Het Centre Pompidou en het Louvre in Parijs hebben elk twee filialen, een in Frankrijk en een in het buitenland: Pompidou in Metz (en binnenkort Brussel), het Louvre in Lens en Abu Dhabi. Die bijhuizen zijn een manier om de lijvige vaste collecties te kunnen tonen. In Louvre Lens loopt de expo L'Empire des roses, een overzichtstentoonstelling over de kunst ...

Het Centre Pompidou en het Louvre in Parijs hebben elk twee filialen, een in Frankrijk en een in het buitenland: Pompidou in Metz (en binnenkort Brussel), het Louvre in Lens en Abu Dhabi. Die bijhuizen zijn een manier om de lijvige vaste collecties te kunnen tonen. In Louvre Lens loopt de expo L'Empire des roses, een overzichtstentoonstelling over de kunst van de Kadjaren, de heersers in Iran tussen 1786 en 1925. De Franse modeontwerper Christian Lacroix maakte de scenografie van schilderijen, juwelen, tapijten, textiel en wapens, afkomstig uit museale collecties in Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. De grootste verdienste van de Kadjaren is misschien dat Iran zich tijdens hun bewind beetje bij beetje open begon te stellen voor de buitenwereld. Het omgekeerde gebeurde ook: de invloed uit het Westen drong door tot het Iraanse hof, dankzij studiereizen in Europa. De vermenging van Iraanse kunst en westerse elementen uit schilderijen en prenten is duidelijk te zien op de expo. In Centre Pompidou-Metz, een spectaculair gebouw van de Japanse architect Shigeru Ban, start de expo Couples modernes. Het museum brengt werk samen van bekende kunstenaarskoppels, onder wie Sonia en Robert Delaunay, Pablo Picasso en Dora Maar, Man Ray en Lee Miller, Charles en Ray Eames, Nelly en Theo van Doesburg, Jean Arp en Sophie Taeuber-Arp. Meestal zijn de koppels allebei beeldend kunstenaar, soms was een van beide partners danser, dichter, model of mecenas. Het zijn steevast bruisende stellen, die in het centrum van de avant-garde stonden. Via die tastbare liefdeshistories zien we de kunstwereld en de samenleving van de twintigste eeuw continu veranderen.