Ambassadeur van de kleine bedrijven Nieuwstraat Ice Cream: groeien met ijsjes

NIEUWSTRAAT ICE CREAM De ijsjeszaak toonde veerkracht na de coronapandemie.
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

Tussen 2018 en 2022 zag Nieuwstraat Ice Cream zijn cijfers exploderen. Daarmee is de ijsjeszaak de Ambassadeur van de kleine Gazellen in Vlaams-Brabant. Als franchisenemer van de ijsjeswinkelketen Australian Home Made Ice Cream roemt zaakvoerder Sem Basar de samenwerking met de ­franchisegever.

De vennootschap Nieuwstraat Ice Cream is een franchisenemer van ­Australian Home Made Ice Cream, een winkelketen gespecialiseerd in vers gedraaid ijs en ter plaatse gebakken wafels. De zaakvoerder is Sem Basar. Hij verkoos niet mee te werken aan deze reportage.

Basar is gepokt en gemazeld in de wereld van ijsjes, al sinds zijn zestiende is hij erin actief. In 2000 kwam hij aan boord bij Australian Home Made Ice Cream, als rechterhand van de West-Vlaamse oprichter Frederik Van Isacker. Ze openden samen maar liefst 25 winkels, verspreid over het hele land. Anno 2024 heeft Basar een stapje teruggezet, maar hij is nog altijd de franchisenemer van drie Brusselse winkels, waaronder Nieuwstraat Ice Cream.

De vennootschap werd in de zomer van 2018 opgericht. Enkel in 2020 kende de steile groeicurve een forse dip, maar dat had alles te maken met de gedwongen winkelsluitingen wegens de coronapandemie. Nieuwstraat Ice Cream toonde echter veerkracht en pakte sindsdien telkens met forse groeicijfers uit.

In een zeldzaam interview met de vakwebsite franchise.be roemde Sem Basar de fijne samenwerking met de franchisegever. “De ondersteuning die we van Australian Home Made Ice Cream krijgen, is ongelooflijk. Als je een probleem hebt, kun je altijd contact opnemen met oprichter Frederik, CEO Mathieu of COO Erik”, benadrukte hij. Nieuwe franchisenemers worden volgens hem niet aan hun lot overgelaten. Eerst kunnen ze trainingssessies bijwonen, waar ze allerlei praktische zaken leren over de verkoop, de boekhouding, de marketing enzovoort. Ook na de opening staat het bedrijf de franchisenemer met raad en daad bij.

CEO Mathieu Verdun kwam aan boord als jobstudent en werd later franchisenemer. Als geen ander kent de neef van oprichter ­Frederik Van Isacker het merk, de winkels en alle franchisenemers. Hij is een fervente aanhanger van de filosofie ‘management by walking around’. Zo duikt hij regelmatig in de winkels op, om na te gaan of alles naar wens verloopt.

Expansieplannen

Ruim veertig jaar geleden begon Frederik Van Isacker te experimenteren met een oude ijsmachine, die nog had gediend in het hotel van zijn grootvader. In 1989 opende hij zijn eerste winkel, in Knokke. Dankzij het mooie weer werd het een instantsucces. Overdag verkocht Van Isacke zoveel ijsjes dat hij ook ’s nachts aan de bak moest om de hoorntjes te bakken. Het was het begin van een succesverhaal.

Australian Home Made Ice Cream telt bijna vijftig winkels in België en in het buitenland (onder de naam Fred’s). Jaarlijks gaan er 6 miljoen bollen ijs en 3 miljoen wafels over de toonbank. De keten broedt nog op expansie. Als succesfactoren schuift de organisatie de kwaliteit, het franchisenetwerk en de strategische ligging naar voren. Het is dan ook geen toeval dat Nieuwstraat Ice Cream de ­winkel met de hoogste omzet en onze Trends Gazellen Ambassadeur is.

Partner Content