‘De eerste plaats is absoluut onze ambitie’

Sandoz, de divisie generische geneesmiddelen van de Zwitserse farmareus Novartis, heeft in ons land een wissel aan de top doorgevoerd en zijn ambities aangescherpt. In 2016 wil Sandoz het marktleiderschap afsnoepen van Eurogenerics. En intussen moet ook strijd worden gevoerd om de biosimilars te promoten.

Als u dit leest, is Dominique Petit al aan de slag in Singapore, waar ze voor Sandoz de markt in een cluster van zes landen (Taiwan, Hongkong, Vietnam, Maleisië, Singapore en de Filipijnen) moet uitbouwen. Een kolfje naar de hand van Petit, die aan het begin van de eeuw de Belgische tak van het Duitse generische bedrijf Hexal uit de grond stampte. In 2005 ging Bexal, zoals die Belgische tak werd genoemd, op in Sandoz, en kreeg Petit ook die teugels in handen. Voor haar afscheidsinterview haalde Petit er haar opvolger Vincent Verschraegen bij. De 40-jarige TEW’er en marketingspecialist krijgt van Petit de eer om de steile ambitie van Sandoz voor België uit de doeken te doen. Het doel is om Eurogenerics, het dochterbedrijf van de Duitse farmamultinational Stada en al vele jaren de onbetwiste topper van de generische sector in België (zie grafiek), een hieltje te lichten.

“De tweede plaats is altijd een beetje een ongelukkige plaats”, begint Verschraegen. “Als tweede kijk je altijd net naar boven. Die eerste plaats is dus voor Sandoz absoluut de ambitie. En als u me vraagt naar de planning: wij stellen 2016 voorop om er te staan als marktleider in generieken in België. Dat lijkt me een haalbare datum.”

“Jef (Hus, de topman van Eurogenerics, nvdr) zal blij zijn om dat te lezen”, schatert Dominique Petit. “Als we het halen, mag het hele team naar Singapore komen om me te bezoeken. Dat heeft mijn baas beloofd.”

Als nummer één zult u wel vol in de wind staan. Hoge bomen vangen veel wind.

VINCENT VERSCHRAEGEN. “Dat is waar. Maar dat is geen probleem, we hebben al wel meer stormen doorstaan.”

Zal jullie strijd leiden tot een prijzenslag?

DOMINIQUE PETIT. “Eurogenerics kan houden wat het heeft. Onze belangrijke concurrenten zijn niet de andere generica. We vechten als generieke bedrijven allemaal samen om meer van de markt te hebben. We proberen niet tegen elkaar te vechten voor een kleine koek.”

Kan de Belgische markt voor generieken nog verder consolideren?

VERSCHRAEGEN. “Er is al heel wat consolidatie geweest. Er is het samengaan van Mylan en Docpharma, die in België het nummer drie zijn, en van Teva en ratiopharm, die samen het nummer vier vormen. Maar het kan verder. Er zijn nog heel wat kleine spelers. Maar in die consolidatie hoeft Sandoz niet noodzakelijk een actieve rol te spelen. Wij hebben al een solide positie die we nog gaan versterken.”

Kunnen jullie leven met de penetratiegraad van generieken in ons land?

PETIT. “Het is duidelijk te weinig, want hoe meer generieken worden gebruikt, hoe meer de overheid bespaart. Wat genoeg is? Pakweg 50 procent. Generieken hebben vandaag 14 procent van de markt voor geneesmiddelen. De totale zogenoemde off-patentmarkt — dus generieken én originele medicijnen die de producent zelf in prijs heeft verlaagd na het aflopen van het patent — vertegenwoordigt een derde van de totale markt. In dat derde heb je 30 procent generiek. Het blijft gewoon een moeilijke markt.”

Ook voor biosimilars is België een lastige markt (zie kader). En bij generieken kun je nog zeggen dat het gaat over perfecte kopieën. Bij biosimilars is dat niet het geval.

PETIT. “Voor mij is er over veiligheid en efficiëntie geen discussie meer. Er is trouwens een duidelijk standpunt en een officiële studie van Europa over de hoge vergelijkbaarheid van biosimilars met de originele producten. Maar we moeten geduld hebben en zeer goed communiceren, want het concept is toch nog nieuw. Ook de autoriteiten moeten communiceren en een kader creëren om te zorgen dat er een toekomst is voor die producten. Er is vorig jaar al een stap gedaan en we hopen de effecten daarvan te zien voor het einde van dit jaar. Daarmee bedoel ik dat we tegen dan toch minstens een beetje verkoopvolume zullen hebben, want momenteel is het in België niks. In andere landen gaat het marktaandeel toch al richting 20 procent, en zelfs 50 procent als je naar Noord-Europa kijkt.”

Wat is het potentieel van biosimilars?

PETIT. “Biosimilars worden uitsluitend gebruikt in ziekenhuizen. Neem de top twintig van actieve bestanddelen die in België in het ziekenhuissegment worden gebruikt. Daarvan zijn er veertien die biotechnologische producten zijn. Samen vertegenwoordigen die een kostprijs van 500 miljoen euro. Als we voor die producten een alternatief hebben dat bijvoorbeeld 20 procent goedkoper is, zoals de huidige biosimilars, spreken we toch over substantiële rechtstreekse besparingen.”

Kan de prijskloof met de originele producten verder uitgediept worden?

PETIT. “Voor we daarover kunnen spreken, moeten we eerst verkoopvolume hebben.”

Wat is het gevaar als jullie producten niet geaccepteerd worden?

PETIT. “Ik zie geen gevaar. (lacht) We hebben die biosimilars allemaal nodig. Zonder die producten zie ik niet hoe we het moeten bolwerken met een verouderende bevolking en met een budget voor de terugbetaling van geneesmiddelen dat beperkt blijft. We moeten een goedkoop alternatief vinden. Ik ben dus zeker dat het er zal komen, net als met generieken.”

Hoe ziet u de markt van biosimilars in België binnen vijf jaar?

PETIT. “Ik zie minstens 20 procent marktaandeel. Dat is onze ambitie. En het gros van die 20 procent moet van Sandoz komen. Wij zijn per slot van rekening de pioniers.”

BERT LAUWERS, FOTOGRAFIE THOMAS LEGRÈVE

“Generieke geneesmiddelen blijven gewoon een moeilijke markt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content