Hoe besparen op een pretparkbezoek
Wie minstens twee keer per jaar naar hetzelfde pretpark gaat, is bijna altijd beter af met een abonnement dan met verschillende tickets.
Voor de meeste pretparken begint het seizoen op 1 april. Verscheidene parken maken een prijsje voor abonnementen in de eerste maand van het jaar dat ze open zijn. Die kortingen voor vroege vogels moeten de verkoop op gang trekken. In april kreeg u een seizoensabonnement bij Walibi nog 20 à 22 procent goedkoper dan vandaag. Voor een Walibi Pass, die tot en met 5 november onbeperkt toegang geeft tot het pretpark, betaalde u vorige maand 55 euro, anderhalf keer de prijs van een ticket voor een volwassene. Tegen de normale prijs van 69 euro is het goedkoopste abonnement voor Walibi nog altijd goedkoper dan twee afzonderlijke tickets voor een volwassene (36,5 euro).
Walibi is lang niet het enige park dat zwaar inzet op abonnementen. De pretparken kijken duidelijk naar elkaar voor de prijszetting van hun tickets en abonnementen. De vuistregel is dat u uw abonnement na twee bezoeken hebt terugverdiend. Let op als u met de wagen gaat: de prijs van de parking is niet inbegrepen bij de entreeprijs. Bij de dierenparken zit er een groter prijsverschil tussen de prijs van tickets en abonnementen. Een abonnement voor Planckendael en ZOO Antwerpen levert pas een voordeel op na vier bezoeken. Die twee dierentuinen zijn ook in de winter open, terwijl de pretparken enkele maanden de deuren sluiten als het kouder is. Bovendien geeft dat abonnement toegang tot twee dierentuinen. Dat verklaart mogelijk het grotere prijsverschil.
Alle parken verkopen seizoenspassen om minder afhankelijk te zijn van het weer. Bij Parques Reunidos, de eigenaar van Bobbejaanland, maken die seizoenspassen 12 procent van de omzet uit. Volgens de pr-verantwoordelijke van Walibi bezoeken 50.000 mensen per jaar Walibi en/of Aqualibi met een abonnement. Het is niet duidelijk hoeveel procent van de omzet die abonnementen bij Walibi opbrengen.
De passen geven in de regel ook recht op kortingen op consumpties in het park. Bezoekers die boterhammen en eigen flessen drank meebrengen, spenderen niet zo veel in de restaurants en de shops. Als ze overal korting krijgen, zijn ze al sneller geneigd hun boterhammen thuis te laten. Compagnie des Alpes zegt in zijn jongste jaarverslag dat de verkoop van tickets en passen goed is voor ongeveer 60 procent van de omzet van zijn pretparken. De overige 40 procent komt van uitgaven van de bezoekers in de restaurants en de shops.
Extra kortingen
De meest voorkomende voordelen van abonnementen zijn kortingen op wat u koopt in het park. Maar er kunnen ook verrassende voordelen verbonden zijn aan een abonnement. Zo kunt u met een abonnement van Boudewijn Seapark voor de helft van de prijs naar tentoonstellingen op de Site Oud Sint-Jan in Brugge, naar Bokrijk of naar Technopolis in Mechelen. Verder vinden we een lange lijst andere voordelen, van 40 procent korting in de Plopsa-parken tot 20 procent korting op een jaarabonnement van een Sanoma-magazine.
De lijst met voordelen voor abonnees is niet altijd even lang. Bij de Walibi Pass en de Bellewaerde Pass bijvoorbeeld komen maar weinig extraatjes. U krijgt onbeperkt toegang tot Walibi of Bellewaerde, en 50 procent korting op tickets van zes andere parken in Nederland, Frankrijk en Duitsland, waaronder het Parc Astérix, dicht bij Parijs. Maar dat is alles. Er is wel nog een duurder abonnement voor Walibi, Aqualibi en Bellewaerde samen, waar meer toeters en bellen aan vasthangen. U betaalt voor zo’n Golden Pass 99 euro. Dat is 30 euro meer dan voor een abonnement voor Walibi, en 36,5 euro meer dan voor een abonnement voor Bellewaerde. Dat laatste is de prijs van een dagticket voor Walibi.
Een apart abonnement voor Aqualibi bestaat nog niet. Ter vergelijking: een volwassene die wil gaan zwemmen in het waterpark, betaalt normaal 21 euro aan de kassa en 20 euro via de webshop. Er zouden binnenkort wel tienbeurtenkaarten beschikbaar zijn voor 135 euro, volgens de website van Aqualibi. Maar dan bent u dus nog altijd goedkoper af met een Golden Pass. Het is hoe dan ook zaak de verschillende formules en de mogelijke kortingen tegen elkaar af te zetten.
Tickets
Voor de minder fervente bezoekers van pretparken is een abonnement niet interessant. Maar u kunt de prijs van een bezoek aan een pretpark op verschillende manieren drukken door uit te kijken. Ten eerste zijn er vaak tijdelijke promoties te vinden op de websites van de parken. Bij Bobbejaanland betaalt een volwassene op eender welke dag 37 euro voor een ticket, maar als u een ticket koopt voor een specifieke dag, zakt de prijs al naar 35 euro. Als u zich kunt vrijmaken op een van de promotiedagen van het park, kunt u de prijs van een ticket voor volwassenen drukken tot 19,95 euro, of een besparing van 46 procent op het gewone ticket. Bij Bobbejaanland kost het goedkoopste abonnement 59 euro. Dat is bijna drie keer zoveel als de laagste ticketprijs voor Bobbejaanland.
Wilt u zich liever niet vastpinnen op een welbepaalde dag? Via de winkelketen Dreamland kunt u voor Bobbejaanland en een hele rits andere pretparken online of in de winkel goedkoper tickets kopen dan bij de parken zelf. Een ticket van een volwassene voor Bobbejaanland dat u koopt via Dreamland, kost 30 euro en is geldig van 1 april tot 5 november. U bespaart in dit geval 7 euro met het ommetje langs Dreamland. De besparing is niet bij alle parken even groot, maar toch de moeite waard om het na te kijken.
Op de website vakantieveilingen.be worden regelmatig veilingen georganiseerd voor tickets voor pretparken. Onlangs is een veiling voor twee tickets voor Bobbejaanland afgelopen. De bieder kon twee tickets voor volwassenen aanschaffen voor 33 euro. Daar worden wel nog 5 euro administratiekosten bijgeteld voor VakantieVeilingen. De koper heeft twee tickets voor de prijs van nagenoeg één ticket.
Tickets op voorhand kopen via de webshop van het park is meestal voordeliger dan aan de kassa, zeker als u met een groot aantal mensen tegelijk bestelt. De definitie van een groep verschilt naargelang het pretpark. Bij Bobbejaanland zijn er kortingen voor groepen vanaf 20 personen. Bij Aqualibi kan u vanaf zes personen de prijs per persoon laten zakken van 20 naar 16 euro. U moet de tickets wel op voorhand bestellen via de webshop van Aqualibi. Zes mensen bij elkaar krijgen om op dezelfde dag naar een water- of pretpark te gaan, is nog niet zo’n grote moeite voor een fikse korting van 24 euro (voor zes personen).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier