Elektriciteitspannes bij Europese autobouwers

© Belga
*  

Op het gebied van verbrandingsmotoren behoorden de Europese autofabrikanten tot de wereldtop, maar in het tijdperk van de elektrificatie lijden de Europese autobouwers en hun aandeelhouders. Nu de verbrandingsmotor wordt uitgespuwd, zijn de aandelen van de klassieke autobouwers goedkoop.

In de verkoop zet de trend van elektrificatie door. Al 17 procent van de verkochte nieuwe voertuigen is een elektrisch of een hybride model. In 2022 was dat nog 14 procent.

Chinese dominantie

China was vorig jaar opnieuw de grootste producent van elektrische voertuigen. Zowat 65 procent van de auto’s met een stekker is geproduceerd door een Chinese fabrikant. Uit angst voor oneerlijke concurrentie opende de Europese Commissie een onderzoek naar de import van Chinese elektrische voertuigen. Flinke subsidies zouden ervoor zorgen dat die mogelijk te goedkoop op de markt komen. Of dat tot hogere importtarieven zal leiden, is nog onduidelijk.

Zelfs de trendsetter Tesla heeft het niet onder de markt door de opkomende Chinese concurrentie. In het vierde kwartaal streefde het Chinese BYD Tesla voorbij in het aantal verkochte elektrische voertuigen. Daarop ontketende het bedrijf van Elon Musk een prijzenoorlog en kondigde het een grote ontslagronde aan: circa 10 procent van het personeel moet vertrekken. In tegenstelling tot de concurrentie, heeft Tesla al geruime tijd geen nieuwe modellen meer op de markt gebracht. Een prijzenoorlog is positief voor de consument, maar niet voor de aandeelhouders.

We focussen op vier grote Europese autobouwers. Het voordeel van die bedrijven is dat ze vaak ook een vriendelijk beleid hanteren voor aandeelhouders, in de vorm van de inkoop van eigen aandelen en de uitkering van dividenden.

BMW: geen prijsverlagingen

De Duitse fabrikant van luxewagens BMW is ook de eigenaar van Mini en Rolls-Royce. De onderneming maakt eveneens motorfietsen. BMW wist 2023 nog goed door te komen, dankzij hogere volumes en een gunstige verkoopmix. Het leverde 2,5 miljoen voertuigen af, een toename van 6,4 procent. Opvallend was dat opnieuw een fors bedrag (8 miljard euro) ging naar onderzoek en ontwikkeling. Het bedrijf liet weten voor 2024 te rekenen op een lichte groei, dankzij een toenemende vraag, gestuwd door de lancering van nieuwe modellen. De ebit-marge (bedrijfswinst/omzet) zou op een vergelijkbaar niveau uitkomen als in 2023. Het management mikt daarmee op een marge tussen 8 en 10 procent, onder de langetermijndoelstelling van minimaal 10 procent.

Dankzij de goede prestaties beloonde BMW ook de aandeelhouders. Het management stelde een dividend van 6 euro per aandeel voor, wat in lijn ligt met de gehanteerde pay-outratio van 30 tot 40 procent van de winst. Zo krijgen de aandeelhouders toch ruim 5 procent dividendrendement. Bestuursvoorzitter Oliver Zipse liet onlangs in een interview weten dat BMW zijn prijzen niet zal verlagen, omdat het een van de meest begeerde automerken ter wereld is. Aan een premiumvoertuig hoort volgens Zipse gewoonweg een hoger prijskaartje te hangen.

Mercedes-Benz: flinke aandeelhoudersvergoedingen

Het Duitse Mercedes-Benz is de marktleider in luxewagens. Met het model AMG richt het bedrijf zich op het sportieve segment van de autosector. Daarnaast verleent de onderneming financieringen aan haar klanten.

Over Mercedes-Benz zijn we de voorbije jaren meerdere malen enthousiast geweest, maar over 2023 en het eerste kwartaal 2024 zijn we minder lovend. Gelukkig, maar wel conform de verwachtingen, konden de aandeelhouders weer rekenen op een mooi dividend: 5,30 euro per aandeel. Bij de huidige beurskoers levert dat een dividendrendement van circa 7 procent op. Daarnaast kondigde het bedrijf een riant inkoopprogramma aan. Het zal voor 3 miljard euro (circa 4% van de beurswaarde) aandelen inkopen. In tegenstelling tot andere autofabrikanten, die rekenen op omzetgroei, mikt het management van Mercedes-Benz in 2024 op een vergelijkbare omzet als een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat zal iets lager uitvallen.

Stellantis: geslaagde fusie

Deze Europese autoconstructeur is geboren uit de fusie van Peugeot en Fiat Chrysler Automobiles. De groep is voornamelijk actief in Europa en Noord-Amerika. Enkele bekende merken in de portefeuille zijn Peugeot, Opel, Chrysler, Jeep, Dodge, Fiat, Alfa Romeo en Maserati. Vorig jaar was een recordjaar voor Stellantis op het gebied van omzet en winst. Het bedrijf verkocht 6,2 miljoen voertuigen (+7%). Uit die percentages zouden we kunnen concluderen dat de verkoopprijzen en de marges tegenvielen, maar dat is zeker niet het geval. De groep profiteert nog altijd van synergievoordelen. De nettowinst steeg met 11 procent, de vrije kasstroom zelfs met 19 procent. De aandeelhouders worden in de watten gelegd met een plan om voor 3 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen, 4 procent van de uitstaande hoeveelheid. Het dividendrendement bedraagt ruim 6 procent.

Volkswagen: heel goed bij kas

Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa, met merken als Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda en Seat. De cijfers over 2023 waren nog in orde. De omzet bedroeg ruim 300 miljard euro, een toename van 15 procent vergeleken met 2022. Het aantal afgeleverde voertuigen steeg met 10 procent, naar 9,4 miljoen stuks. De onderneming wist met 22,6 miljard euro een vergelijkbaar bedrijfsresultaat te boeken als een jaar eerder. Onder de streep bleef een winst per aandeel van bijna 32 euro over , circa 8 procent meer dan het vorige boekjaar.

De aandeelhouders werden getrakteerd op een dividend van ruim van 9 euro per aandeel, goed voor een dividendrendement van 8,4 procent. Dat is fors, maar mede dankzij de sterke balans wel houdbaar. De liquiditeitspositie van de autodivisie kwam eind 2023 boven 40 miljard euro uit. In een toelichting liet het management weten in 2024 te mikken op een omzetgroei van 5 procent, wat na een tegenvallend eerste kwartaal niet vanzelfsprekend zal zijn.

De kasstroom bij de autodivisie zal, volgens de schatting van het management, tussen 4 en 7 miljard euro uitkomen. Dat is niet al te overtuigend, maar de aandeelhouders moeten er, net als bij BMW, rekening mee houden dat de investeringen na 2024 naar alle waarschijnlijkheid jaarlijks zullen afnemen. Dit jaar ligt het budget nog rond 40 miljard euro, en tussen 2025 en 2029 zal nog eens 170 miljard euro worden geïnvesteerd. Door een geleidelijke afname van de investeringen zou de kasstroom bij de autodivisie snel weer kunnen oplopen richting 10 miljard euro.

Zowat 65 procent van de auto’s met een stekker is geproduceerd door een Chinese fabrikant.

Duitse giganten goedkoop, maar Stellantis is nieuwe sectorfavoriet

Dit jaar wil Stellantis bijna twintig nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Daarmee lijkt het zijn positie van marktleider in Europa op het gebied van elektrische voertuigen goed te verdedigen. Eerder boekte Stellantis successen met onder andere de Peugeot E-208. Bij een geschatte koers-winstverhouding (k/w) voor 2024 van 4 is het aandeel, ondanks de flinke opmars van het afgelopen jaar, nog altijd aantrekkelijk geprijsd. Bovendien beschikt Stellantis met Carlos Tavares over een van de meest capabele en gerespecteerde CEO’s in de sector. We promoveren Stellantis dan ook tot onze sectorfavoriet bij de Europese autobouwers.


Bij een geschatte k/w 2024 van 6 is BMW ook alles behalve duur gewaardeerd. De flinke investeringen in elektrisch rijden zullen dit jaar naar alle waarschijnlijkheid pieken, wat voldoende vertrouwen geeft om ervan uit te gaan dat het aandeel BMW over afzienbare tijd zal uitbodemen. Net als andere traditionele autofabrikanten zal Mercedes-Benz de komende jaren nog flink moeten investeren in de elektrificatie van zijn wagenpark. Dat betekent dat beleggers op de korte termijn niet al te veel hoeven te rekenen op een mooie winstgroei per aandeel. Toch zien we voldoende potentieel in het aandeel, dankzij een geschatte k/w voor 2024 van 6, het mooie dividendrendement, de cashflow die het bedrijf weet te genereren en de bereidheid van het management om eigen aandelen in te kopen. Maar dat potentieel zal het aandeel niet meteen realiseren.


Volkswagen lijkt, nog meer dan de andere Europese autobouwers, last te hebben van de Chinese concurrentie. In tegenstelling tot fabrikanten als BMW en Mercedes is Volkswagen daarvoor bovengemiddeld gevoelig, omdat het het grootste deel van zijn omzet boekt met de verkoop van voertuigen uit het middenklassesegment. Dat relativeert natuurlijk de erg lage geschatte k/w van circa 5. Voorlopig zouden we niet verder gaan dan een ‘houden’-advies voor het Volkswagen-aandeel. Een van de redenen is dat nog rechtszaken (denk aan het dieselschandaal) lopen tegen de onderneming.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content