WeAreOne.World, Unlocked en Quintence zijn de Ambassadeurs van de Antwerpse Gazellen

WEAREONE.WORLD

Trends publiceert elk jaar de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven van het land, de Trends Gazellen. Deze week zijn we aangekomen in de provincie Antwerpen. Winnaar bij de grote bedrijven is WeAreOne.World, de vennootschap achter het dancefestival Tomorrowland. Bij de middelgrote en kleine bedrijven gaan respectievelijk gamebeursorganisator Unlocked en horecabedrijf Quitence met de titel lopen. De drie bedrijven zijn de Ambassadeurs van de Antwerpse Gazellen, editie 2024.

Voor het 23ste jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk ‘Trends Gazellen’. We doen daarbij de ronde van de Vlaamse provincies. Deze week is het de beurt aan Antwerpen. Via de link onderaan in het kader kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie onderscheiden categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven.

De link onderaan geeft u ook meer uitleg over de methodologie van de Trends Gazellen. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1. De groei meten we aan de hand van drie posten uit de boekhouding: toegevoegde waarde, cashflow en aantal medewerkers, en dat over een periode van vijf jaar. Voor de huidige editie van de Trends Gazellen is dat de periode 2018-2022. Het resultaat van de berekeningen herleiden we tot 1 score. Die score bepaalt de plaats in de rangschikking.

De nummer 1 in de rangschikking krijgt de eretitel ‘Ambassadeur van de Trends Gazellen’, maar niet altijd. Een Ambassadeur moet aan bijkomende voorwaarden voldoen, zoals operationele onafhankelijkheid. Het bedrijf moet zijn groei gerealiseerd hebben op eigen kracht, niet met de hulp van een moederbedrijf bijvoorbeeld. Daarom ook kan een dochter van een buitenlandse multinational geen Ambassadeur worden. Zo komt het dat we soms flink moeten afdalen in de rangschikking om een Gazelle te vinden die aan alle voorwaarden voldoet om Ambassadeur te worden.

De Ambassadeurs van Antwerpen: WeAreOne.World, Unlocked en Quitence

In de categorie grote bedrijven moeten we afdalen tot plaats vier om een Gazelle te vinden die aan de voorwaarden voor het Ambassadeurschap voldoet: WeAreOne.World, de vennootschap achter Tomorrowland, het wereldberoemde dancefestival in Boom, dat dit jaar aan zijn 18de editie toe is. Omdat uitbreiden op het recreatiedomein De Schorre niet mogelijk is, werkt de organisatie aan een verbreding en verdieping van het merk. Tomorrowland Winter is daar een voorbeeld van. Volgende week trappen de beste dj’s ter wereld in Alpe d’Huez het feestje op gang. Het is al de derde editie van het winterfestival. “We verwachten opnieuw meer dan 20.000 bezoekers”, zegt Debby Wilmsen, woordvoeder van WeAreOne.World.

De internationale ambities van WeAreOne.World zijn niet nieuw voor de oprichters, de broers Manu en Michiel Beers. In 2015 wilden ze het festival al exporteren naar de Verenigde Staten en Brazilië. Het faillissement van hun Amerikaanse partner SFX maakte een vroegtijdig einde aan die buitenlandse expansie. In oktober vorig jaar maakte Tomorrowland zijn comeback in Brazilië met een nieuwe partner. Zuid-Amerika is een groeimarkt voor elektronische muziek. Daar gingen de 180.000 tickets als zoete broodjes over de toonbank.

Games

Bij de middelgrote bedrijven voldoet de nummer 1 aan alle voorwaarden voor het Ambassadeurschap: Unlocked uit Olen. Het bedrijf is actief in de gamesector. Meer dan twintig jaar geleden startte Birger De Geyter zijn carrière als manager van enkele van de grootste e-sporttalenten ter wereld. Later stond hij mee aan de wieg van Unlocked – de oorspronkelijke naam was Meta – samen met zijn kompanen Gary Peeters en Steven Leunens.

Unlocked is al bijna tien jaar de organisator van GameForce, de grootste gamebeurs van België. Bezoekers kunnen er de nieuwste games, accessoires en merchandising kopen. De jongste editie vond vorig najaar plaats in Brussels Expo en trok zo’n 15.000 bezoekers. Intussen voert Unlocked het beursconcept uit naar het buitenland, onder meer naar Nederland, waar al drie edities achter de rug zijn.

GameForce is ook het strijdtoneel voor allerlei gamecompetities, de tweede activiteit van het bedrijf. In 2022 haalde Unlocked de PGL Major, het wereldkampioenschap van het schietspel Counter-Strike: Global Offensive naar ons land. Na een voorronde kwamen acht internationale topteams naar het Antwerpse Sportpaleis om er te strijden voor een prijzenpot van 1 miljoen dollar. De organisatie verkocht voor dat evenement meer dan 40.000 tickets.

Flexi-jobbers

Ook bij de kleine bedrijven is de nummer 1 meteen ook de Ambassadeur: Quintence, de vennootschap achter horecazaak Q-Foodbar in Putte, in 2018 geopend door de vijftigplussers Patricia Van den Broeck en haar partner. “Veel mensen beginnen een horecazaak uit passie voor de job. Onze passie is echter ondernemen en we wilden erachter komen of we ook succesvol konden zijn in een moeilijke sector zoals de hore­ca”, vertelt Van den Broeck.

Q-Foodbar heeft een drievoudig aanbod: een bistro, een take-away en een leverdienst aan bedrijven. Door de jaren heen bouwde het koppel een hecht team van medewerkers uit. Dat bestaat uit negen vaste personeelsleden en een pool van zo’n twintig jobstudenten en flexi-jobbers. “Horeca is een heel onvoorspelbare business. De ­flexi-job is dan ook een zegen voor onze sector. Wij merken dat er heel veel kandidaten zijn om te flexi-jobben”, zegt Van den Broeck. “We zijn ook niet bang om oudere mensen aan te werven. Die tonen een groot engagement en dat is een grote troef.”

Partner Content