Banken richten hun pijlen op de jongeren
Banken proberen klanten op steeds jongere leeftijd voor zich te winnen. KBC lanceerde onlangs zelfs een app waarmee kinderen al vanaf elf jaar mobiel kunnen bankieren.
Zowat elke grootbank richt zich vandaag tot een niet onbelangrijke doelgroep: de jongeren. Dat gebeurt vaak via een aangepast aanbod dat inspeelt op de mogelijkheden van smartphones. BNP Paribas Fortis heeft met Hello Bank zelfs een apart merk ontwikkeld dat zich profileert als een mobiele bank voor jongeren vanaf 18 jaar.
Ook KBC lanceerde onlangs K’Ching, een app waarmee kinderen al vanaf elfjarige leeftijd kunnen bankieren op hun smartphone. Op die manier kunnen ze altijd en overal hun saldo controleren, hun geschiedenis bekijken en geld overschrijven. Ouders kunnen limieten instellen en bepalen welke verrichtingen mogen uitgevoerd worden.
De app heeft een kleurrijke lay-out die kan aangepast worden met verschillende thema’s. Bij elk thema hoort een buddy die de jongere wegwijs maakt in de bankwereld. Hij deelt tips en weetjes over bijvoorbeeld veilig bankieren en geld afhalen. Foto’s van familie en vrienden moeten de beleving nog aangenamer maken.
Een goed idee?
Maar is het wel een goed idee om kinderen al op elfjarige leeftijd te laten kennismaken met de wereld van mobiel bankieren? Volgens KBC alvast wel. ‘Hoe vroeger je start met het beheren en opvolgen van je geldzaken, hoe beter‘, klinkt het daar. Dat wordt ook bevestigd door de FSMA, de officiële waakhond van de financiële diensten en markten in ons land.
Toch is er ook kritiek. ‘Banken zijn almaar minder in staat om jongeren aan te trekken met interessante spaarrekeningen‘, stelt Kristof De Paepe van Spaargids.be. ‘En dus zetten ze in op marketingstunts, onder andere via apps. Want door klanten zo vroeg mogelijk aan zich te binden, zullen ze die later mogelijk een auto- of woonlening kunnen verkopen.’
Voor u uitgetest
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier