Zelfs in deze tijden van een beginnende shift naar elektrisch rijden blijft de Sportage met zijn conventionele aandrijving (benzine, diesel en hybride) een erg belangrijk model voor Kia. Het is met deze SUV dat de Koreaanse constructeur vanaf halverwege de jaren 2000 een snelle groei in onze contreien kon optekenen. Ondertussen zijn we toe aan de vijfde generatie. De reacties van vrienden, kennissen en andere weggebruikers bevestigden onze eerste indruk toen we de nieuwe Sportage t...

Zelfs in deze tijden van een beginnende shift naar elektrisch rijden blijft de Sportage met zijn conventionele aandrijving (benzine, diesel en hybride) een erg belangrijk model voor Kia. Het is met deze SUV dat de Koreaanse constructeur vanaf halverwege de jaren 2000 een snelle groei in onze contreien kon optekenen. Ondertussen zijn we toe aan de vijfde generatie. De reacties van vrienden, kennissen en andere weggebruikers bevestigden onze eerste indruk toen we de nieuwe Sportage te zien kregen: hier staat een esthetisch heel geslaagde SUV. Alsof de designers een perfecte mediaan hebben gevonden. De Sportage oogt modern, maar niet futuristisch. Je ziet - vooral aan zijn snoet - dat dit geen Europees merk is, maar hij heeft ook geen al te uitbundige Aziatische trekjes. Hij heeft karakter, maar geen agressieve uitstraling. Hij is origineel, maar niet marginaal. Hij is stilistisch verzorgd, maar niet overdone. Heel geslaagd dus. Het interieur lijkt op het eerst gezicht iets conventioneler, maar is in tegenstelling tot de vorige generatie heel eigentijds en digitaal helemaal mee. Met een paar handige vondsten, zoals het aanraakpaneel onder het centrale scherm, dat je met een eenvoudige vinger op een icoon snel kunt laten overschakelen van klimaatregeling naar de bediening van de multimedia. Best intuïtief. Daarnaast scoort het interieur met de kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen, ondanks de obligate kunststoffen. In de binnenruimte zit het ook snor. Achterin is voldoende plaats voor drie volwassenen. De koffer is een van de grootste in zijn segment: afhankelijk van de gekozen versie is er een laadvolume van 520 tot 590 liter. We reden met de meest klassieke versie, die met een benzinemotor. Die wagen is niet alleen soepel en voldoende snedig. Met een ingetogen rijstijl binnen de snelheidslimieten stelden we vast dat een gemiddeld verbruik van 6,5 liter geen utopie is. Niet slecht voor een SUV met de afmetingen van de Sportage. In snelle bochten blijft hij stevig en behoorlijk vlak op de weg liggen, maar die eerder sportieve afstelling van het chassis impliceert helaas wat minder comfortgevoel op slechte wegen.