Je had voor minder kunnen vermoeden dat ze met elkaar afspraken. Van het trio Peugeot, Citroën en Renault lanceerde altijd wel een op het juiste moment een nieuw topmodel in zijn gamma ¬ een model dat groot en statig genoeg is om te kunnen fungeren als presidentiële auto. Generaal de Gaulle liet zich nog rijden in een Citroën DS, maar na hem zat Georges Pompidou in de grotere en chiquere Citroën SM. Giscard D'Estaing koos voor de Peugeot 604 en Nicolas Sarkozy voor de 607, t...

Je had voor minder kunnen vermoeden dat ze met elkaar afspraken. Van het trio Peugeot, Citroën en Renault lanceerde altijd wel een op het juiste moment een nieuw topmodel in zijn gamma ¬ een model dat groot en statig genoeg is om te kunnen fungeren als presidentiële auto. Generaal de Gaulle liet zich nog rijden in een Citroën DS, maar na hem zat Georges Pompidou in de grotere en chiquere Citroën SM. Giscard D'Estaing koos voor de Peugeot 604 en Nicolas Sarkozy voor de 607, tot hij overstapte naar de Renault Vel Satis.De huidige Franse president, Emmanuel Macron, is helemaal mee met de tijd: zijn chauffeur zit achter het stuur van een DS 7 Crossback. Inderdaad, een SUV. Maar daar kan verandering in komen, nu DS Automobiles, het premiummerk van de groep Stellantis en in 2015 boven de doopvont gehouden als nevenmerk van Citroën, de DS 9 lanceert. Die grote berline met een chique uitstraling is geknipt voor de Président de la République. Belangrijker is dat DS met de DS 9 precies doet waar het merk voor in het leven is geroepen: auto's maken die kunnen concurreren met de berlines van de Duitse premiummerken, zoals de Mercedes C-Klasse en de BMW 5. Het werd tijd dat die DS 9 er kwam. Technisch stond niets zijn komst meer in de weg, want met de uitstekende Peugeot 508 had Stellantis alles in huis om ook DS zijn grote berline te schenken. De DS 9 staat op hetzelfde platform als de 508, maar het model is wel groter. Achterin biedt hij een zee aan beenruimte. De sfeer in het interieur is overigens bijzonder geraffineerd. Maar de DS 9 maakt de grootste indruk met het comfort aan boord. De ophanging verslindt op meesterlijke wijze putten en bulten, en een dikkere beglazing zorgt mee voor een ongeëvenaarde akoestische isolatie. Een hemels genot is het om met de DS 9 lange afstanden af te malen. Onze testwagen was een plug-inhybride, met in het vooronder een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor, gevoed door een oplaadbare batterij. We vonden het heel fijn om ermee rijden. En nee, dieselen en écht zuinig rijden lukt niet meer met deze nieuwe limousine. Het zijn inderdaad andere tijden.