Beperkte visibiliteit op de Amerikaanse consumptie bij Delhaize
2012 was volgens Arnaud Delaunay van Leleux wederom een jaar van ontgoocheling voor de sector van de supermarkten. Enerzijds waren er de verschillende winstwaarschuwingen (van o.a. Metro, Delhaize, Tesco), anderzijds presteerde de sectorindex zwakker dan de brede markt (+8% voor de sector t.o.v. +14% voor de Dow Jones STOXX 600).
Niettemin waren er binnen de sector van de Europese distributie 2 aandelen die uit de band sprongen: Dia (+38%) en Colruyt (+28%). Het gemeenschappelijke kenmerk: de status van “discounter”.
Op dit ogenblik besteden de gezinnen van de Westerse landen zo’n 12 tot 15% van hun budget aan voedsel (in de groeilanden bedraagt dit percentage 35%).
Met het uitbreken van de economische crisis in de Westerse landen (2008) zoeken de consumenten naar wegen om hun uitgaven onder controle te houden.
Dit heeft volgens Delaunay twee belangrijke effecten voor de supermarktketens: ten eerste de overstap naar de ketens die de status van prijsbreker hebben en ten tweede het vermijden van impulsaankopen.
In deze context van dalende volumes vechten de grote spelers in deze sector een prijzenoorlog uit. Dit heeft als gevolg dat er ingeleverd wordt op de marges (“margin squeeze”) en uiteindelijk heeft dit ook zijn impact op de ontwikkeling van de nettowinst. Delaunay heeft een neutraal advies voor het aandeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier