Nieuws Nieuws Bijna twee keer zo veel tweedehands elektrische auto's verkocht: 4 redenen waarom ze zo interessant zijn Op de tweedehandsmarkt zijn tijdens de eerste zes maanden van 2024 bijna dubbel zoveel elektrische wagens verkocht als in de eerste helft van 2023. Auto-experts leggen uit waarom een tweedehands elektrische auto interessanter is dan u denkt.
Consumeren Consumeren Update Hybride auto's winnen terrein: 12 essentiële vragen over hun opmars en de toekomst van elektrisch rijden Elektrische wagens verliezen marktaandeel in Europa en de Verenigde Staten. Is de omschakeling naar volledig elektrisch rijden te abrupt voor consumenten? Hybride auto's gelden als de pragmatische tussenstap. "Bij Toyota, de grootste autobouwer, geloven ze dat de elektrische wagen maximaal 30 procent van de automarkt zal beslaan. Dat betekent dat we nog 70 procent andere bronnen moeten hebben: fossiele, waterstof of hybride."
Ondernemen Ondernemen 'Het is niet zo gemakkelijk om je te spiegelen aan Dacia’: puike jaarrapporten van autobouwers Renault en Stellantis 2023 was een financieel boerenjaar voor zowel Renault als Stellantis. Tony Verhelle, autojournalist van Newmobility.news, licht de dynamiek van de hypercompetitieve auto-industrie toe.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid 3.000 jobs op het spel bij Audi Brussels: de zes grootste problemen die onderhandelen moeilijk maken Bij Audi Brussels dreigen eind oktober 1.410 van de meer dan 3.000 banen te verdwijnen. Audi wil mogelijk de productie van de elektrische Q8 e-tron sneller dan gepland stoppen. Vanaf 2026 is er helemaal geen toekomstperspectief meer. De voorbije twee decennia is er al meermaals succesvol onderhandeld over het voortbestaan van de fabriek in Vorst, maar: "Deze keer liggen de kaarten slechter", klinkt het bij de auto-experts waar Trends mee sprak. Zij benoemen de zes grote problemen van Audi Brussels.
Ondernemen Ondernemen Update Batterijspecialist TDK claimt doorbraak met vastestofbatterijen: wanneer mogen we die krachtige technologie verwachten in elektrische auto's? Een batterij die de helft lichter en kleiner is dan de gebruikelijke EV-accu, en die bovendien krachtiger is. Vastestofbatterijen hebben de potentie om de industrie te revolutioneren. Het Japanse TDK claimt alvast een doorbraak. Wat zijn die accu's? En, wellicht crucialer: wanneer kunnen we ze in elektrische wagens verwachten?
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Duitsland heeft minder laadpalen nodig dan verwacht: hoe vlot de uitrol van het laadnetwerk in ons land? De grootste economie van Europa laat geruisloos haar doel vallen om tegen 2030 over een miljoen oplaadpunten voor elektrische auto's te beschikken in het straatbeeld. Dat berichtte de financiële nieuwssite Bloomberg vorige week. Onze oosterburen blijken de batterij van hun wagen liever thuis dan aan een openbare of semi-openbare laadpaal (op terreinen als de parkings van winkels, supermarkten en fitnesscentra) te vullen. Is het mogelijk dat we daardoor, in een natie van huisje-boompje-tuintje-adepten, ook in België voorlopen op schema?