Uitblinkers in Italiaanse defensieaandelen: van de beste helikopters tot onzichtbare marineschepen


Europese defensieaandelen zijn in opmars op de aandelenmarkten. Ook Italië heeft twee uitblinkers in die sector: Leonardo, wereldwijd geroemd om zijn betrouwbare militaire helikopters, en Fincantieri, dat zijn veelzijdige Fremm-fregatten wereldwijd exporteert. Deze twee Italiaanse defensieaandelen kunnen profiteren van de Europese herbewapening.
Een perfecte storm geeft de Europese defensieaandelen momentum. De Amerikaanse president Donald Trump zet de NAVO-landen onder druk om hun uitgaven aan defensie te verhogen. België wil zo tegen de zomer 2 procent van zijn bruto binnenlands product (bbp) uitgeven aan defensie. Al klinkt vanuit de Verenigde Staten dat de ondergrens van 2 procent niet langer volstaat. De Verenigde Staten geven zelf zo’n 3,5 procent van hun bbp uit aan het leger, maar een verhoging tot 5 procent weerklinkt alvast in de wandelgangen.
Het wordt de EU-lidstaten steeds duidelijker dat ze minder hoeven te rekenen op Amerikaanse bescherming, terwijl de dreiging van Rusland blijft. Het ReArm Europe-plan moet 800 miljard euro vrijmaken voor investeringen in defensie. De Europese Commissie spoort landen ook aan om militair materieel te kopen in de Europese Unie. Van het aangekochte materieel moet 65 procent uit de Europese Unie, Noorwegen of Oekraïne komen.
Dat betekent nieuwe orders boven op de al goedgevulde orderboeken van Europese defensiebedrijven. Sinds het begin van het jaar gaan Europese defensieaandelen door het dak, en we bespraken al eerder de beste aandelen uit Frankrijk en Duitsland. Op de beurs van Milaan noteren twee Italiaanse defensieaandelen die uitblinken: Leonardo en Fincantieri.
Leonardo
Beurswaarde: 26,99 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): 1,86 euro
Verwachte koers-winstverhouding: 26,52
Een van de betere Italiaanse defensieaandelen is Leonardo, dat in Europa behoort tot de belangrijkste allround defensie- en luchtvaartbedrijven. Het is na de Tweede Wereldoorlog opgericht onder de naam Finmeccanica als een nationale holding die diverse Italiaanse defensiebedrijven samenbracht. Sinds 1993 is het bedrijf beursgenoteerd.
Leonardo produceert helikopters, vliegtuigelektronica, sensoren, radar- en communicatiesystemen, cyberbeveiliging en lanceersystemen voor de ruimtevaart. Het sterproduct van Leonardo zijn de militaire Agusta-helikopters, die tot 30 procent van de jaaromzet voor hun rekening nemen. Zo wordt de zware AW101-helikopter door diverse NAVO- en EU-landen gebruikt, omdat die breed inzetbaar is: voor maritieme beveiliging, transport, zoek- en reddingsoperaties en onderzeebootbestrijding. Dankzij zijn drie motoren is hij betrouwbaar in moeilijke omstandigheden.
Leonardo is ook sterk in Europese samenwerking, een belangrijke groeimotor van de defensie-industrie. Het bouwt mee aan de Eurofighter Typhoon-gevechtsvliegtuigen, samen met Airbus en BAE Systems. Daarnaast startte het vorig jaar een nieuwe joint venture met het Duitse Rheinmetall voor de productie van pantservoertuigen voor het Italiaanse leger.

Begin deze maand raakte bekend dat Leonardo ook een joint venture opzet in Turkije met Baykar rond de productie van drones. Turkije bevindt zich momenteel in woelig politiek en economisch vaarwater na de arrestatie van Ekrem Imamoglu, de burgemeester van Istanboel en een belangrijke tegenstander van president Recep Tayyip Erdogan. Woensdag verloor de beursindex er bijna 9 procent en ook de lira kreeg klappen. De blootstelling van Leonardo blijft echter beperkt.
Dankzij het toegenomen aantal orders rapporteerde Leonardo in het vierde kwartaal van 2024 een omzetgroei van 14 procent. Men verwacht dat de orders in de komende jaren nog verder toenemen. De winst per aandeel (EPS) bedroeg 1,86 euro in 2024, maar zal volgens prognoses van Bloomberg stijgen tot 2,46 euro in 2027.
Leonardo heeft voor 2025 een relatief lage verwachte koers-winstverhouding van 26,52, in vergelijking met zijn concurrenten. Tien van de zeventien analisten die het aandeel volgen, geven een positief koopadvies, ondanks de koersstijging dit voorjaar.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fincantieri
Beurswaarde: 3,61 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): 0,10 euro
Koers-winstverhouding: /
Fincantieri is een van de grootste bouwers van cruiseschepen ter wereld, maar het bedrijf is al sinds de jaren dertig ook actief in de militaire scheepsbouw, met afzetmarkten wereldwijd. Dat segment vertegenwoordigt zo’n 35 procent van de jaaromzet, en dat belang groeit de laatste jaren.
Het bedrijf uit Triëst is de grootste bouwer van militaire schepen in Europa sinds het in 2009 de Amerikaanse concurrent Manitowoc overnam. Ook werd het de vierde grootste speler ter wereld na de overname van het Noorse bedrijf VARD. Fincantieri bouwt fregatten, korvetten, amfibische schepen en onderzeeërs.
Met name de Fremm-fregatten, ofwel Fregata Europea Multi-Missione, worden wereldwijd gelauwerd. Een sterk punt is hun modulaire ontwerp, waardoor ze voor uiteenlopende taken kunnen worden geoptimaliseerd: van onderzeebootbestrijding tot luchtverdediging, oppervlaktebestrijding en maritieme beveiliging. Ze zijn hoogtechnologisch en hebben stealth-eigenschappen, waardoor de radarsignatuur aanzienlijk wordt beperkt. Naast de Italiaanse marine worden de Fremm ook geleverd aan landen als de Verenigde Staten, Marokko, Egypte en Qatar.
Er wordt op dit moment nog weinig aan andere Europese landen geleverd, maar Fincantieri wil daar verandering in brengen met de oprichting van de joint venture Naviris in 2020, samen met de Franse Naval Group. Beide bedrijven bezitten elk 50 procent van de aandelen. Naviris heeft als doel gezamenlijk Europese en wereldwijde scheepsbouwprojecten aan te trekken.
De omzet en de winst van Fincantieri vertonen jaarlijks grote schommelingen. Dat heeft alles te maken met de aard van de scheepsbouw: grote orders voor cruise- en marineschepen worden over meerdere boekjaren uitgesmeerd, en zorgen voor pieken bij (gedeeltelijke) oplevering. Dat maakt de financiële resultaten van Fincantieri grilliger dan in sommige andere sectoren, waar de omzet gelijkmatiger over de tijd wordt verdeeld.
In 2024 verwacht Fincantieri een positieve winst per aandeel (EPS) van 0,10 euro, na twee opeenvolgende jaren van verlies (-0,23 euro in 2023 en -3,72 euro in 2022). In 2021 boekte het bedrijf dan weer een winst per aandeel van 3,18 euro. De EPS zal volgens analisten de komende jaren verder toenemen, en hun advies werd de jongste maanden opvallend positiever, al raadt de meerderheid aan het aandeel te houden in plaats van te kopen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier