Ondernemen Ondernemen Top Brussels Airlines verdient fors minder Bij Brussels Airlines verdwijnt een kwart van de banen, of een duizendtal jobs. Maar ook de CEO, Dieter Vranckx, en zijn topmanagement zetten de tering naar de nering. Ze leveren een vijfde van hun vaste loon in. Ze mogen ook een kruis maken over eventuele bonussen en variabele vergoedingen in de komende jaren. Dat eist de Duitse regering, in ruil voor overheidssteun aan moeder Lufthansa Groep.
Ondernemen Ondernemen David De Schutter (R&D-centrum AB InBev): 'Wat mensen drinken, bepaalt ook wie ze zijn' Elke werkdag een nieuw bier, bier in pods, Stella Artois met koffiesmaak, pinten met of zonder schuim, en digitaal geprinte Rode Duivels op bierflesjes. Welkom in de wondere wereld van Gitec, het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van AB InBev, geleid door de Vlaming David De Schutter.
Ondernemen Ondernemen Waarom het faillissement van Swissport geen verrassing is Het Belgische filiaal van de afhandelingsgroep Swissport vraagt het faillissement aan. Het bedrijf maakt al jaren verlies. Het coronavirus geeft het definitieve nekschot.
Ondernemen Ondernemen Elie Bruyninckx (touroperator TUI): 'Vliegvakanties worden goedkoper' Met de coronacrisis maakt de toeristische sector de zwaarste crisis in zijn bestaan door. Toch overheerst optimisme bij Elie Bruyninckx, die verantwoordelijk is voor Regio West bij TUI Groep, de grootste touroperator ter wereld. "Reizen en vakantie zijn een basisbehoefte. Ik maak me niet te veel zorgen over de lange termijn."
Ondernemen Ondernemen Oostenrijks scenario voor Brussels Airlines Brussels Airlines vloog 93 miljoen euro in het rood in het eerste kwartaal. Het moederbedrijf Lufthansa bereikte een akkoord over staatssteun, met riante voorwaarden voor de Duitse belastingbetaler. Voor Brussels Airlines wenkt inmiddels steeds meer een Oostenrijks scenario, waarbij de overheid een belang neemt in de luchtvaartmaatschappij.
Beleggen Beleggen Beursdebuut Douwe Egberts is straffe koffie In volle coronacrisis is Douwe Egberts naar de beurs getrokken. Bij de opening van de beurs op vrijdag 29 mei knalde het aandeel ruim een tiende hoger, van 31,5 naar 35 euro. Het aandeel is duurder dan dat van de wereldleider in koffie, het Zwitserse Nestlé.
Ondernemen Ondernemen Piloten van Brussels Airlines werken te weinig: directie eist meer vlieguren De piloten bij Brussels Airlines willen met een gespreide werkverdeling en een salarisinlevering tot 100 miljoen euro besparen. Dat melden ze in een open brief. Uit een interne nota die Trends kon inkijken, blijkt dat ook de directie al behoorlijk wat inspanningen in de cockpit vraagt. De directie eist niet enkel een looninlevering met ruim een zesde, maar wil vooral dat de piloten meer uren vliegen. Het huidige schema voor langeafstandsvluchten noemt het topmanagement 'gewoon onmogelijk'.
Ondernemen Ondernemen Hoe Brussels Airlines echt wel rendabel kan worden Brussels Airlines telde meer jaren met verlies dan met winst in het voorbije decennium. Toch kan het lelijke eendje alsnog een mooie zwaan worden. Meer coherentie in het luchtvaartbeleid, een volledige integratie in de Lufthansa Group en de focus op een knooppuntfunctie tussen Afrika en Noord-Amerika zijn de voorwaarden.
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'Lufthansa betaalt de rekening van de Belgische verwarring' Vooraleer dit land waarborgen kan eisen van buitenlandse investeerders, moet het eerst zijn eigen structuren op orde zetten. Dat zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl
Ondernemen Ondernemen Brussels Airlines wil onkosten met een kwart verminderen Enkel als Brussels Airlines zijn onkosten met bijna 400 miljoen euro kan verminderen, kan het moederbedrijf Lufthansa verder investeren in de onderneming. Als die grote vermageringskuur lukt, krijgt Zaventem een spilfunctie tussen Afrika en Noord-Amerika. Zaventem wordt dan de centrale as die de concurrentie op die routes met Air France/KLM moet aangaan.
Ondernemen Ondernemen Garage Jennes: 'We hebben gelukkig reserves' In een sector waar flinterdunne marges de norm zijn, liet het familiebedrijf Jennes zich opmerken door een behoedzame financiële aanpak. "We geven geen euro te veel uit."
Ondernemen Ondernemen Deze miljardair bepaalt mee het lot van Brussels Airlines De Duitse industrieel Heinz Hermann Thiele (79) kocht in maart plots een tiende van de aandelen van de vliegtuigmaatschappij Lufthansa. Wie is de miljardair die mee wikt en beschikt over het lot van Brussels Airlines?
Ondernemen Ondernemen Akkoord tussen Swiss en Lufthansa: blauwdruk voor Brussels Airlines? De Zwitserse overheid pompt 1,4 miljard euro in de luchtvaartmaatschappijen Swiss en Edelweiss Air. Maar de verankeringsvoorwaarden zijn streng. Is dat een te volgen voorbeeld voor Brussels Airlines, net als de Zwitserse maatschappij een dochter van de Duitse Lufthansa Group?
Ondernemen Ondernemen Bottelaar Konings maakt ontsmettingsalcohol tegen coronavirus: 'We werken nu voor het goede doel' De Limburgse bottelaar Konings is het voorbije decennium indrukwekkend gegroeid. De coronacrisis steekt spaken in de wielen. Het bedrijf met de grootste alcoholvoorraad van het land biedt nu ontsmettingsalcohol aan. Al compenseert dat de weggevallen drankenvolumes niet.
Ondernemen Ondernemen Deze bedrijven moeten we redden De coronacrisis brengt zelfs de beste bedrijven in liquiditeitsnood. Welke bedrijven moeten we redden en welke niet? De sectoren die strategisch zijn voor onze economie zijn niet enkel die met spitstechnologie, maar ook met een hoge tewerkstelling.
Ondernemen Ondernemen Transporteconoom Wouter Dewulf: 'Brussels Airlines staat onderaan in de pikorde bij Lufthansa' Brussels Airlines is belangrijk voor het Afrikanetwerk van Lufthansa, vindt de transporteconoom Wouter Dewulf (UA). "Maar ondanks zijn relatief strategische belang staat Brussels Airlines onderaan in de pikorde bij Lufthansa."
Ondernemen Ondernemen Coronacrisis kan vijandige overnames niet weren Wallonië en de buurlanden slaan alarm over hun nationale kampioenen. Nu de beurskoersen door de coronacrisis fel zijn gedaald, dreigen buitenlandse overnemers mooie Belgische bedrijven voor een prikje te kunnen overnemen. Moet ook Vlaanderen zijn juwelen afschermen? De Vlaamse zakenelite toont zich een koele minnaar van dat idee. We moeten wél de starters en groeibedrijven koesteren.
Ondernemen Ondernemen Voedingsproducenten profiteren niet van de coronacrisis Het grote hamstergedrag is voorbij. Toch zijn de voedingsproducenten niet de winnaars van de stormloop naar voedsel. Er dreigt zelfs een overaanbod aan melk en vlees, vooral door het wegvallen van grote markten als de horeca en de catering.
Ondernemen Ondernemen Horeca overleeft coronacrisis niet De economie wordt vanaf 4 mei weer op gang getrokken. Maar voor sectoren als de horeca of sport en vrije tijd komt de heropstart misschien te laat. De inkomstenkaalslag vreet hun al precaire balansstructuur helemaal weg. Dat blijkt uit de stresstest van de financieel-economische informatieverschaffer Trends Business Information. "Het is heel simpel: dit gaat om wel of niet overleven", waarschuwt algemeen directeur Burt Riské.
Ondernemen Ondernemen Vlaamse landbouwsector smeekt om seizoenarbeiders De coronacrisis gooit de landbouwketen overhoop. Jaarlijks komen tienduizenden seizoenarbeiders uit Midden- en Oost-Europa naar hier om te oogsten. Zij kunnen ons land niet meer in. Het oogstseizoen trekt op gang, het probleem wordt nijpend.
Ondernemen Ondernemen CEO Dieter Vranckx moet Brussels Airlines overeind houden Een man met kerosine in het bloed. Zo omschreef Dieter Vranckx, de CEO van Brussels Airlines, zichzelf half februari in een interview met onze confraters van Trends-Tendances. Maar de Belg vormt vooral het perfecte bruggenhoofd naar de Duitse eigenaar Lufthansa. "Van mij hoor je niets dan goeds over Dieter Vranckx".
Ondernemen Ondernemen Lufthansa wil extra geld pompen in Brussels Airlines Er is nog altijd geen duidelijkheid over staatssteun voor Brussels Airlines. Maar de Duitse eigenaar, de luchtvaartgroep Lufthansa, wil het bedrijf niet loslaten. De Duitsers zijn bereid het kapitaal te verhogen en willen een noodzakelijke herstructurering betalen. Van de Belgische staat wordt als tegengeste een overbruggingskrediet gevraagd. 'Zonder nieuwe liquide middelen van de overheid zitten we eind mei zonder geld', waarschuwt ex-voorzitter Etienne Davignon. Voor federaal minister van financiën Alexander De Croo (Open VLD) is dat net een reden om niet overhaast te beslissen.
Nieuws Nieuws 2020 wordt een rampjaar voor de horeca De horeca kijkt aan tegen een verlies van een zevende van de jaaromzet, of 2,3 miljard euro. "De economische schade zal enorm zijn." En toch is de horeca een blijver, als het coronavirus is uitgewoed.
Ondernemen Ondernemen Helft van Belgische bedrijven is niet kredietwaardig Bijna één op de zeven Belgische bedrijven kampt met een negatief eigen vermogen. Met hun solvabiliteit is het nog slechter gesteld. En dat was dan nog voordat de coronacrisis onze economie een mokerslag toediende. Dat blijkt uit een exclusief onderzoek van Trends en de financiële-informatieverschaffer Trends Business Information.
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'Zonder Brussels Airlines wordt Zaventem een veredeld metrostation' De luchthaven van Zaventem heeft Brussels Airlines nodig, zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.
Ondernemen Ondernemen Francis Deprez (CEO D'Ieteren): 'Ik zeg niet dat het coronavirus een koopkans creëert' Door de coronacrisis worstelt Francis Deprez met de zwaarste economische crisis in zijn carrière. Maar D'Ieteren Groep is gewapend met een oorlogskas van 1,5 miljard euro. "We zijn zeker blij met onze cashpositie. We kregen de voorbije jaren de kritiek dat we te veel liquide middelen hadden."
Ondernemen Ondernemen Transporteconoom Wouter Dewulf: 'Ook na de coronacrisis zal de luchtvaart blijven groeien' De luchtvaart heeft al wat crisissen meegemaakt, maar de coronacrisis is van een nooit gekende omvang. De internationale luchtvaartorganisatie IATA vraagt liefst 200 miljard dollar overheidssteun. 'Deze crisis is ongekend diep. En toch zal de luchtvaart het volgende decennium sterk blijven groeien', denkt Wouter Dewulf, transporteconoom aan Universiteit Antwerpen.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Crisismanager Piet Vanthemsche moet het coronavirus temmen Als covoorzitter van de Economic Risk Management Group zal Piet Vantemsche ons land door de coronacrisis leiden. Die comeback dankt hij aan zijn ervaring in het managen van gezondheidscrisissen.
Ondernemen Ondernemen België heeft nog altijd meer dan genoeg voeding Er werd de voorbije week massaal gehamsterd in België. Dat was alweer van 1956 geleden, na de inval in Hongarije door de Sovjet-troepen en de crisis in het Suezkanaal. Wat zijn kritieke punten voor de voedselvoorziening in het land? Trends vroeg het aan enkele specialisten van de voedselproductie.
Ondernemen Ondernemen Luchtvaart herneemt pas volledig na de zomer Na de terreuraanslagen van 11 september 2001 en de financiële crisis van 2008-2009 beleefde de heel conjunctuurafhankelijke luchtvaart barre tijden. Maar de coronacrisis lijkt er volgens de prognoses nog steviger in te hakken.
Ondernemen Ondernemen Brussels Airlines vraagt staatssteun Brussels Airlines, de belangrijkste luchtvaartmaatschappij in Zaventem, vraagt staatssteun. Dat meldt Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines aan de redactie van Trends. 'Zonder staatssteun komen alle luchtvaartmaatschappijen in de problemen.'
Nieuws Nieuws Transporteconoom Wouter Dewulf over het inreisverbod in de VS: 'Dit is de zwaarste crisis in dertig jaar' "Ik houd mijn hart vast over wat gebeurt in de luchtvaart. Ik zie geen grote herneming van de intercontinentale reizen voor september", zegt Wouter Dewulf, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen. Maar er is ook licht aan de horizon. "De Lufthansa-groep, de eigenaar van Brussels Airlines, kan weleens als een van de grote overwinnaars uit de coronacrisis komen."
Ondernemen Ondernemen Volvo-topman Geert Bruyneel: 'Economen in Europa hebben de impact van het coronavirus onderschat' Geert Bruyneel is het wereldwijde hoofd van de Volvo-fabrieken. In januari zat hij twee weken in quarantaine, na een verblijf in China. "Onze Chinese fabrieken krabbelen weer overeind. De economen in Europa hebben de situatie toch wat onderschat. Voor mij was al langer duidelijk dat het coronavirus een aanzienlijke impact op de economie zal hebben."
Ondernemen Ondernemen Volvo Gent bouwt als eerste volledig elektrische wagen voor de groep De personenwagenfabriek van Volvo in Gent start volgende week met de productie van batterijen voor elektrische wagens. In het najaar wordt ook de volledig elektrische versie van het model XC40 in Gent gebouwd.
Ondernemen Ondernemen Waarom AB InBev de beste brouwer ter wereld blijft AB InBev blijft de concurrentie mijlenver vooruit. Toch zakte het aandeel van de wereldmarktleider in de biersector in de voorbije horrorbeursweek naar de laagste koers sinds begin 2012. Er is meer aan de hand dan paniek rond het coronavirus. Je moet als wereldleider niet alleen gelijk hebben, je moet ook gelijk krijgen.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De 'anti-Merkel' Friedrich Merz ligt op kop als kandidaat-bondskanselier Als de peilingen betrouwbaar zijn, wordt Friedrich Merz de nieuwe voorzitter van de Duitse christendemocraten, de CDU van bondskanselier Angela Merkel. Het afscheid van het merkelisme leidt tot een behoudsgezindere, liberalere maar ook meer pro-Europese koers.
Ondernemen Ondernemen Corona stuwt vrachttarieven naar ongeziene hoogte Het tijdelijk wegvallen van China als handelspartner heeft een enorme impact op de vrachtstromen en -prijzen van en naar de Aziatische grootmacht. De vervoerscapactiteit voor goederen is gekelderd, waardoor de prijzen de hoogte in schieten.
Ondernemen Ondernemen Carlos Brito (AB InBev) krijgt hogere bonus Het aandeel van de bierreus AB InBev krijgt vandaag rake klappen, na tegenvallende resultaten. En toch krijgt CEO Carlos Brito voor 2019 een hogere bonus uitgekeerd dan voor de resultaten van 2018. Dat komt vooral door de beter dan verwachte halfjaarresultaten van 2019.
Ondernemen Ondernemen Ook AB InBev lijdt onder het coronavirus (video) AB InBev ondervindt problemen op de belangrijke biermarkten Brazilië, China en de Verenigde Staten. Door het coronavirus zag de wereldwijde marktleider in China 170 miljoen dollar brutowinst verdampen. "Nee, wij zijn niet tevreden met onze resultaten", zegt CEO Carlos Brito.
Ondernemen Ondernemen Boortmalt is wereldleider in mout: 'Groot worden is geen doel op zich' België is alom bekend voor zijn brouwtraditie. Minder mensen weten dat ons land ook een wereldspeler is in een van de belangrijkste ingrediënten van het brouwproces: mout. De wereldleider, Boortmalt, koos voor Antwerpen.
Ondernemen Ondernemen Waarom Tesla geen autoproducent is Tesla is op de beurs meer waard dan de drie Duitse premiummerken Audi, BMW en Daimler samen. Bovendien is Tesla al groter dan Volkswagen Groep, in volume de grootste autobouwer van de wereld. "Noem Tesla geen traditionele autoproducent, maar een tablet op wielen."
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'Er mag danig worden gesleuteld aan het deugdelijk bestuur in het 'huis van vertrouwen'' Politieke partijen zijn niet de finale aandeelhouder van overheidsbedrijven, zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'De keuze van een nieuwe wagen is vooral ingewikkeld' De allesoverheersende bezorgdheid over lagere uitstootnormen creëert voorlopig vooral verwarring, zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.
Ondernemen Ondernemen Consulent Deloitte over de jongste trends in de autosector: 'De consument is bang van de tablet op wielen' Zelfrijdende wagens, connectiviteit, digitalisering, elektrificatie. Voor veel consumenten gaat de revolutie in autoland te snel. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de consulent Deloitte. "De consument gelooft in de doorbraak van de elektrische wagen. Maar van de digitalisering en de zelfrijdende wagen is hij nog bang", stelt Eric Desomer vast.
Ondernemen Ondernemen Export is groeimotor voor Belgisch vlees De vleesconsumptie in eigen land volgt die van West-Europa: ze daalt. Maar de vleesproductie stijgt in ons land, want de export groeit stevig. En het kon nog allemaal veel mooier, indien er in de provincie Luxemburg geen varkenspest was vastgesteld bij everzwijnen.
Ondernemen Ondernemen Mercedes herovert koppositie in Belgische premiummarkt Mercedes-Benz is niet alleen wereldwijd de marktleider. Ook in België bekleedt het Duitse premiummerk opnieuw de koppositie, voor het eerst in zeventien jaar. De directeur voor België, Niels Kowollik, verwacht veel van het Autosalon op de Heizel, dat vrijdag 10 januari de deuren opent voor het grote publiek. Ook de andere premiummerken verwachten een beter 2020.
Ondernemen Ondernemen Het elektrische offensief van de premiummerken komt op kruissnelheid Als het gaat over elektrische premiumwagens, is het al Tesla wat de klok slaat. Maar het duurdere segment van de autobouwers heeft zijn kar gekeerd. Audi, BMW en Mercedes-Benz investeren tientallen miljarden euro's in hun elektrische offensief. Maar wil de consument wel volgen?
Ondernemen Ondernemen Luchtverkeersleider skeyes wil nieuwe aandeelhouders Skeyes, het federale overheidsorgaan dat het Belgische luchtverkeer regelt, is op zoek naar nieuwe aandeelhouders. Dat meldt CEO Johan Decuyper in een gesprek met Trends.
Ondernemen Ondernemen 133 jaar oud koekjesmerk Jules Destrooper zoekt een jonger publiek Jules Destrooper is het iconische koekjesmerk uit de Westhoek. Maar het vindt steeds minder aansluiting bij de jongere generatie in België. De nieuwe gedelegeerd bestuurder Ives Depoortere zoekt een nieuw en jonger publiek. Vreemd genoeg met een krachtiger verhaal over het originele recept uit 1886.
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'Het wordt woelig in Duitsland' De federale regering van onze belangrijkste handelspartner beleeft haar laatste stuiptrekkingen. Dat zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.