Pieterjan Van Biesen, hoofd marketing & communicatie Natan: ‘Het grootste deel van mijn budget gaat naar interieur’

*  

Een Cola Zero of liever champagne?” Wanneer Pieterjan Van Biesen de deur van zijn stijlvolle appartement op de bovenste etage van een statige residentie in Brussel openzwaait, wordt meteen duidelijk dat hier een man woont die van vele markten thuis is. Als hoofd marketing & communicatie bij Natan kent hij als geen ander de kracht van een goede eerste indruk. Met zijn hulp vond het Belgische modehuis een nieuw publiek, dat naast royals ook steeds meer it-girls telt. Gepolst naar zijn grootste uitgavenpost zal het antwoord ­wellicht verbazen.

“Je zou denken dat iemand in de modebranche veel geld ­uitgeeft aan kleding, maar het grootste deel van mijn budget gaat naar interieur. Die liefde kreeg ik mee van mijn grootvader, die architect en amateurschilder was. Mijn appartement is getekend door Jan Vlug, een vriend van Jules ­Wabbes. De klinken en wandmodules zijn origineel. Het marmer uit de bad­kamer heb ik hergebruikt tijdens de verbouwingen. Voordien woonde ik in een appartement dat uitkeek op deze toren en haatte ik het gebouw, omdat het mijn zicht blokkeerde. Nu geniet ik hier zelf van het uitzicht op de zeventiende verdieping (lacht).

‘Het grootste deel 
van mijn budget 
gaat niet naar mode, 
maar interieur’

We bevinden ons in de ­eerste wolkenkrabber van Brussel. Vanwege die geschiedenis en mijn eigen belgitude heb ik bij de ­inrichting zo veel mogelijk voor talent van eigen bodem gekozen. De kranen zijn van rvb, de wandlampen van Wabbes en de werken van Belgische kunstenaars, ­zoals Florian Tomballe en Jurgen Ots. Het mixed ­media-werk van Jurgen aan de muur bestaat uit reepjes van vintage projectie­schermen. Het is een reminder aan mezelf om mijn schermtijd te beperken” (lacht).

Variaties in wit, zwart en navy

Het eclecticisme van zijn interieur staat in sterk ­contrast met Van Biesens garderobe, die opvallend coherent oogt. Wit, ecru en navy voeren de boventoon. Zijn schoenenkast bestaat uit een veelvoud van zwarte Chelsea boots en loafers. Thuis loopt hij steevast blootsvoets rond; op ­vakantie draagt hij camel Birkenstocks. “Op het ­eerste gezicht lijkt het ­misschien alsof ik altijd hetzelfde aanheb, maar niets is minder waar. In mijn kast vind je blauwe truien met ronde hals, demi-col en ­rolkraag, uit katoen, wol en kasjmier. Hetzelfde geldt voor mijn witte hemden, die gaan van een klassiek oxfordshirt tot gecentreerd met brede mouwen. Omdat ik lange armen heb, laat ik mijn hemden op maat ­maken. Dat hoeft geen ­fortuin te kosten en kan bij elke goede kleermaker of kostuumwinkel.”

‘Ik host enorm graag, maar ik kan niet koken’

Natan heeft helaas geen mannenlijn, dus is Van Biesen op ­andere huizen aangewezen. Hij koopt zowel bij grote designers als betaalbare merken: “Voor pulls klop ik graag aan bij ouderwetse ­labels als Eric Bompard, ­basics met een goede snit shop ik bij ketens als Arket en voor schoenen blijven Prada en Santoni twee echte love brands. Vaak doe ik ­mezelf een nieuw paar ­cadeau wanneer ik hard aan het werk ben, tijdens de modeweken bijvoorbeeld. Dan loop ik door Parijs en bezwijk ik voor een bottine. Mijn laarzen zullen voor veel mensen vast ook ­inwisselbaar lijken, maar voor mij maken materiaal, vorm en hoogte een enorm verschil. Een laars die vier centimeter hoger is, creëert een compleet andere look.”

Pieterjan Van Biesen Natan

Houtskool en 
hamburgers

“Ik houd van mode en ­design, maar als jonge gast zijn mijn fondsen uiteraard niet ongelimiteerd”, vertelt Van Biesen. “Daarom mix ik graag stijlen en merken. Mijn salon ziet er misschien uit als B&B Italia, maar het is van Studio Henk. Dit antieke bureautje tikte ik op een veiling op de kop. Het was een van mijn eerste interieuraankopen. Eigenlijk doe ik zelden iets weg. Ik heb een grote verzameling magazines en een doos vol oude concerttickets. Ook de olieverf van mijn grootvader bewaar ik. Ooit wil ik de onvoltooide schilderijen die hij naliet met zijn materiaal afmaken. Zelf ben ik ook een hobbyschilder en ik doe niets liever dan bij Schleiper binnenlopen voor een nieuw penseel, houtskool of mooi papier. Mijn vorige appartement had een ­zolderkamer, waar ik me kon uitleven. Hier moet ik nog een hoekje inrichten.”

Pieterjan Van Biesen Natan
Pieterjan Van Biesen Natan

Laat je niet misleiden door de smetteloze tapis-plain en het Franse eikenhouten parket, hier mag geleefd worden. “De eerste kras doet altijd pijn, maar ik vind het belangrijk dat mijn thuis méér is dan een mooi interieur. Zo host ik enorm graag diners, ook al kan ik niet koken. De deal met mijn vrienden is dat ik alle boodschappen in huis haal als zij me een lijstje bezorgen en het eten bereiden. Op werkdagen leef ik van afhaalmaaltijden: ’s middags een broodje van Jeanbon, ’s avonds een schotel van traiteur ­Fonteyne of een hamburger van Five Guys. Op culinair vlak ben ik allesbehalve een snob. Een burger van 5 euro kan mij even goed smaken als een steak van 50 euro. Balans is alles en geld maakt slechts ­gelukkig tot op een zeker niveau. Als je op reis kan gaan, dan maakt het verder niet uit of dat met een lijnvlucht of een privéjet is. Al moet ik wel toegeven dat ik mezelf de luxe van Economy Plus veroorloof (lacht) – ik heb lange benen.”

Pieterjan Van Biesen Natan

Pieterjan Van Biesen

. Van Biesen (36) is geboren en getogen in Aalst


. Hij studeerde ­handelsingenieur aan Solvay


. Negen jaar geleden startte hij als hoofd marketing & communicatie bij Natan, waar hij mede­verantwoordelijk is voor de verjonging van het modehuis


. Daarnaast is hij ­professor aan ­Antwerp Management School, coach bij MAD Brussels 
en lid van de raad van advies bij a2o-architecten


. In 2021 werd hij 
door Trends Style 
verkozen tot Best Dressed Man


. Hij woont in Brussel

DOOR Catherine Kosters Beeld Charlotte Van Noten

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content