De Batmobiel in een kartonfabriek

Morgan Belgium verhuisde onlangs vanuit Molenbeek naar een prachtige 18de-eeuwse kartonfabriek in Sint-Genesius-Rode, vlakbij een plek waar Napoleon ooit zijn kamp opzette. Het was tijd voor een hedendaags decor, maar de switch was ook praktisch nodig: “Sommige klanten konden door de lage-emissiezone met hun oldtimers niet tot bij de garage komen”.

Alexander Otto de Windisch-Graetz, de eigenaar van Morgan Belgium, mag dan wel Oostenrijks van origine zijn, hij ontvangt ons als een ware British gentleman en leidt ons met veel trots rond in zijn nieuwe hoofdkantoor. In juni verhuisde Morgan Belgium vanuit Molenbeek naar een prachtige 18de-eeuwse kartonfabriek in Sint-Genesius-Rode. “Via een van mijn beste vrienden, Steven Winderickx, tevens de architect van dit gebouw, kwam ik hier terecht”, vertelt Alexander. “We hebben slechts drie stenen muren en de basisstructuur van de oude kartonfabriek bewaard, de rest is nieuw.” Alexander toont ons een Aero 8, een Morgan-model uit 2015 dat hij als ‘de Batmobiel’ omschrijft. “De nieuwprijs bedroeg 82.000 euro, terwijl hij nu na enkele jaren 110.000 à 115.000 euro op de tweedehandsmarkt gaat”, vertelt Alexander.

Een Morgan koop je om van generatie op generatie door te geven

Waarom nu een nieuwe garage?

ALEXANDER OTTO DE WINDISCH-GRAETZ. “Sinds 1954 waren het hoofdkantoor en het atelier van Morgan gevestigd in een hele oude garage in Sint-Jans-Molenbeek, niet bepaald de meest spannende plek op aarde. We wilden iets nieuws, dynamischer, meer representatief voor wat Morgan vandaag is. Een eigentijdse garage die meer in lijn is met onze wagens. Ook de wetgeving speelde een belangrijke rol. Sommige klanten konden door de lage-emissiezone (LEZ) met hun oldtimers niet tot bij de garage komen. Dit en andere belastingaspecten deden ons naar de rand van Brussel verhuizen.”

Hoe bent u bij Morgan beland?

“Eigenlijk kwam ik toevallig met Morgan Belgium in contact. Met Buyout Management, mijn adviesbureau voor fusies en overnames, adviseer ik privéklanten en ondernemingen die een bedrijf willen kopen of verkopen. Toen dit dossier op mijn bureau belandde, was ik heel blij dat een van mijn klanten me de mogelijkheid bood hem uit te kopen. In januari 2021 kocht ik Morgan van de derde generatie Stammet, de exclusieve invoerder voor Morgan. Auto’s en in het bijzonder Morgan zijn een passie. Ik heb heel wat leuke herinneringen aan de donkerblauwe Morgan met zwart lederen interieur van mijn vader. Het moet een model uit de jaren 60 zijn geweest. Hij deed de wagen weg toen ik een jaar of tien was, maar ik herinner me dat we een keer onderweg waren naar een jacht in Gloucestershire en hij een jachtgeweer uit de koffer haalde om op rondvliegende fazanten te schieten. Tja, zo ging dat toen in het leven van een gentleman op het Engelse platteland. Bij Morgan Belgium sta ik vandaag in voor de strategische beslissingen, allianties en relaties met de fabriek in Malvern.”

Hoeveel Morgans rijden er in België?

“Het is nogal ingewikkeld om er de vinger op te leggen. In Engeland is Morgan onderdeel van de traditie; iedereen kent het merk. Maar in België zijn er heel wat autoverzamelaars die nog nooit van het merk hebben gehoord en dat is toch verrassend. Heel wat mensen denken dat onze wagens allemaal oldtimers zijn en dat je naar Engeland moet om er een te kopen of te laten onderhouden. Die misverstanden willen wij de wereld uit. Een Morgan koop je om van generatie op generatie door te geven. Sommige wagens die in ons land rondrijden zijn dan ook meer dan dertig jaar oud. Maar laat ons zeggen dat we 1.800 klanten in ons bestand hebben, van wie er 1.300 actief zijn en dat er actueel een duizendtal wagens rondrijden.”

De Batmobiel in een kartonfabriek

Waarom wordt Morgan de Hermès van de auto-industrie genoemd?

“Dankzij mijn ervaring in haute couture weet ik hoe een Hermès-tas wordt gemaakt. De tijd die in de creativiteit, de kwaliteit en de afwerking kruipt… Het is een vorm van vakmanschap die je ook bij Morgan aantreft. Bezoek je de Morgan-fabriek, dan komt de geur van leder en hout je onmiddellijk tegemoet. De wagens worden volledig op een nobele en artisanale manier vervaardigd uit aluminium, leder en es. Morgan is zelfs het enige automerk ter wereld dat hout voor zijn chassis gebruikt. Engelse es is licht, duurzaam en flexibel. Binnenin wordt voor de bekleding walnoot, bubinga, zebrano of fluweel gebruikt in plaats van harde plastic. Het leder is van de fijnste kwaliteit, afkomstig uit Schotland. Alles is ook met de hand op maat genaaid. Het zijn ware juweeltjes. De lederen riempjes rond de motorkap of de op maat gemaakte accessoires die je bij een Morgan kan kopen, doen ook denken aan de lederwaren van Hermès.”

Er doet een legendarische uitspraak de ronde: ‘als je met een Morgan over een muntstuk rijdt, voel je of het kop of munt is’

“Geen idee wie dat ooit heeft gezegd, maar een Morgan biedt echt een ervaring als geen ander. Door de specificaties en prestaties voel je je niet alleen verbonden met de auto, maar ook met de weg. Het chassis en de ophanging zijn sportief afgesteld. En de rij-ervaring is een beetje als paardrijden: luxueus, met een gevoel van vrijheid zonder weerga, maar niet noodzakelijk comfortabel. Als ik in een Morgan plaatsneem, kom ik in een andere wereld terecht, in een andere tijdsdimensie. Je ervaart zelfs de file minder stressvol, een eigenaardig en speciaal gevoel. Rij ik doorheen Brussel met mijn Morgan, dan voel ik me uniek. Iedereen lijkt van de Morgan te houden. Het is een echte ‘love car’.”

Met welk model rijdt u zelf?

“Ik wissel af tussen de Plus Four en de Plus Six, maar als ik echt moet kiezen dan neem ik de Plus Four omdat hij makkelijker rijdt en qua stijl en vorm meer representatief is voor de Morgan-traditie. De Plus Six is een echte sportwagen. De twinturbo BMW-motor levert 355 pk in een wagen van slechts 1.075 kilo. Je kan je de performantie al inbeelden. Een geweldige wagen om je rijvaardigheid te testen. Vandaag de dag zijn de auto’s modern, eigentijds, en uitgerust met de laatste technologieën maar dat was niet altijd zo. De nieuwe sportmodellen trekken dan ook een nieuwe generatie klanten aan.”

Over welke prijsklasse spreken we?

“Van 80.000 tot 120.000 euro voor de Plus 4 en Plus 6 terwijl de Super 3 al bij 50.000 euro start. Tweedehands Morgans gaan makkelijk meer dan 100.000 euro voor bepaalde beperkte oplages.”

www.morgan-belgium.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content