Een bedrijf is als een gezin

De gezondheid van een bedrijf hangt ook af van een goede relatie tussen de medewerkers. Hoe kun je een slechte band verbeteren? Joëlle Huaux en Diane Thibaut, allebei werkzaam als relatiecoach in bedrijven, weten raad.

Het begint met een futiliteit: het storende getik van een balpen, een onbeholpen reactie, een slecht begrepen boodschap of gewoon een verschil in zienswijze. Soms mondt het uit in een woede-uitbarsting op de werkvloer. Van de ene dag op de andere verandert je werk in een nachtmerrie. Hoe pak je dat probleem aan?

1. NEEM AFSTAND EN STEL JE VRAGEN

“Om niet in een emotionele discussie te verzeilen, is het belangrijk dat je het probleem objectief benadert. Je moet je afvragen waarom de relatie niet goed zit. Dat is een goed begin”, zegt Diane Thibaut. Ligt het probleem bij mij of bij mijn omgeving? Ben ik de enige die last heeft met mijn baas? “Zo krijg je zicht op je noden en op jouw deel van de verantwoordelijkheid in het conflict”, vult Joëlle Huaux aan.

2. STEL JE WAARDESYSTEEM TER DISCUSSIE

Nu je noden duidelijk zijn en je je verantwoordelijkheid kent, moet je alleen nog de juiste houding aannemen: wees tolerant. “In een bedrijf zijn er grote individuele verschillen in werk, organisatie en denken. Om het conflict niet te laten escaleren, moet je dat verschil aanvaarden. Meer nog, je moet je waardesysteem heroverwegen”, legt Thibaut uit. Een kleine oefening: stel je voor dat de relatie met je collega’s een ontdekkingstocht is. Stel je daarbij positief op. Stoort het je dat je collega niet efficiënt werkt? Ga op zoek naar de positieve kant van dat gebrek. Misschien is hij niet efficiënt in zijn werk omdat hij zijn tijd gebruikt om nieuwe ideeën te vinden.

3. RELATIVEER

“Het leven is als een krukje op vier poten”, stelt Huaux. “De poten staan symbool voor je werk, je familie, je relatie en je vrienden. Als op het werk alles vierkant draait, staat het krukje op drie poten. Het komt er dan op aan om je evenwicht te bewaren en vreugde te putten uit de drie andere invloedssferen.” Als je pas in dienst bent, is het goed dat je werk absolute prioriteit krijgt. Dat toont je motivatie. Maar op een bepaald moment kan dat ten koste gaan van de rest. Daarom het advies: houd ontspannende activiteiten, die je helpen je problemen te relativeren, altijd buiten het werk.

4. WAPEN JE MET EEN SCHILD VAN NEUTRALITEIT

“Een relatie is als een bankrekening. Je doet er zowel stortingen op (zoals positieve investeringen in je relatie) als afhalingen (bijvoorbeeld wanneer je een ontgoocheling oploopt), en je probeert ervoor te zorgen dat je nooit in het rood te gaat”, legt Huaux uit. Als het verschil te groot wordt, raak je verzwakt in de relatie en blijf je met onvoldane verwachtingen zitten. Dan is het tijd om je schild van neutraliteit boven te halen. “Stel je neutraal op als een dominante collega je aan het wankelen probeert te brengen. Laat je niet uit het lood slaan en versoepel je manier van denken. De betrokken collega zal niet weten waar hij het heeft”, zegt Thibaut.

5. PAS JE AAN EN VERZORG JE COMMUNICATIE

Laatste stap: creëer een aanpassingszone. Je werkt wellicht nog maar een paar jaar samen met de collega aan het bureau naast je. Je kunt de schade dus beperken. Drie dingen moet je goed onthouden. Ten eerste: blijf in alle omstandigheden vriendelijk. “Volg het win-win/no dealconcept, zelfs als het niet klikt met een collega. Jouw belangen moeten altijd de belangen van de ander voeden”, legt Huaux uit. Ten tweede: denk erom dat een bedrijf veel weg heeft van een gezin. “Een manager is als een vader. Zijn rol is cruciaal: de goede verstandhouding in een team hangt sterk van hem af”, besluit Huaux.

CORALIE RAMON

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content