Markt voor tweedehands e-bikes ontwikkelt zich snel
De tweedehandsmarkt voor elektrische fietsen is in volle ontwikkeling. De Franse start-up Upway pakt het grootschalig aan en opende onlangs een platform in Mechelen om de hele Benelux te bedienen. Aangezien nieuwe e-bikes vrij duur zijn, is de vraag naar tweedehands groot.
De elektrische fiets heeft de fietsenmarkt door elkaar geschud, en de tweedehandsmarkt erbij. Begin dit jaar opende Upway, een Franse start-up, een platform in Mechelen om in de Benelux elektrische fietsen online te verkopen. “De prijzen liggen tot 60 procent onder de nieuwprijs”, verzekert Gregory De Vroey, territorymanager voor de Benelux, die ons ontvangt in een kantoor in een container, geïnstalleerd in een hangar van 2.500 vierkante meter, waar honderden fietsen klaarstaan om aan een nazicht onderworpen te worden. Evenveel andere staan opgeknapt klaar voor levering, verpakt in grote platte dozen. In het gebouw huist ook een werkatelier en een ministudio waar de fietsen tegen een witte achtergrond en vanuit alle hoeken worden gefotografeerd om in de onlinecatalogus te worden opgenomen.
30 procent goedkoper
De prijs hangt af van de leeftijd en de kilometerstand van de fiets. Een snelle blik op de website wijst uit dat de prijzen voor stadsfietsen van merken als Kalkhoff en Riese & Müller waar niet veel mee gereden is 30 procent goedkoper zijn dan een nieuw model. Een Cube Touring Hybrid Pro uit 2023 met 514 kilometer op de teller staat te koop voor 2.399 in plaats van 3.199 euro (-25%), en een KTM Moto GPS+ speedpedelec uit 2021 met 8.233 kilometer kost 2.149 in plaats van 4.899 euro (-53%), allemaal met een jaar garantie.
Als je een fiets verkoopt die je voor 3.000 of 4.000 euro hebt gekocht, heeft die nog altijd een mooie restwaarde
Karl Lechat,
Lucien
Tweedehands fietsen zijn niets nieuws, maar de markt was tot nu bescheiden en lokaal. “Met gewone niet-elektrische fietsen rijden gebruikers gemakkelijk tien of vijftien jaar, terwijl elektrische fietsen vaker worden vernieuwd”, zegt Filip Rylant, de woordvoerder van Traxio, de federatie van de auto- en tweewielersector. “Vroeger kocht je een fiets voor 500 of 600 euro en was het moeilijk die door te verkopen”, zegt Karl Lechat, die de fietsenwinkelketen Lucien, een onderdeel van D’Ieteren, leidt. “Maar als je een fiets verkoopt die je voor 3.000 of 4.000 euro hebt gekocht, heeft die nog altijd een mooie restwaarde.” Lucien werkt samen met Upway om elektrische fietsen in te ruilen.
Dat elektrische fietsen nog een hoge restwaarde hebben, maakt de weg vrij voor nieuwe businessmodellen. Een gewone nieuwe stadsfiets brengt tweedehands al snel 4.000 euro op en speedpedelecs, supersnelle fietsen die tot 45 kilometer per uur halen, kunnen tot 10.000 euro waard zijn.
Tweehonderd merken
Traxio stelt vast dat de markt voor tweedehandse speedpedelecs in maart met 23,8 procent is gegroeid: er zijn er 781 verkocht, tegenover 581 in maart 2023. Dat de federatie over zulke precieze cijfers beschikt, komt doordat speedpedelecs geregistreerd moeten worden. Ze geven een idee van de groei van de algemene markt voor tweedehands e-bikes, in alle categorieën. Een aantal detailhandelaren, waaronder Lucien, Bike Republic (Colruyt Group) en Decathlon, hebben voor veel artikelen een rubriek ‘tweedehands’ in het leven geroepen. Ook de fietsmerken zelf spelen in op de tweedehandsmarkt. Zo voorziet Stromer in de mogelijkheid om fietsen terug te nemen via een app en een samenwerking met Upway. Dat kan helpen om de fietsen tegen een iets hogere prijs te verkopen.
De verkoop van tweedehands elektrische fietsen lijkt een op zichzelf staande, nieuwe business te worden, een beetje zoals de verkooppunten voor tweedehands auto’s. “We accepteren meer dan tweehonderd merken”, zegt Philippe De Schutter, hoofd expansie van Upway. Alleen fietsen die in goede staat verkeren, komen in aanmerking. Upway herstelt geen beschadigde frames of kapotte motoren. Om de fietsen op te knappen heeft Upway overeenkomsten gesloten met een groot aantal merken. De fietsen komen van particulieren, die hun fietsen aanbieden via de website, en van winkels zoals die van Lucien. En van leasemaatschappijen, die steeds meer fietsen aanbieden, vooral via cafetariaplannen.
Vertrouwen is de sleutel. We vechten op een markt waarin nog vertrouwen ontbreekt
Philippe De Schutter,
Upway
Volgens Upway is de markt enorm. De Franse start-up, opgericht door voormalige Uber-medewerkers, heeft verschillende vestigingen: in Parijs, in Mechelen voor de Benelux, in Berlijn voor Duitsland en in New York. “We gaan er openen in Nederland, Zwitserland, Spanje, Portugal, Italië en Los Angeles”, vervolgt Philippe De Schutter. Het nazicht en onderhoud richt zich vooral op de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals de remmen, de lagers, de spaakspanning. De capaciteit van de batterij wordt gemeten. Ze wordt vervangen als het niveau lager is dan 80 procent van de oorspronkelijke waarde. Zitten er krassen op het frame, dan worden die op foto’s vastgelegd.
Schaal vergroten
“Ons doel is een fiets binnen de dertig dagen te verkopen”, legt Philippe De Schutter uit. “We kopen dus geen voorraden onverkochte fietsen aan om ze over zes maanden te verkopen, op een moment dat er misschien meer vraag naar zal zijn.” Upway profiteert van zijn aanwezigheid in verschillende landen. “Is er voor bepaalde modellen misschien minder vraag in Oostenrijk, dan vinden we er wel kopers voor in Nederland, of omgekeerd. De website brengt het aanbod van alle landen samen. “Ons doel is dat er 2.500 fietsen op de website worden aangeboden, maar met de sterke vraag zitten we momenteel aan een duizendtal.” In 2023 verkocht Upway 20.000 fietsen. Het bedrijf geeft zijn omzet niet prijs, maar wij schatten die op 40 miljoen euro, gebaseerd op een gemiddelde prijs van 2.000 euro per fiets.
De uitdaging is daar een marge op te verdienen. Upway hoopt winstgevend te worden door het proces te industrialiseren en te internationaliseren. Dat is ingewikkelder dan bij auto’s, die een hogere restwaarde hebben.
Belofte van de leasemarkt
Om zijn snelle groei te financieren, is Upway erin geslaagd eind 2023 nog eens 30 miljoen dollar financiering op te halen, ondanks de moeilijke markt voor durfkapitaal. Tot de aandeelhouders behoren Sequoia Capital, een grote speler in Silicon Valley die ook Airbnb en Apple heeft gefinancierd, en Exor Ventures, een vehikel van familie Agnelli. “We hebben aangetoond dat we winstgevend kunnen worden”, vervolgt Philippe De Schutter, die van land naar land reist om nieuwe centra op te zetten. Winstgevendheid is een kwestie van volume en dus van het ontwikkelen van nieuwe vestigingen. Het merk moet ook bekender worden bij potentiële klanten. “Vertrouwen is de sleutel. We vechten op een markt waarin nog vertrouwen ontbreekt”, zegt De Schutter.
Om meer fietsen voor de verkoop te vinden, hoopt Upway meer uit de leasemarkt te halen. In Duitsland is die markt al aanzienlijk, met een vloot van ongeveer 1,5 miljoen fietsen. In België zou het voorlopig om ruim 100.000 fietsen gaan. “Na drie jaar, aan het einde van het contract, moeten ze terug naar de verhuurbedrijven. Die moedigen de gebruiker vaak aan om de fiets te kopen, om de doorverkoop, die ze te ingewikkeld vinden, te vermijden.” De restwaarde wordt dan vaak vastgesteld op 15 procent, wat meestal onder de potentiële waarde van de fiets ligt. Upway hoopt leasemaatschappijen aan te moedigen om meer gebruik te maken van zijn diensten.
Als leasemaatschappijen fietsen aan het einde van het contract zouden aanbieden, “zou de restwaarde tot 30 procent kunnen bedragen”, zegt Karl Lechat, wat mogelijkheden opent om die fietsen goedkoper te leasen.
Gemiddelde aankoopprijs: 3.700 euro
Cijfers over fietsen in België zijn moeilijk te vinden omdat ze, speedpedelecs uitgezonderd, niet hoeven te worden aangegeven bij de federale overheidsdienst Mobiliteit. Volgens Traxio daalden de leveringen aan verkoopnetwerken in 2023. Dat komt omdat er in 2022, na voorraadtekorten, veel meer fietsen werden besteld. Traxio verwacht dat de e-bikemarkt structureel zal blijven groeien.
De geschatte verkoopcijfers worden verzameld door GfK via een enquête. GfK maakte enkele eerste statistieken bekend over de gemiddelde verkoopprijzen. In België kost een nieuwe fiets gemiddeld 2.808 euro (3.700 euro voor een elektrische fiets), terwijl dat in Nederland gemiddeld 1.810 euro is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier