Een jaar geleden werd Bjørn Toonen managing director van de uitzendgroep Tempo-Team, een onderdeel van de Randstad Holding. Tempo-Team (115 kantoren, 30.000 uitzendkrachten) is een van de vijf grootste uitzendbedrijven in België. Tempo-Team Professionals biedt diensten aan, zoals werving en selectie, testing en assessment, opleiding en loopbaanbegeleiding. "De uitzendsector en de markt van werving en selectie bleven het voorbije jaar groeien", zegt Toonen. "Al was de impact van de terreuraanslagen in maart wel voelbaar. De markt blijft stabiel, maar een aantal veranderingen zetten door. Onze concurrenten waren ...

Een jaar geleden werd Bjørn Toonen managing director van de uitzendgroep Tempo-Team, een onderdeel van de Randstad Holding. Tempo-Team (115 kantoren, 30.000 uitzendkrachten) is een van de vijf grootste uitzendbedrijven in België. Tempo-Team Professionals biedt diensten aan, zoals werving en selectie, testing en assessment, opleiding en loopbaanbegeleiding. "De uitzendsector en de markt van werving en selectie bleven het voorbije jaar groeien", zegt Toonen. "Al was de impact van de terreuraanslagen in maart wel voelbaar. De markt blijft stabiel, maar een aantal veranderingen zetten door. Onze concurrenten waren vroeger de andere bekende bureaus. Nu zijn dat Facebook, LinkedIn en Google. Zeker voor intreders op de arbeidsmarkt zijn sociale media een manier om met kandidaten in contact te komen. Bovendien zie ik in bedrijven allerlei nieuwe functies ontstaan. En ze worden complexer." BJORN TOONEN. "De socialmediamanager bijvoorbeeld. Dat is een marketingmanager die het bedrijf via sociale media promoot en de visibiliteit verhoogt. Een paar jaar geleden bestond dat niet. En het werk van een magazijnier bijvoorbeeld is veel complexer geworden. Die mensen dragen een headset in het bedrijf." TOONEN. "Ondanks de positieve economische signalen en het nog altijd hoge aantal werkzoekenden, geeft een op de drie werkgevers aan dat een groot deel van hun vacatures niet ingevuld geraakt. De belangrijkste oorzaak is de mismatch tussen vraag en aanbod. Het spanningsveld tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt groeit. Dat geldt vooral voor de kmo's, die een belangrijke motor zijn voor tewerkstelling in ons land. Zij hebben, in tegenstelling tot grote bedrijven, vaak geen hr-afdeling en minder kennis om optimaal talent aan te trekken. "Daarom zet Tempo-Team voluit in op de hr-ondersteuning van dit segment. Werknemers en werkzoekenden hebben een gids op de arbeidsmarkt nodig, iemand die hen helpt de juiste carrièrekeuzes te maken en hen in contact brengt met interessante opdrachtgevers. Een loopbaancoach. Dat geldt zeker voor de jongste generaties op de arbeidsmarkt. Daarom investeren wij met verschillende initiatieven in de versterking van de tewerkstellingskansen en de talentontwikkeling van jonge mensen. Die jonge kandidaten vragen ons dat. Ze willen als sollicitant advies over het type bedrijf waar ze het best in passen. We hebben het voorbije jaar de focus meer en meer naar die doelgroep verschoven. Het belang van hr-ondersteuning neemt toe." TOONEN. "Het gaat breder. Onlangs lanceerden we Tempo-Team Construct om geschikte kandidaten in de bouwsector te plaatsen. Daar nam de vraag naar flexibiliteit en onmiddellijk inzetbare krachten de voorbije tijd enorm toe." TOONEN. "Repetitieve functies zullen geautomatiseerd worden en sneller dan men denkt. Maar op verschillende niveaus zullen functies blijven bestaan waarvoor geen automatisatie mogelijk is. En in veel functies wordt men proactiever. Kijk naar consultants. Die wachten niet meer op een deal. Ze prospecteren nu meer." A.M."Repetitieve functies zullen sneller dan men denkt geautomatiseerd worden"