Dexia blijft onder de verwachtingen met kwartaalwinst
Dexia was opnieuw winstgevend tijdens het vierde kwartaal van 2009, maar de nettowinst bleef achter op de verwachtingen van de analisten. Over het vierde kwartaal werd een nettowinst van 202 miljoen euro gerealiseerd, terwijl Ivan Lathouders van Bank Degroof bijvoorbeeld een nettowinst van 441 miljoen euro had verwacht.
Dit waren de hoogtepunt over het voorbije boekjaar:
*Nettoresultaat van 1 010 miljoen EUR, tegenover een nettoverlies van 3 326 miljoen EUR in 2008
*Rentabiliteit van de kernmetiers bevestigd kwartaal na kwartaal
4Q 2009
*Nettoresultaat van 202 miljoen EUR tegenover een nettoverlies in 4Q 2008 van 2 603 miljoen EUR
*Hervormingsplan ligt voor op schema: de Groep is teruggeplooid op haar kernactiviteiten, het risicoprofiel van de Groep verbeterde aanzienlijk en de kostenbesparingen zitten goed op schema
*Overeenkomst met de Europese Commissie over het herstructureringsplan van de Groep
*Stevige solvabiliteit: Tier 1 ratio 12,3% en core Tier 1 ratio 11,3%
*De raad van bestuur heeft de intentie om aan de algemene aandeelhoudersvergadering voor te stellen om over te gaan tot de betaling van een dividend in aandelen dat overeenkomt met een payoutratio van 35 %
De prognose voor 2010 klonk als volgt:
– Verdere uitvoering van het hervormingsplan, rekening houdend met de overeenkomst die op 5 februari 2010 werd gesloten met de Europese Commissie
– Vervroegde terugtrekking uit de staatswaarborg voor de funding: volledige terugtrekking gepland voor 30 juni 2010
Pierre Mariani, gedelegeerd bestuurder en voorzitter van het directiecomité van Dexia, had volgende toelichting op de cijfers: “In 2009 kon Dexia kwartaal na kwartaal zijn verbintenissen nakomen of zelfs overtreffen en is het weer winstgevend geworden. Na in 2008 een verlies te hebben geleden van 3,3 miljard EUR, bewijst de Groep dat haar kernactiviteiten winstgevend zijn. Nu Dexia weer is teruggeplooid op zijn commerciële activiteiten op zijn historische markten, zal het – in een nog steeds moeilijke marktomgeving – zijn strategie voor elk metier ontplooien en ten dienste staan van zijn klanten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier