Signpost België, Travelbase en Stampix zijn de Ambassadeurs van de Oost-Vlaamse Gazellen

Arne Vandendriessche, de CEO van Signpost Group. © Emy Elleboog

Trends publiceert elk jaar de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven van het land, de Trends Gazellen. Deze week maken we de Oost-Vlaamse rangschikking bekend. De eretitels gaan naar ICT-leverancier Signpost België, reisorganisator Travelbase en fotoprinter Stampix, elk in hun groottecategorie. Trends benoemt hen tot Ambassadeurs van de Oost-Vlaamse Gazellen.

Voor het 23ste jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk ‘Trends Gazellen’. We doen daarbij de ronde van de Vlaamse provincies. Deze week zijn we aangekomen in Oost-Vlaanderen. Via de link onderaan in het blauwe kader kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie onderscheiden categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven.

De link onderaan geeft u ook meer uitleg over de methodologie van de Trends Gazellen. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1. De groei meten we aan de hand van drie posten uit de boekhouding: toegevoegde waarde, cashflow en aantal medewerkers, en dat over een periode van vijf jaar. Voor de huidige editie van de Trends Gazellen is dat de periode 2018-2022. Het resultaat van de berekeningen herleiden we tot 1 score. Die score bepaalt de plaats in de rangschikking.

Het bedrijf aan de top van de rangschikking is niet altijd de winnaar, of ‘Ambassadeur’ in de Trends-terminologie. Voor deze eretitel gelden immers bijkomende criteria. Zo moet het bedrijf operationeel onafhankelijk zijn. Een dochter van een buitenlands bedrijf bijvoorbeeld, komt niet in aanmerking voor het Ambassadeurschap. Het is daarom mogelijk dat een bedrijf uitgeroepen wordt tot Ambassadeur, terwijl het bijvoorbeeld op de tweede plaats in de rangschikking staat.

De Ambassadeurs van Oost-Vlaanderen: Signpost België, Travelbase en Stampix

In de categorie grote bedrijven is er geen probleem: de nummer 1, Signpost België, voldoet aan de voorwaarden voor het Ambassadeurschap. De champagnekurken zullen er knallen. Want het Lokerse bedrijf sleept voor de tweede keer op rij de Ambassadeurstitel in de wacht. Signpost België levert pc’s aan het onderwijs en maakt deel uit van de groep Signpost, met daarin onder meer een softwareverkoper en een digitale uitgeverij.

Signpost België zal allicht nog een tijdje aan de top van de Gazellenrangschikking blijven staan. Vorig jaar versierde het bedrijf immers een vierjarig contract met Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor de levering van laptops inclusief service, goed voor een geschatte waarde van 220 miljoen euro. Dat is zowat de jaaromzet van de hele groep. Signpost België heeft al een stevige voet aan de grond in Nederland en richt de blik nu vooral op landen die een achterstand hebben in de digitalisering van het onderwijs. “In Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en vooral Wallonië staat de digitalisering nog in haar kinderschoenen. Het potentieel is daar gigantisch,” zegt CEO Arne Vandendriessche. Het bedrijf is intussen actief in Spanje en ging onlangs van start in het VK.

Academic Software, de softwaretak van de groep, richt zich tot hogeschoolstudenten. Zij krijgen via een abonnementssysteem toegang tot een uniek platform met meer dan 1.500 softwaretitels, van grote namen als Adobe en Microsoft tot nicheproducten. De digitale uitgeverij van de groep, Lernova, mikt op de Vlaamse markt van secundaire scholen. “Dankzij onze interactieve lesmethodes – met een goede balans tussen papier en digitaal – kunnen we veel kosten besparen. De schoolfactuur kan zo zelfs halveren”, aldus Vandendriessche.

Natuur en avontuur

In de categorie middelgrote bedrijven moeten we afzakken naar de tweede plaats om een Gazelle te vinden die aan de voorwaarden voor het Ambassadeurschap voldoet: Travelbase in Gent. Als studentengrap organiseerden de jeugdvrienden Charles Van den Bossche en Simon Vandeweghe de liftwedstrijd Route du Soleil. Na hun studie gingen ze aan de slag in de bedrijfswereld, maar al snel begon de ondernemers­microbe te bijten. In 2013 was Travelbase geboren. Charles Van den Bossche: “Terwijl de klassieke reissector met heel wat tussenschakels werkt, zijn wij een verticaal geïntegreerde reisaanbieder. De klanten kunnen online terecht bij een projectmanager die de reis van a tot z regelt. Op elke bestemming hebben we een team en materiaal ter plaatse om onze klanten persoonlijk te onthalen en te gidsen.”

Het aanbod bestaat uit zo’n vijftig reisconcepten met een focus op natuur en avontuur. “We maken avontuur toegankelijk voor een groot publiek,” zegt Simon Vandeweghe. “Onze kanotochten in Zweden zijn nog altijd populair, maar we passen ons aanbod continu aan om onze klanten telkens weer een nieuwe beleving te bezorgen.”

Tijdens de coronapandemie zag Travelbase de omzet imploderen van 20 miljoen naar 1 miljoen euro, terwijl de kosten bleven lopen. Maar het bedrijf bedacht nieuwe concepten en zette in op nabije bestemmingen, met goed gevolg. Na de pandemie veerde Travelbase weer op. Op groepsniveau is het bedrijf goed voor een omzet van 45 miljoen euro en een ebitda van 3,5 miljoen euro. Het bedrijf is intussen actief in Vlaanderen, ­Wallonië en Nederland. Onlangs opende het een kantoor in Frankrijk en ook op de Duitse markt is het bekend. Later dit jaar staat een expansie naar het VK op het programma.

Getrouwheidscampagnes

Bij de kleine Gazellen is de nummer 1 meteen ook Ambassadeur: Stampix. Wereldwijd staan miljarden foto’s te verkommeren op smartphones. Mensen willen die misschien wel afdrukken, maar tal van bar­rières verhinderen dat. Anton Mussche en Simon Tavernier richtten in 2016 Stampix op, dat het mogelijk maakt die foto’s gratis af te drukken. Aanvankelijk bestond scepsis over het businessmodel van het Genste bedrijf. Niet onterecht, want de initiatiefnemers moesten onderweg het concept bijsturen. Intussen is Stampix al enkele jaren winstgevend en na een nominatie voor de Technology Fast 50 sleept het bedrijf nu ook de Ambassadeurstitel bij de Gazellen in de wacht.

“We bieden nu fotoprintoplossingen aan waarmee bedrijven hun getrouwheidscampagnes kunnen optimaliseren”, zegt Simon Tavernier. “Onderzoek leert ­namelijk dat consumenten die een emotionele band met het merk hebben, meer spenderen en langer trouw blijven. Daarom is het belangrijk om verder te gaan dan enkel kortingscodes. Voor bedrijven die hun trouwe klanten willen belonen, ligt daar een enorme kans om rond fotomomenten een emotionele merkverbinding te creëren. In hun opdracht drukken wij de foto’s af en we leveren ze thuis af bij de klant.”

In het klantenbestand van Stampix zitten enkele ronkende namen, zoals Disney, Luminus, AXA en Orange. “In theorie is ons concept goed schaalbaar. Door onze ­klanten te volgen, worden we steeds meer internationaal actief. Zo doen we al zaken in landen als Australië, Duitsland en het ­Verenigd Koninkrijk, maar dat moet eigenlijk nog echt beginnen. Het potentieel is gigantisch”, aldus nog Simon Tavernier.

Partner Content