Leen Van den Neste (vdk bank) is genomineerd voor Trends Manager van het Jaar: ‘Duurzaamheid zit in elke vezel van onze organisatie’
Onder CEO Leen Van den Neste groeide vdk bank uit van een lokale tot een nationale speler. De bank onderscheidt zich onder meer door haar positionering als ethische en duurzame bank. “Iedereen bij vdk bank vindt dat belangrijk”, zegt Leen Van den Neste. “Dat maakt het makkelijker om een strategie consequent uit te voeren.”
De mens
Als juriste met een aanvullend accountancydiploma van Vlerick startte Leen Van den Neste haar carrière op het auditdepartement van KPMG. Daar ontdekte ze haar passie voor cijfers. In 1995 kwam ze bij de christelijke arbeidersbeweging terecht. Uiteindelijk bleef ze zestien jaar bij Arco, de financiële holding van het toenmalige ACW (vandaag beweging.net).
In 2007 werd Van den Neste benoemd tot CFO van Arco. Een jaar later brak de financiële crisis los, maar het was de Europese schuldencrisis van 2011 die Arco en Dexia, de belangrijkste participatie van de holding, fataal werden. Op dat moment was Van den Neste al enkele maanden aan de slag bij vdk bank.
“Eigenlijk bleef ik binnen dezelfde familie, want vdk bank werd in 1926 opgericht door Gentse christelijke organisaties, met als missie arbeiders financieel bij te staan”, zegt ze. Bij vdk ontwikkelde Van den Neste een passie voor bankieren: “Mensen beseffen niet wat een fijne baan het is bankier te zijn. Als je iemands droom of project kunt helpen te realiseren, geeft dat zoveel voldoening.”
In haar vrije tijd zoekt Van den Neste momenten om te ontspannen: “Die vind ik enerzijds bij mijn gezin. Ik ben afgelopen zomer oma geworden en ik voel dat dat een nieuwe levensfase inluidt. Anderzijds leef ik me uit door te lopen en boeken te lezen. Ik vind een goed mentaal evenwicht belangrijk. In boeken heb ik een brede eclectische smaak, van De crisis van het democratisch kapitalisme van Martin Wolf tot een thriller van Chris Carter.”
‘Onze roots zijn die van een sociale en maatschappelijk betrokken bank, en van dat gegeven is iedereen doordrongen’
Het team
“Zonder team ben ik niets”, beklemtoont Van den Neste. Aan de vorming van dat team heeft ze sinds haar aantreden als CEO in 2011 hard gewerkt. “Je kunt vandaag niet meer bankieren zoals vijftien jaar geleden”, zegt ze. “Er moet continu overleg zijn tussen de business, IT en hr. In mijn eerste jaren heb ik fors ingezet op IT-expertise om de ontwikkeling van digitale kanalen mogelijk te maken. Vdk bank was de eerste niet-grootbank met een app en een beleggingsplatform.”
Als manager primeert voor Van den Neste overleg op hiërarchie: “Naast de input vanuit de raad van bestuur zijn wij een organisatie die bottom-up werkt. Onze roots zijn die van een sociale en maatschappelijk betrokken bank, en van dat gegeven is iedereen doordrongen. We hadden onlangs een tweedaagse met een vijftigtal personeelsleden in de Ardennen, en ik voelde tijdens een discussie: dit willen we allemaal. Alle neuzen staan in dezelfde richting, en dat is heel fijn voor een CEO. Als een strategie bottom-up gedragen wordt, sta je al heel ver.”
Die bedrijfscultuur zorgt ervoor dat het verloop bij vdk bank heel klein is: amper 4 procent. “En we slagen erin goede mensen aan te trekken, omdat ze weten dat ze bij ons kunnen meedenken en veel vrijheid krijgen”, zegt Van den Neste. Dat is een troef die vdk bank als kleine organisatie kan uitspelen. Van den Neste: “Wij hebben nauwelijks een hiërarchie. Ik ben Leen, en iedereen wordt bij de voornaam aangesproken. Er zijn slechts drie lagen in de organisatie. Voor mensen die inhoudelijk willen doorgroeien en nog meer verantwoordelijkheid willen nemen, biedt vdk bank de kans om actief mee te bouwen aan de groei.”
Het bedrijf
Sinds Van den Neste in 2011 aantrad, zijn de spaardeposito’s van vdk bank gegroeid van 2,6 tot 4,4 miljard euro De waarde van de beleggingsproducten buiten de balans verdubbelde tot bijna 1 miljard euro. En in kredietverstrekking verdrievoudigden de volumes zelfs, van 1,2 tot 3,9 miljard euro.
“Dat bewijst dat onze strategie van organische groei werkt”, zegt Van den Neste. In haar bijna honderd jaar maakte vdk bank nog geen enkele keer verlies. Nagenoeg alle winst werd opnieuw in de bank geïnvesteerd, waardoor ze kon blijven groeien zonder nood aan vers kapitaal. Met een solvabiliteitsratio van 26 procent en een rendement op het reglementair vereiste eigen vermogen van 10 procent doet de bank het als kleine instelling prima.
Een belangrijke etappe in de recente geschiedenis was de overname van het cliënteel van de coöperatie NewB. Daarmee kreeg de bank er in één klap 25.000 hoofdzakelijk Franstalige klanten bij, en zette ze de stap naar Brussel en Wallonië. Eerder had Van den Neste de activiteiten al uitgebreid van de traditionele thuisbasis Gent naar heel Vlaanderen.
Van den Neste: “Vandaag is ons kantoor in Antwerpen na dat in Gent-centrum het grootste. Ook Leuven en Mechelen doen het zeer goed. Begin dit jaar hebben we een agentschap geopend in Schaarbeek, en tegen begin volgend jaar volgt er een aan de Zavel in Brussel-centrum. De combinatie van fysieke aanwezigheid dicht bij de klant en het duurzaamheidsstreven werkt heel goed, zeker in de centrumsteden.”
Die duurzaamheidsstrategie zit volgens Van den Neste in elk product en in elke vezel van de organisatie: “Het is een voordeel als je je missie en je strategie heel scherp stelt. Dat maakt het makkelijker om consequent de gekozen richting aan te houden. Op die basis willen we de komende jaren voortgroeien. Ik geloof dat we onze spaar- en kredietportefeuille in tien jaar nog eens kunnen verdubbelen.”
Trends bekroont op woensdag 8 januari 2025 de 40ste Trends Manager van het Jaar. Het is de meest prestigieuze onderscheiding voor een bedrijfsleider in ons land. De laureaat volgt Lieve Mostrey op. Zij was tot de lente van dit jaar CEO van het settlementhuis Euroclear.
De vijf genomineerden voor de Trends Manager van het Jaar, een initiatief van Trends in samenwerking met Kanaal Z, werden geselecteerd door een onafhankelijke jury, geleid door Bart De Smet, de voorzitter van Ageas. De jury koos de vijf uit een longlist van twintig kandidaten, opgesteld door de redactie van Trends.
De genomineerden hebben zich op een positieve en relevante manier onderscheiden. Ze hebben als inspirerende bedrijfsleider gezorgd voor duurzame en opmerkelijke resultaten, en namen uitmuntende managementbeslissingen die vernieuwing en groei stimuleerden.
Als lezer van Trends hebt u een inbreng. Vanaf donderdag 7 november tot en met donderdag 24 november kunt u online via Trends.be stemmen op uw favoriete genomineerde. Voor de onlinestemronde onderscheiden we drie groepen: een stemming bij het brede publiek van Trendslezers, een stemming bij de ex-laureaten en een stemming bij een selectie van businessschools en universiteiten. Die drie groepen vertegenwoordigen elk een gelijkwaardig deel van de totale publieksstemming, die voor de helft van de stemmen wordt meegenomen naar de volgende juryvergadering. De drie kandidaten komen zich tijdens een laatste vergadering voorstellen en verdedigen tegenover de jury. Daarna zal de jury achter gesloten deuren alle elementen (de publieksstemming, de verdedigingen en de dossiers) evalueren en de winnaar kiezen. Wie het haalt, wordt bekendgemaakt op een gala-avond in Brussels Expo.
Trends Manager van het Jaar 2024
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier