‘Ook de nieuwe CEO van bpost krijgt te kampen met dalend briefverkeer’

bpost © belga

Bpost zoekt een vervanger voor Koen Van Gerven, die geen tweede termijn als CEO ambieert. We stelden enkele vragen aan hoofdredacteur Daan Killemaes.

Heeft de ontslagnemende CEO Koen Van Gerven fouten gemaakt?

DAAN KILLEMAES. “Het is duidelijk dat Van Gerven in 2017 te veel heeft betaald voor Radial, maar de overname was strategisch wel zinvol. Die Amerikaanse dochteronderneming van bpost helpt bedrijven met de volledige logistieke keten die bij e-commerce komt kijken. Het is een heel andere activiteit dan de post- en pakjesbedeling waarmee bpost traditioneel bezig was. Op termijn kan bpost die dienstverlening aan bedrijven ook in Europa introduceren.

“Van Gerven stond natuurlijk onder druk, nadat de deal met de Nederlandse concurrent Post NL was afgesprongen. Bpost heeft Radial gekocht van een private-equityspeler, die de cijfers allicht wat had opgesmukt. Radial kampte met een dalend klantenbestand. Feit is dat Radial nog altijd niet winstgevend is. Vanaf 2022 zou Radial 100 miljoen euro moeten bijdragen aan de bedrijfskasstroom (ebitda), terwijl het bedrijf nu op ebit-niveau ongeveer break-even draait.

“De eerste positieve signalen van een ommekeer bij Radial zijn er. Het orderboek zit goed vol. Er zijn in de eerste jaarhelft al evenveel orders binnengekomen als voor heel 2019 werd vooropgesteld. Ik zou Radial voorlopig het voordeel van de twijfel gunnen.”

Wat zijn de grote uitdagingen voor de nieuwe topman of topvrouw van bpost?

KILLEMAES. “De grootste uitdaging is de scherpe daling van het briefverkeer in ons land. In de eerste jaarhelft daalden de inkomsten uit de postbezorging met 9,4 procent. Dat is nog meer dan de daling met 7 procent vorig jaar. Als de Belgen elk jaar 5 à 6 procent minder brieven versturen, kan bpost dat opvangen door efficiënter te werken en door natuurlijke afvloeiingen. We zien de daling van het briefverkeer nu versnellen. Het wordt nog een huzarenstukje voor de nieuwe CEO om dat inkomstenverlies te compenseren. In het tweede kwartaal daalde de bedrijfswinst (ebit) uit de afdeling Mail & Retail met 19 miljoen euro door de daling in het briefverkeer.

“Een andere uitdaging is dat bpost efficiënter moet werken om de daling van het briefverkeer op te vangen. Volgend jaar komt er een nieuwe manier om de post te verdelen. De postbode gaat niet meer elke dag elke brievenbus bedienen, hij gaat twee of drie keer per week de post rondbrengen, afhankelijk van hoe vol zijn boekentas is. Die nieuwe manier van werken gaat allicht gepaard gaan met afvloeiingen, een kleiner personeelsbestand en minder tijdelijke werkkrachten. Zal de nieuwe CEO die manier van werken kunnen invoeren zonder sociale onrust?”

Moeten beleggers het aandeel van bpost links laten liggen?

KILLEMAES. “Het aandeel is het voorbije anderhalf jaar zo hard onderuitgegaan dat alle risico’s in de koers verrekend zitten. Bpost is vandaag 9,1 euro per aandeel waard, of 68 procent minder dan op zijn piek van 28,28 euro in februari 2018. Bpost keert 85 procent van zijn Belgian GAAP-winst uit. Die Belgische boekhoudregels verschillen van de internationale IFRS-boekhoudnormen op een aantal fronten, waaronder de manier waarop min- of meerwaarden geboekt moeten worden, en kunnen nogal schommelen. 80 à 85 cent dividend per aandeel zou moeten lukken. Dat is een brutodividendrendement van 8,8 à 9,3 procent.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content