Het beste advies van Luc Graré (REC Solar)

09/01/15 om 16:57 - Bijgewerkt om 16:57

Elke dag moet je je afvragen: wat heb je vandaag anders en beter gedaan dan gisteren? Luc Graré (51), de nummer twee van het Noorse zonnepanelenbedrijf REC Solar, kreeg het advies zeven jaar geleden.

Het beste advies van Luc Graré (REC Solar)

Luc Graré (REC Solar) © J. Claessens

Graré werkte toen als commercieel directeur van het Duitse filiaal van LG Electronics. William Jung, de voorzitter van de LG Duitsland, die Graré die raad gaf, had het advies op zijn beurt van Young Nam, de CEO van LG.

"Tot vandaag stel ik me die vraag telkens als ik na een werkdag op weg ben naar huis. Om de concurrentie voor te blijven, moet innovatie een ingesteldheid zijn in elk bedrijf. Elke dag moet je innoveren, of iets doen dat tot innovatie leidt."

De Antwerpenaar Graré werkt al bijna zijn hele carrière in Duitsland, met tussenpauzes in België en Nederland. Met diploma's industrieel ingenieur en bedrijfseconomie op zak werkte hij voor Xerox, Agfa, Sony, Tele Atlas en LG Electronics. Bij REC (Renewable Energy Corporation) Solar, is hij nu senior vicepresident sales en marketing.

Het advies is in deze periode van het jaar nog meer van toepassing, vertelt Graré. "Aan het einde van het jaar komen de verkoopmensen en de divisies hun businessplan voor volgend jaar voorstellen. Maar eerst wil ik weten wat ze het afgelopen jaar hebben geleerd, en wat ze anders gaan doen volgend jaar. Als dat duidelijk is, kunnen ze hun cijfers en hun plannen beginnen uiteen te zetten."

Dan krijgen zijn medewerkers nog een andere tip uit zijn LG-periode. "Veel bedrijven werken hun business- en marketingstrategieën tot in de kleinste details uit. Ze gaan daarvoor uit van veronderstellingen die vaak aanvechtbaar zijn. Bij LG leerde ik een plan voor 80 procent uit te werken, en dan meteen de uitvoering op te starten. Tijdens de uitvoering kun je zo'n plan nog voortdurend bijsturen, waardoor je uiteindelijk sneller bent dan de concurrentie. Je kunt je ook beter aanpassen aan de markt en aan de behoeften van de klant. Die aanpak heeft er mee voor gezorgd dat Koreaanse spelers als LG en Samsung een leiderspositie hebben in consumentenelektronica."

Onze partners