Mediasector scoort momenteel goed
Een sector die in de technische analyses van Leleux weinig aan bod gekomen is, is deze van de Europese mediabedrijven. Nochtans is dit ook een sector die momenteel goed scoort omdat er volgens Geert Van Herck van Leleux een duidelijke link met het economisch herstel is.
Immers als de economie aantrekt, zullen bedrijven weer overgaan tot investeringen in publiciteit en reclamecampagnes om klanten aan te trekken. Binnen deze sector viel het oog van Van Herck op de Franse Havasgroep die tot de grootste reclamegroepen ter wereld behoort.
De groep plukt duidelijk de vruchten van het economisch herstel: in het eerste kwartaal van 2013 daalde de organische omzet (omzet exclusief overgenomen bedrijven) met 0,9% maar in het derde kwartaal van 2013 was er reeds een positieve organische
omzetgroei van 1,2%.
De drijvende kracht achter de omzetgroei was de Latijns-Amerikaanse regio : dit is zeker een eerste effect van het WK voetbal waarvoor nu de publiciteitsmotor op volle toeren draait.
Het belang van de groeilanden neemt trouwens jaar na jaar toe in de omzet van Havas : van 10% in 2007 naar 17% in 2012.
De opkomst van een consumerende middenklasse in de groeilanden met een voorliefde voor Westerse producten zal deze omzetgroei zeker ondersteunen. Van Herck heeft een koopadvies voor Havas.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier