Anna Demuylder (37), CEO van Tapestry Art en HolonCom - VAN IT TOT WANDTAPIJTEN

Anna Demuylder richtte zopas Tapestry Art op, een bedrijfje dat wandtapijten maakt met gepersonaliseerde foto's, ze begon motorjachten te verhuren in Kroatië, werd voorzitter van de Jongerenkamer van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en leidt samen met haar partner (zowel zakelijk als privé) het IT-bedrijf HolonCom.
...

Anna Demuylder richtte zopas Tapestry Art op, een bedrijfje dat wandtapijten maakt met gepersonaliseerde foto's, ze begon motorjachten te verhuren in Kroatië, werd voorzitter van de Jongerenkamer van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en leidt samen met haar partner (zowel zakelijk als privé) het IT-bedrijf HolonCom. De rode draad door haar loopbaan is dat de Antwerpse streeft naar zo concreet mogelijke verwezenlijkingen. Gedreven door idealisme ging Demuylder, die een master in de sociale wetenschappen (Universiteit Antwerpen) behaalde, eerst aan de slag bij een jeugddienst en een centrum voor algemeen welzijnswerk, voor ze in 1998 in het IT-bedrijf HolonCom van haar partner stapte. "Alles wat ik tot dan toe had geleerd over projectmanagement, het belang van informatie te verwerken in concrete stappen, customer care, enzovoort kon ik hier gebruiken. De IT-markt verandert altijd heel fel, en draait van websites naar tablets en secure hosting. Het komt er voor ons op aan nieuwe niches te vinden." Het IT-bedrijf legt niet de nadruk op snel groeien of zo veel mogelijk winst, maar vertrekt vanuit vijf waarden (blij zijn met wat je hebt, weten wat je wil, dat tegen iedereen zeggen, handelen zonder schrik en niet afhankelijk zijn van het resultaat). Op het eerste gezicht heeft Tapestry Art niets met HolonCom vandoen, maar dat is schijn. "Eigenlijk is Tapestry Art een toepassing van cloud computing die een echt product oplevert: een wandtapijt. Mensen kunnen een foto van henzelf of uit onze collectie in een wandtapijt laten weven. De productie gebeurt in Vlaanderen, maar de markt voor het luxeproduct -- een uniek stuk heb je vanaf 8000 euro -- bevindt zich vooral in de VS en Rusland. Wandtapijten hebben een hele traditie bij ons. We willen een stukje Vlaanderen in de wereld zetten." Voorlopig is Tapestry nog een onderdeel van HolonCom, maar later wordt het zelfstandig. De sociale kant blijft ondertussen ook aanwezig: als Kamerambassadeur voor het district Berchem vervult ze een brugfunctie tussen lokale ondernemers en het gemeentebestuur en is ze betrokken bij het time2care-project, dat in Turnhout een zorgmunt lanceert om de sociale cohesie te bevorderen. Om zich te ontspannen, kijkt Demuylder, die getrouwd is en twee co-kinderen heeft, graag naar oude detectivereeksen zoals Columbo of Murder She Wrote. Blijf nadenken. "Op je intuïtie vertrouwen is goed, maar blijf ook nadenken en handelen. Je mag er niet zomaar op vertrouwen dat alles vanzelf in orde komt."Na zijn studie industrieel ingenieur bouwkunde (Kaho Sint-Lieven Gent) schaafde de Torhoutenaar Pieter Loose zijn talenkennis bij en deed hij internationale ervaring op door te studeren in Duitsland en Brazilië. Daarna ging hij in dienst bij de Belgische afdeling van de multinational Hertel, gespecialiseerd in industriële bouw. "Ik stond er aan het hoofd van een studie- en calculatiebureau dat groeide van bijna niets tot een tiental werknemers. Mijn leiderschapsstijl? In Duitsland en Brazilië heb ik geleerd dat je moeilijke dingen makkelijk moet kunnen uitleggen als je je snel wil integreren. Dat pas ik ook in het bedrijf toe. Ik besteed ook veel aandacht aan een goede groepssfeer." In 2010 stapte Loose in het familiebedrijf van zijn schoonvader, dat hij ondertussen overnam. "Het bedrijf was aan het groeien en had meer structuur nodig. Met mijn schoonvader als wijze mentor, zorgden we voor een nieuwe visie, werkwijze en investeringen. We leveren drie diensten: apparatuur voor waterbehandeling, levering van chemicaliën, en desinfectie." Ekopak integreerde de drie poten in een totaaloplossing voor de klant en dat leverde meteen goede cijfers op. "We groeien al drie jaar met 20 procent, hebben nu 15 werknemers en draaien een omzet van bijna 4 miljoen euro." Loose ziet de toekomst rooskleurig in. "Water wordt almaar schaarser en bedrijven zullen meer projecten doen om water te recupereren." Loose werkt net de kmo-opleiding van de Vlerick Business School af. "Die wees me er vooral op om regelmatig te blijven nadenken over onze visie en strategie." Loose woont samen, heeft twee kinderen en gaat om zich te ontspannen graag fietsen en mountainbiken in de Vlaamse Ardennen. Zorg dat je niet alleen maar werkt. "Ik vind het belangrijk om naast je werk nog een andere passie te hebben, zoals bij mij fietsen. Als het dan wat moeilijker gaat op het werk, kun je je even daarop richten. Daardoor kun je sneller je batterijen opnieuw opladen." "Na mijn studies economische wetenschappen aan de UCL, heb ik een MBA Financiën gevolgd aan de Hofstra University", vertelt Christophe Rousseaux over zijn Amerikaans avontuur. "Dat was in 1998. Een bijzonder verrijkende ervaring, want destijds begon het internet ingang te vinden." De start van zijn loopbaan had helemaal vast kunnen liggen. Bij zijn terugkeer uit de VS bestond Immoweb, de website die zijn vader in het leven had geroepen, al drie jaar. Chris-tophe Rousseaux wilde niet meteen aan de slag in het familiebedrijf, de tijdschriftengroep Produpress (Autogids, Bouwen & Verbouwen, Actief Wonen). "Ik had het gevoel dat ik behalve financiën eerst nog een andere pijl op mijn boog moest hebben: informatica." Hij begon als ontwikkelaar bij Guidance Benelux en werd er al snel hoofd van de dienst Microsoft-opleidingen. Die ervaring duurde slechts een jaar. "In 2000 ben ik begonnen bij Immoweb en heb ik mijn schouders onder het hele commerciële, IT- en marketinggedeelte gezet. Ik was pas 26 jaar, vandaar dat mijn vader daarnaast ook een algemeen directeur had aangetrokken. Toen die in 2005 vertrok, ben ik CEO geworden." Die functie bekleedt hij vandaag nog altijd, ook al is de vastgoedsite nu voor 80 procent in handen van de Duitse uitgever Axel Springer en het Amerikaanse investeringsfonds General Atlantic. Een deal van 127,5 miljoen die destijds niet onopgemerkt voorbijging. Christophe Rousseaux stond erop zelf voor zijn 'baby' te blijven zorgen. Hij groeit als kool. "Sinds de oprichting van de website breken wij elke maand records", beklemtoont hij trots. "Wij zijn gegroeid van 4 naar 53 medewerkers en ons publiek is alleen dit jaar al met 30 procent toegenomen." Dan hebben we het nog niet eens over de omzet, die vandaag bijna 21 miljoen euro bedraagt. Blijf bij je leest. "Wanneer je een bedrijf opricht, kan de verleiding om van alles en nog wat te doen heel groot zijn, maar je moet bij je corebusiness blijven en daar niet van afwijken."Christophe Crasselts droomde ervan onderzoeksrechter te worden, een familietraditie. "Op familiefeestjes krioelt het bij ons van de juristen." Als student koos hij dan ook blindelings voor de faculteit rechten van de ULB. "Dat bleek al gauw een tegenvaller." Niet concreet genoeg naar zijn zin. Hij begon journalistiek te studeren, in de hoop dat het relationele aspect daar meer aan bod zou komen. "Evenmin mijn ding." Vervolgens probeerde hij nog helikopterpiloot te worden in het leger. Maar hij vond zijn draai pas toen hij avondlessen marketing volgde aan het Institut supérieur de formation continue in Etterbeek. Tegelijk werkte hij bij Cetelem, een bedrijf gespecialiseerd in consumentenkrediet. "Daar had ik een administratieve functie. Beetje bij beetje ben ik dan bij Fimaser beland, de financiële poot van Carrefour. Daar kwam ik terecht op de afdeling marketing Ik ben er online communication manager geworden." Drie jaar later, in mei 2011, trok hij naar Delhaize als digital media manager. "Voor het eerst had ik mijn werkgever zelf gekozen." Zijn taak: het merk met de leeuw positioneren in de nieuwe media. "Wat ik leuk vind aan mijn job, is de uitdaging van de retailsector, waar de concurrentie bikkelhard is. Ik geef ook leiding aan een team van vier en dat menselijke aspect boeit me enorm. Wij zijn erin geslaagd een invalshoek te vinden die aanslaat bij de internetgebruikers. We hebben al 100.000 fans." Dat hij geen klassiek schooltraject heeft gevolgd, is volgens hem gaandeweg eerder een troef gebleken dan een nadeel. "Aanvankelijk werd er soms heel negatief aangekeken tegen avondschool. Naarmate je professioneel evolueert, zijn het meer en meer de werkelijke competenties die tellen, niet zozeer het diploma." Wees slim. "Mijn oom (Alain Courtois, nvdr.) zegt altijd dat je in het leven niet intelligent moet zijn, maar wel slim. En dat het belangrijk is om een prima netwerk uit te bouwen." BENNY DEBRUYNE & MÉLANIE GEELKENS