Luxewagens kennen alweer een topjaar
Er komt maar geen einde aan de groei van de premiummerken, met de Duitsers BMW, Mercedes en Audi helemaal vooraan. “2017 was alweer een recordjaar. En 2018 zou nog beter moeten worden”, zegt Christoph Vloebergh van Mercedes op het Autosalon.
Vrijdag 12 januari opent het Autosalon zijn deuren. Ook de premiummerken zijn er prominent aanwezig. Zij rijgen al enkele jaren de records aaneen, ook vorig jaar. Met als gevolg dat de Audi, BMW en Mercedes, ook de wereldwijde marktleiders, in de Belgische top tien van de verkoop staan (zie tabel onderaan). Mercedes was vorig jaar de sterkste klimmer. “Dit is ons zevende recordjaar op rij, ook wereldwijd”, reageert woordvoerder Christoph Vloebergh.
“Dat komt vooral door ons productenoffensief. We hebben nu veertig nieuwe modellen in omloop. Maar ook de oudere modellen blijven in trek. In februari stellen we de nieuwe A-reeks voor. Terwijl die de A-klasse in 2017 al de sterkste stijger in onze verkoop was. Daarnaast zijn onze SUV’s en de E-klasse erg geliefd”.
Dit jaar volgen alweer nieuwe modellen. “We moeten uiteraard voorzichtig zijn, maar 2018 zou het achtste recordjaar op rij moeten worden”. 51 procent van de verkoop is leasing, 49 procent gaat naar particulieren.
Mercedes blijft zeer ambitieus. Het wil in 2020 de wereldmarktleider worden in het premiumsegment, vóór BMW. Ook voor België heeft Mercedes die doelstelling. Het zou daarvoor van plaats zes naar nummer drie in de algemene rangschikking moeten klimmen.
België is de BMW-kampioen
Maar ook BMW deed het heel goed in België vorig jaar, met 5 procent meer verkochte wagens. “Of onze Duitse moeder tevreden is over België? Nou en of”, oordeelt Peter Henrich, landendirecteur voor België en Luxemburg. “Nergens in de wereld worden per hoofd van de bevolking zoveel BMW’s verkocht. Dat komt door ons zeer uitgebreide aanbod. De Belg is heel veeleisend maar ook gepassioneerd door wagens. Bovendien hebben wij een heel sterk dealernetwerk met 35 eigenaars en 66 verkooppunten. 70 procent van onze verkoop gebeurt door dealers, partners met wie wij al meer dan dertig jaar samenwerken”.
Voor BMW is de bedrijfswagenmarkt erg belangrijk, goed voor drie kwart van de verkoop (een kwart van de verkoop is aan kmo’s en kleine zelfstandigen).
“De bedrijfswagen wordt vandaag verketterd”, waarschuwt Peter Henrich. “Maar bedrijfswagens zorgen voor modernere wagenparken. Wat is het alternatief? Een oudere en meer vervuilende wagen?” BMW mist evenmin de elektrische trein. Een tiende van de verkoop vorig jaar waren deels of volledig elektrische auto’s.
Audi e-tron
De groei bij het derde Duitse premiummerk Audi was vorig jaar mager, een luttele 0,3 procent. Toch goed voor een zevende plaats in de Belgische volumerangschikking. “2017 was opnieuw een recordjaar, nadat 2016 ook al een recordjaar was”, duidt Stefan Kerckhoven, algemeen directeur van de Belgische Audi-dochter, een filiaal van D’Ieteren.
De leasemarkt liet het wat afweten, want de groei werd vooral opgetekend bij de particulieren (+15%). SUV’s blijven erg populair, goed voor een derde van de Audi-verkoop. Een van de lanceringen was de Audi A8, met veel zelfrijdende technologie. “In files rijdt hij volautomatisch, tot 60 kilometer per uur”, demonstreert Stefan Kerckhoven. “Je kan voortaan in de file Trends of je e-mails lezen”.
Het paradepaardje op het Autosalon wordt de Audi SUV e-tron. De eerste volledig elektrische wagen van het merk, die bij Audi Brussels wordt gebouwd. Ook het tweede model van Vorst, de Audi SUV e-tron Sportback (een coupéversie), prijkt op het Autosalon. De prijs van de gewone e-tron staat niet aangeduid, die van de coupéversie wel: de startprijs is 85.530 euro. In 2025 wil Audi dat een op de drie van zijn verkochte wagens deels of volledig elektrisch is.
Snelgroeiend Porsche
Onderaan de volumeverkooprij bleven nog meer premiummerken scoren. De verkoop van Jaguar groeide met 8 procent. “Door de introductie van nieuwe modellen”, verklaart Isabelle Michiels de stijgende verkoop. Die groei zou moeten doorzetten, want ook Jaguar komt met een kleiner model op de markt: de E-Pace is een kleinere SUV, vanaf 34.000 euro.
“Dit model ligt ook goed in de leasemarkt, die nu goed is voor de helft van onze verkoop”. Een aardige sprong vooruit, want vorig jaar betekende de leasemarkt een vijfde van de verkoop. Toch blijft Jaguar ook mikken op het dure gamma. In de zomer wordt de I-Pace gelanceerd. Een volledig elektrisch model, dat als concurrent van de Audi e-tron mag worden gezien, goed voor een prijskaartje van 80.000 euro. “De productie van de I-Pace start in maart, maar hij kan nu al worden gekocht. We hebben er al 100 verkocht in België”, meldt Isabelle Michiels.
In een nog hoger segment zit Porsche. De verkoop wakkerde vorig jaar met 12 procent aan. “We leveren de goede producten op het goede moment”, vindt woordvoerder Bernard Van Bellingen. Dat is onder meer de Macan, een wat goedkopere Porsche (rond 60.000 euro). “Ons meest verkochte model, een compacte SUV. 70 procent van de kopers zijn mensen die voordien nog nooit een Porsche kochten”.
Wellicht is de drempel voor de doorsnee Belg ook wat hoog. Op het Autosalon prijkt de nieuwe Porsche Cayenne Turbo, waaraan een prijskaartje bengelt van 142.000 euro. De meerderheid van de kopers gebruikt zijn Porsche als bedrijfswagen. De plug-inhybrides zijn volledig fiscaal aftrekbaar. “Ook 2018 wordt wellicht weer een goed jaar”, denkt Bernard Van Bellingen. En einde 2019 volgt een volledig elektrisch model, Porsche Mission E.
Verkoop nieuwe wagens in België
1. Renault 51.000 (-9%)
2. Volkswagen 50.461 (-5%)
3. BMW 42.176 (+5%)
4. Peugeot 41.865 (+11%)
5. Opel 37.553 (-2,4%)
6. Mercedes 37.419 (+11%)
7. Audi 33.323 (+0,3%)
8. Citroën 24.895 (-1%)
9. Ford 24.460 (-3,4%)
10. Skoda 19.612 (+3,2%)
14. Volvo 18.024 (-3,15%)
23. Porsche 3450 (+12%)
24. Jaguar 3225 (+8%)
33. Tesla 1151 (+34%)
totaal nieuwe inschrijvingen: 546.558
Bron: Febiac
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier