Wat begon als een hobby, is in de afgelopen twaalf jaar uitgegroeid tot een dagtaak en zelfs meer dan dat. Frans Cordemans (47) was boekhouder van beroep, maar stak al zijn vrije tijd in het verzamelen van postzegels. In 1994 kreeg hij de kans om in het postzegelbedrijf Van Looy & Van Looy te stappen, een kans die hij met beide handen greep. Inmiddels is Frans Cordemans gedelegeerd bestuurder van het bedrijf.
...

Wat begon als een hobby, is in de afgelopen twaalf jaar uitgegroeid tot een dagtaak en zelfs meer dan dat. Frans Cordemans (47) was boekhouder van beroep, maar stak al zijn vrije tijd in het verzamelen van postzegels. In 1994 kreeg hij de kans om in het postzegelbedrijf Van Looy & Van Looy te stappen, een kans die hij met beide handen greep. Inmiddels is Frans Cordemans gedelegeerd bestuurder van het bedrijf. Het carrièrepad van Bart Van Acker (30) kende een gelijkaardige evolutie. Hij begon als internetconsultant, maar stapte over naar Van Looy & Van Looy om er bestuurder te worden. Pikant detail: Van Acker was als fervent postzegelverzamelaar klant bij Van Looy & Van Looy, en Van Looy & Van Looy liet zijn website door Van Acker ontwerpen. Hoe zit het inmiddels met de verzamelwoede van de heren? "Zelf verzamelen doen we niet meer. Maar we zijn elke dag van 's morgens tot 's avonds met onze hobby bezig."Van Looy & Van Looy is een van die drie merknamen van de nv Block & Stamps. Van Looy & Van Looy organiseert in België jaarlijks zes veilingen. Het aanbod omvat hoofdzakelijk postzegels, maar in de catalogus zijn ook postkaarten en aanverwante voorwerpen opgenomen. Het probleem met het veilen van postzegels is het gebrek aan topmateriaal. Cordemans: "Daardoor wordt het moeilijk om de omzet per veiling te doen stijgen. Elke veiling halen we een omzet van ongeveer 250.000 euro, met uitschieters tot 500.000 euro. Dat bedrag wordt gehaald in de oktoberveiling. Elke keer halen we materiaal op bij zo'n 200 'inleveraars' en versturen we dat naar ongeveer 600 bieders."Autonoom groeien is moeilijk geworden, dus werd de steven naar het buitenland gewend. Door de overname van Postzegelveilingen Hoes uit Tilburg kreeg Van Looy & Van Looy voet aan wal op de Nederlandse markt en werd het meteen het grootste postzegelveilinghuis in de Benelux. Van Acker: "In Nederland veilen we twee keer per jaar, maar het is de bedoeling om op korte termijn naar drie veilingen te gaan. Hoes houden we overigens bewust als onze tweede merknaam in de veilingwereld."Onder de naam Antverpia Stamps is het Antwerpse huis de onbetwiste marktleider in het leveren van postzegels via postorders. Zesmaal per jaar worden de boekjes naar klanten en potentiële klanten opgestuurd. Van Acker: "Er zitten 15.000 adressen in onze database, waarvan 3000 actieve klanten zijn."In Antwerpen baat Van Looy & Van Looy een winkel uit waar de verzamelaar letterlijk alles kan kopen wat met zijn hobby te maken heeft. Bovendien is het bedrijf actief als groothandelaar, maar voorlopig alleen in de Benelux, Frankrijk, Spanje en Hongkong. Liggen er nog plannen voor verdere expansie op tafel? Cordemans: "Zeker weten. Ik begin al te watertanden wanneer ik aan de Franse markt denk. Die is veel groter dan de Belgische of de Nederlandse. Toch willen we niet te snel werken. Laten we maar eerst de overname van Hoes verteren. We rekenen erop dat de overname, inclusief de kosten, over drie jaar volledig verwerkt zal zijn."Postzegels verzamelen is niet bepaald de favoriete vrijetijdsbesteding van de jeugd. Ondanks initiatieven van diverse organisaties zoals de vereniging van postzegelhandelaars en De Post komen er slechts mondjesmaat jonge verzamelaars bij, weet Cordemans. "De tijd dat iedere achtjarige met een postzegelalbum aan de slag ging, is voorbij."Maar er komen wel degelijk nieuwe verzamelaars bij, vooral in de leeftijdscategorie veertig tot 55 jaar. De kinderen zijn (bijna) de deur uit, in de verte wenkt het (brug)pensioen en de spaarpot raakt aardig gevuld. In deze leeftijdscategorie komt er dus tijd en geld vrij om de oude hobby met veel nostalgie weer op te pikken. Van Acker: "Dit publiek vergt een heel aparte aanpak. Dus geen schreeuwerige reclames, maar wel voldoende uitleg en informatie."Insiders weten dat het oude beeld van de stoffige winkel in achterafstraatjes niet meer opgaat. De klanten verwachten een professionele organisatie, waarbij ze ook via postorders en het internet kunnen bestellen. In België zijn er zo'n 80.000 actieve verzamelaars, van wie de helft alle nieuwe zegels trouw aankoopt, met een budget van gemiddeld 100 euro per jaar. In Nederland is de markt iets groter, met ongeveer 120.000 actieve verzamelaars. Voor postzegels had de invoering van de euro een negatief effect. Veel verzamelaars stopten omdat hun verzameling door de valutawissel 'ten einde liep' en ze de jaarlijkse kosten van de nieuwe zegels te hoog vonden. Een belangrijke verschuiving die eraan staat te komen, is de geldigheid van de Belgische zegels. Momenteel mag elke zegel die is uitgegeven na 1963 nog op een brief gekleefd worden. Dat vormt de onderliggende waarde van elke postzegelverzameling die na dat jaar uitkwam. Theoretisch kan je dus een brief frankeren met een combinatie van oude Belgische franken en euro's. Cordemans: "We verwachten echter dat het niet lang meer zal duren voordat de postzegels in de oude munteenheid ongeldig worden gemaakt. Dan zullen ze nog maar een derde van hun waarde hebben. Wanneer de verzamelaars zich dat realiseren, zullen er weer veel teleurgestelde beleggers bij komen."Jos Sterk