Slechts 1 op 6 bruggepensioneerden Opel Antwerpen werkt weer

© Belga

Ook bij Ford Genk voor brugpensioen vanaf 50 jaar kiezen, zou volgens Ivan Sabbe (LDD) een “ongelooflijk slecht signaal” zijn.

Twee jaar na de sluiting van Opel Antwerpen is nog maar 1 op de 6 bruggepensioneerden van de fabriek opnieuw aan de slag.

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Ivan Sabbe (LDD) opvroeg bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA).

De cijfers bewijzen volgens Sabbe dat het brugpensioen een “vrijgeleide” richting pensioen betekent.

514 bruggepensioneerden

Op 15 december 2010 rolde de laatste Astra van de band bij Opel Antwerpen. Van de 2.591 werknemers die hun job aan de Antwerpse Noorderlaan verloren, belandden er 514 in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, het brugpensioen.

Eind oktober waren 318 personen van die groep nog werkzoekend (62 procent). 196 ex-werknemers stroomden uit de werkloosheid: 84 mensen vonden nieuw werk (16 procent), de rest ging bijvoorbeeld op pensioen of werd vrijgesteld van inschrijving als werkzoekende.

Ook volgden 307 van de 514 werknemers een vorm van begeleiding bij de VDAB.

Ford Genk

Ondanks de inspanningen van de VDAB lukt het niet om een grote meerderheid te laten uitstromen naar werk, betreurt Sabbe. Volgens hem schiet minister Muyters tekort inzake activering.

Ook bij Ford Genk voor brugpensioen vanaf 50 jaar kiezen, zou volgens het Vlaams Parlementslid dan ook een “ongelooflijk slecht signaal” zijn.

Sabbe stelt voor bij een bedrijfsherstructurering de opzegvergoeding “bruto voor netto uit te betalen”: werknemers moeten geen RSZ-bijdragen betalen, werkgevers zijn vrijgesteld van patronale lasten. 50-plussers blijven zo beschikbaar en krijgen een “extraatje”, luidt het.

In antwoord op Sabbe liet minister Muyters weten dat het Vlaamse beleidsniveau “niet alle instrumenten in handen heeft” om prioritair in te zetten op activering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content