Supermarktketens Plus en Coop fuseren in Nederland

Alleen Plus blijft in het straatbeeld te zien. © ANP

De Nederlandse coöperatieve supermarktketens Plus en Coop willen fuseren. Met 550 winkels en een marktaandeel van meer dan 10 procent zullen ze samen de derde speler worden op de Nederlandse markt, na Albert Heijn en Jumbo. Dat hebben ze maandag aangekondigd.

Bij het nieuwe concern, dat Plus gaat heten, werken zo’n 40.000 mensen. Ook alle winkels zullen de naam Plus krijgen. Hoe lang de ombouw van Coop-winkels gaat duren is nog niet bekend.

Het samengaan van Plus en Coop moet nog wel worden goedgekeurd door de toezichthouder en door de ledenraden van de twee coöperaties. Begin 2022 zou de fusie afgerond moeten worden.

Met de samenvoeging willen Plus en Coop de concurrentie beter aangaan. Daarvoor is schaalgrootte nodig, stellen ze. Ook denken ze zo meer geld te kunnen besteden aan technologische vernieuwingen. Die vernieuwingen kosten veel geld en zijn door grotere partijen makkelijker op te brengen.

Naar eigen zeggen komen er wekelijks ruim 4,5 miljoen klanten in de supermarkten van het fusiebedrijf.

Partner Content