Paul Renson (Renson), genomineerd voor Manager van het Jaar: ‘Ik ben echt trots op mijn mensen’
Wereldwijd scoren in de nichemarkt van ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen. En die activiteit duurzaam verankeren en vooral sterk doen groeien in eigen streek. Paul Renson, gedelegeerd bestuurder van het gelijknamige familiebedrijf, doet het.
Wie van de autosnelweg uit Gent richting hoofdkantoor Renson rijdt, kan er echt niet omheen: overal vind je wel ergens een filiaal van Renson. En uiteindelijk beland je op een groot bedrijventerrein, een heus ‘Rensonland’.
“Hoe we de groei bemeesteren? Dat is toch duidelijk”, wimpelt gedelegeerd bestuurder Paul Renson (54) schijnbaar onbewogen de vraag weg. “De voorbije twee jaar hebben we 140 mensen aangeworven. We zoeken alweer 80 nieuwe medewerkers. 2014 wordt een recordjaar in de geschiedenis van de onderneming, met een omzetgroei van een kwart tot 125 miljoen euro. En voor 2015 verwachten we nog een omzetgroei. Maar wat we vandaag oogsten, hebben we drie jaar geleden gezaaid, via innovaties, het aantrekken van nieuwe mensen, doorgedreven opleidingen.”
Koelen zonder airco
Paul Renson is een bijzonder gedreven, bezield persoon, ook al kan hij zichzelf wegcijferen en relativeren. De gelijknamige familiale onderneming uit Waregem is een typisch voorbeeld van een ‘verborgen kampioen’, een topspeler in een nichemarkt. Voor Renson is dat ventilatie, zonwering en terrasoverkapping. Renson biedt een totaalconcept waarmee ook nog eens energie wordt bespaard, voor huizen, veranda’s, kantoren, scholen en ziekenhuizen. De technologie kan ook dienen voor verwarming, waarbij warme lucht die naar buiten wordt getrokken, opnieuw wordt gebruikt voor de opwarming van water of als verwarming van een andere ruimte.
Het hoofdkantoor biedt een staaltje van de doorgedreven technologie, die onder meer energieverslindende airconditioning onnodig maakt. “Let op. Het is niet de technologie die op de eerste plaats komt”, waarschuwt Paul Renson, die in 1982 aan het roer kwam van het vierdegeneratiebedrijf. “Wat de markt nodig heeft, dat is de sleutel. En wij hebben een enorme voeling met de markt. We hebben 70 mensen die beurzen over de hele wereld bezoeken, op zoek naar innovaties, en die onze klanten, zoals installateurs, architecten en groothandelaars, bewerken. Want je moet niet enkel de goede producten hebben, je moet er ook over communiceren.” Met een boutade: de ‘savoir faire’ heeft Renson in huis, maar belangrijker is het ‘faire savoir’.
Het is geen praat voor de vaak. De balans van de niet volledig consoliderende holding RP Holding blaakt van gezondheid. Met liefst nul euro bankschulden. En dat voor een onderneming die uitsluitend in het hogelonenland België ontwikkelt en produceert. Het buitenland heeft enkel verkoopkantoren, en een productiefiliaal voor de markt in Engeland. “Het ondernemingsklimaat in Waregem is goed. We hebben goede mensen, die meewerken aan het verhaal en ervan overtuigd zijn dat er hier potentieel is, en dat we investeren in de toekomst”, meldt een enthousiaste Paul Renson. “Ook het stadsbestuur is heel bedrijfsvriendelijk. De uitbreiding van onze onderneming ging heel gemakkelijk. We zoeken hier samen naar oplossingen.”
Al is er dat ene minpunt: de schaarste aan werknemers. Voor hogere kaderleden valt het nog mee, want veel West-Vlamingen zijn de files naar Antwerpen en Brussel beu en komen terug naar eigen streek. “Het draait hier goed, de mensen horen en zien dat. Iedereen wil meedoen met een winnend team. Maar technische mensen vinden is niet gemakkelijk. We leiden meer en meer zelf onze mensen op. En samen met de VDAB rekruteren we, nu al vier jaar op rij, 50-plussers. Die mensen brengen ervaring mee, en krijgen bij ons een extra opleiding.” Intrapreneurship is ook bijzonder belangrijk bij Renson, waar divisiedirecteurs een grote verantwoordelijkheid en autonomie krijgen, en bijna ‘bedrijven binnen het bedrijf’ leiden.
‘Ik loop een beetje rond’
Ook zijn eigen inbreng weet hij te relativeren. “Ik loop een beetje rond”, glimlacht Paul Renson. “Ik maak de keuzes tussen opportuniteiten, want je kunt niet alles doen. Welke halen we eruit? Wat ontwikkelen we voor de lange termijn? Je moet eerst zien wat het potentieel is.”
Ook over zijn nominatie als kandidaat-Manager van het Jaar 2014 blijft hij opvallend nuchter. “Dat is plezant. Maar het belangrijkste is dat het bedrijf in beeld komt. Wat hier allemaal staat, is niet mijn realisatie, maar die van echte topmensen, die enorm gepassioneerd zijn, en keihard werken. Ik vind niet dat alleen ik naar buiten moet komen. Ik zoek de mediabelangstelling niet. We zijn echt goed bezig. Ik ben trots op mijn mensen, en ik meen dat. Wat we hier ontwikkelen, is uitzonderlijk. Dat weerspiegelt zich in de resultaten, en dat geeft een goed gevoel.”
De tien genomineerden voor de Manager van het Jaar, een initiatief van Trends in samenwerking met Kanaal Z en de managementassociatie vMA, worden voorgesteld in Trends en op www.trends.be. Wekelijks brengen we een portret van twee genomineerden, in alfabetische volgorde.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier