele betaaloplossingen inzetten op verschillende technologieën. Bij Colruyt wordt al geruime tijd geëxperimenteerd met allerlei systemen. Divisiemanager accounting & banking Michel Van Mello ziet vooral een toekomst voor oplossingen die streven naar eenvoud, een goede kassa-integratie, beperkte bijkomende investeringen en lagere kosten dan de huidige systemen.

Toch zal het uiteindelijk de consument zijn die het laatste woord heeft. ‘En die zal vooral kiezen in functie van gebruiksgemak, vertrouwen en kosten’, voorspelt Van Mello. ‘Biometrie maakt een makkelijke toegang via een eenvoudige vingerafdruk alvast mogelijk. Die klantenherkenning is ook belangrijk in het kader van gekoppelde getrouwheidsprogramma’s, die een aanzienlijke meerwaarde voor klanten bieden.’

‘De consument zal ook kiezen voor een betaaloplossing die zowel in de winkel als bij een online aankoop identiek is op het vlak van gebruik, opzet en look and feel. Daarnaast wil hij een maximale controle over zijn centen en zijn verschillende rekeningen. Betaaloplossingen die niet aan al deze eisen beantwoorden, zijn gedoemd om te mislukken.’

Partner Content