Philippe Rogge (Microsoft): “We zijn niet meer zo sexy”

Philippe Rogge – zoon van Jacques Rogge – is begin 2011 gestart als algemeen directeur van Microsoft Belux. Hij moet de softwarereus hier op de kaart houden.

Dat is geen eenvoudige opgave nu het bedrijf meer dan ooit wordt geconfronteerd met scherpere concurrentie. Bovendien zou Microsoft recent te weinig zijn eigen sterktes in producten implementeren.

“Ik ben het daar volledig mee eens”, geeft Rogge toe. “Er is een plotse wederopstanding gebeurd van een bedrijf dat iedereen had afgeschreven (Apple, nvdr). Er is een aantal spelers opgestaan met innovatieve businessmodellen over het internet. We zijn niet meer zo sexy als vroeger, toen Microsoft niet het enige, maar wel hét technologiebedrijf was.”

Een deel van de oplossing ligt volgens Rogge in het terugwinnen van de fierheid over de producten die Microsoft. “Je kunt blijven sakkeren over wat je niet hebt of wat te laat komt. Daar koop je niets mee. Als mensen me zeggen dat de iPad een fantastisch toestel is, dan zeg ik ja. Apple heeft ontdekt dat er scenario’s zijn – zoals film kijken in bed – waarbij de consumptie van inhoud voldoende is. Vandaag zeggen we heel eerlijk dat we daar op achterlopen. Dat is typisch een van de domeinen waarop wij samen met onze hardwarepartners moeten inzetten. De eerste van dat soort toestellen hebben we in januari op de Consumer Electronics Show in Las Vegas aangekondigd.”

Het is naar Rogges mening niet nodig om de concurrenten vanaf nu te snel af te zijn. “Microsoft heeft doorheen zijn geschiedenis technologie gedemocratiseerd. Je hoeft niet altijd de eerste te zijn. Als je de eerste bent, kan je wel een premie vragen. Als je een ‘democratisator’ bent zoals wij, kun je niet juist hetzelfde hebben en verwachten dat je wordt gekozen omdat je Microsoft heet. Maar als ze op de radio over cloud computing spreken en ze Microsoft niet noemen – terwijl wij met Hotmail al vijftien jaar consumenten cloud computing aanbieden – dan staan we wel voor een uitdaging.”

Rogge weet ondertussen waarover hij spreekt als hij het over uitdagingen heeft. Hij startte in januari 2009 als operationeel directeur van Option om het bedrijf verder uit te bouwen. Het draaide anders uit. Hij leidde mee de herstructureringen en stond begin vorig jaar zelf op straat. Rogge: “Ik hoop dat ik nooit meer in een bedrijf terechtkom waar we in twaalf maanden het businessmodel moeten herzien, twee derde van de werknemers moeten laten gaan en op de rand van het faillissement 20 miljoen moeten ophalen om de volgende golf te overleven. Maar als je dat in één jaar deed, kan je dat wel een interessante ervaring noemen.”

Sj.S. / B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content