Hoe is het met de Trends Impact Awards-winnaars van vorig jaar?

In 2022 kregen Gramitherm, EducIT, Vivaqua, Ekopak, DEME, Mindlab, Galler, Spullenhulp, LITA.co en Biolectric een Trends Impact Award.
Roel Van Espen medewerker Trends

In 2022 werden de Trends Impact Awards voor het eerst uitgereikt. Tien bedrijven vielen in de prijzen voor hun inzet voor een duurzamere wereld. Trends ging een jaar later aankloppen bij zes van hen. Hoe is hun organisatie geëvolueerd?

Mindlab

Welke inspanningen levert Mindlab op het vlak van impactondernemen?

“Mindlab is een onlineplatform voor bedrijven en hun medewerkers, gericht op mentaal welzijn en persoonlijke ontwikkeling”, legt medeoprichter Jan Lazeure uit. “Het biedt anonieme, op wetenschap gebaseerde leerprogramma’s waarmee werknemers in hun eigen tempo aan hun mentale welzijn kunnen werken. Daarmee wil Mindlab de drempel voor mentale hulp verlagen, alsook het bewustzijn en de preventie van psychische problemen bevorderen. Het doel is mensen niet alleen te helpen begrijpen, maar ook actief iets aan hun mentale uitdagingen te laten doen.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“Het ontvangen van de Trends Impact Award voor meest duurzame organisatie in de categorie welzijn was een mooie erkenning voor het harde werk dat en de energie die we in het platform hebben geïnvesteerd. Het was ook een bevestiging dat de missie die we hadden vooropgesteld draagkracht kreeg in het bredere veld van experts. We kregen veel steunbetuigingen van hr-managers en zagen een toename in aanvragen van geïnteresseerde organisaties na de prijsuitreiking. Dat versterkte ons geloof in het potentieel van Mindlab.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“We hebben de performance en de functionaliteiten van het platform verder verbeterd. Daarvoor luisteren we naar de vragen van onze klanten. Zo hebben we ons HR Dashboard onlangs volledig vernieuwd, waardoor bedrijven nog meer inzichten en trends kunnen opvolgen aan de hand van geanonimiseerde data. Ook de gebruikers hebben nu hun persoonlijke dashboard en kunnen zo sneller en beter navigeren. We blijven zoeken naar upgrades om onze tool nóg beter te maken, steeds met als doel het gebruiksgemak te maximaliseren.”

Biolectric

Welke inspanningen levert Biolectric op het vlak van impactondernemen?

“Biolectric maakt vergistingsinstallaties voor boerderijen. Onze oplossing zet mest om in groene energie en een kunstmestvervanger”, vertelt commercieel directeur Klaas Vanhee. “Het proces leidt tot 83 procent minder broeikasgassen, en in combinatie met een stikstofstripper kan ook nog eens 65 procent van de stikstofemissie van het bedrijf gereduceerd worden. Het systeem is volautomatisch, zodat de boer kan blijven focussen op zijn kernactiviteiten. Bovendien levert het hem een extra inkomstenbron op.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“We zijn ontzettend trots op het feit dat we vorig jaar de Trends Impact Award in ontvangst mochten nemen, en dat we gekozen werden uit een groep van bijzonder sterke finalisten. Ons team zet zich continu hard in, en het winnen van de prijs was een mooie appreciatie van alle inspanningen. Het toont dat doorzetten loont. Bovendien is de Trends Impact Award een grote motivator om te blijven bouwen aan een nog duurzamere toekomst voor de landbouw.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“We werken actief aan onze installaties door ze steeds verder te ontwikkelen en te verbeteren. Daardoor worden ze voortdurend duurzamer en robuuster. Bovendien trachten we de efficiëntie en de betrouwbaarheid van onze processen te verhogen. We letten er bijvoorbeeld op dat het transport van onze installaties een zo klein mogelijke impact heeft op het milieu. Ze worden vervoerd met slechts één vrachtwagen. Diezelfde aanpak trachten we zo veel mogelijk door te trekken in het productieproces van onze installaties.”

Gramitherm

Welke inspanningen levert Gramitherm op het vlak van impactondernemen?

“We produceren isolatiepanelen op basis van Belgisch gemaaid gras”, zegt managing partner en CFO Florent Timmermans. “Het zijn de meest koolstofnegatieve panelen op de markt, met verreweg de kleinste ecologische voetafdruk. In tegenstelling tot andere biogebaseerde producten gebruiken wij geen landbouwgrond voor onze grondstof. We werken louter met ‘verloren’ gras (van het onderhoud van gemeenten, kanalen, rivieren, natuurparken enzovoort), dat niet als veevoeder mag worden gebruikt. Bovendien zijn onze isolatiepanelen goedkoper dan steenwol en honderd procent recycleerbaar.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“Het winnen van de Trends Impact Award was een grote eer voor ons. Het is een erkenning van het harde werk dat we doen om een duurzaam product op de markt te brengen, dat ook de bouwsector duurzamer maakt. Die sector is over het algemeen conservatief en biedt doorgaans weinig ruimte voor innovatie en ecologie. De Trends Impact Award heeft Gramitherm ook veel media-aandacht en extra naambekendheid opgeleverd. Daardoor kunnen we nog meer mensen helpen duurzamere keuzes te maken, en de bouwwereld ietsjes te vergroenen.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“In het voorbije jaar hebben we een aantal nieuwe duurzame initiatieven op poten gezet. De belangrijkste stap is het feit dat we de snijresten van onze isolatiepanelen ophalen bij onze grotere b2b-klanten. Die brengen we naar onze fabriek en recycleren we daar tot nieuwe panelen. Daardoor verminderen we de afvalberg. In 2024 willen we dat initiatief verder uitrollen en het aantal b2b-klanten verdubbelen.”

DEME

Welke inspanningen levert DEME op het vlak van impactondernemen?

“DEME is een toonaangevende aannemer in offshore energie, milieusanering, baggerwerken en maritieme infrastructuur. Daarnaast zijn we actief in concessieactiviteiten, onder meer in offshore windenergie, maritieme infrastructuur en groene waterstof”, legt sustainability manager Jiska Verhulst uit. “We zijn de koploper in innovatie, met 150 jaar ervaring. Onze visie is erop gericht oplossingen te bieden voor uitdagingen als de stijgende zeespiegel, de groeiende bevolking, de reductie van emissies en vervuilde rivieren en bodems.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“Voor elke DEME-collega was het winnen van de Trends Impact Award een mooie bevestiging van en bekroning voor het geleverde werk van de voorbije jaren. Het benadrukt vooral het belang van verder te gaan op de ingeslagen weg. Dat betekent onder meer: de ontwikkeling van energie-eilanden, waar we de productie van hernieuwbare energie combineren met de opslag en de conversie naar andere energiedragers, groene waterstofproductie op industriële schaal, kustbeschermingsprojecten, bodems en sedimenten saneren, investeren in grondrecyclagecentra enzovoort.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“Het voorbije jaar hebben we verder gewerkt aan de wereldwijde transitie naar schone energie en de ontwikkeling van offshore windmolenparken in Europa, Taiwan en de Verenigde Staten. We zijn ook betrokken bij de bouw van de Fehmarnbeltverbinding: ’s werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel, die de handel en het toerisme tussen Duitsland en Denemarken milieuvriendelijker zal maken. Bovendien hebben we onze vloot nog uitgebreid met milieuvriendelijke vaartuigen, zoals de Green Jade en de Viking Neptun.”

LITA.co

Welke inspanningen levert LITA.co op het vlak van impactondernemen?

“Als impactinvesteringsplatform verbindt LITA.co ondernemingen die een positieve ecologische en sociale impact hebben met investeerders die hun spaargeld aan het werk willen zetten voor een betere wereld” vertelt countrymanager Vincent De Brouwer. “Onze ambitie als speler in ethische financiering is enerzijds de financiële wereld transparanter te maken en ze te democratiseren, en anderzijds organisaties de kans te geven zich te ontwikkelen, zodat zij de maatschappelijke en klimaatuitdagingen van vandaag kunnen aangaan.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“De Trends Impact Award in ontvangst mogen nemen is een mooie waardering voor de kern van onze activiteiten: de sociaal-ecologische transitie faciliteren door burgers de kans te geven die mee te financieren. Het winnen van de prijs bevestigt dat we op de goede weg zijn, en motiveert ons onze activiteiten verder uit te bouwen. Het heeft ons ook geholpen mensen te overtuigen van de ernst van onze aanpak en van de kwaliteit van de investeringen die op het platform aangeboden worden.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“Duurzaamheid ligt aan de basis van ons bedrijfsmodel. Dat is het afgelopen jaar niet veranderd, en dat zal ook zo blijven. We stellen wel vast dat de interesse in duurzaam investeren duidelijk blijft toenemen, net zoals het belang ervan. De klimaatnood en de maatschappelijke crisissen hebben tot gevolg dat meer en meer investeerders behalve het financiële ook naar de impact van hun geld kijken. Zo komen ze almaar vaker bij ons terecht.”

Spullenhulp

Welke inspanningen levert Spullenhulp op het vlak van impactondernemen?

“Spullenhulp is sinds 1937 een toonaangevende speler in de sociale economie”, zegt gedelegeerd bestuurder Emmanuel Bawin. “Onze activiteiten – het inzamelen, sorteren en verkopen van tweedehandsgoederen – hebben niet alleen een positieve impact op het milieu, ze bieden ieder jaar ook een platform voor de sociale en professionele integratie van zo’n 500 mensen. Tegelijkertijd ontwikkelen we initiatieven om de toegang tot huisvesting, werkgelegenheid en steun voor de meest kwetsbaren in onze maatschappij te bevorderen.”

Welke gevolgen had het winnen van de Trends Impact Award voor u?

“Het winnen van de Trends Impact Award was heel belangrijk voor onze organisatie. Bij Spullenhulp werken duizend mensen iedere dag opnieuw aan een positieve ecologische en sociale impact. En eigenlijk is ons team nog veel groter: denk maar aan de materiële en financiële schenkers, de klanten in onze winkels en onze partners. Al die mensen dragen bij tot meer solidariteit. De award is dus een mooie erkenning en moedigt ons aan om ons te blijven inzetten om nog meer impact te genereren en te bewijzen dat ons bedrijfsmodel werkt.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“Meer dan ooit blijven we meebouwen aan een eerlijkere en meer solidaire wereld. Elk jaar verwerken we bijna 8.000 ton tweedehandsgoederen, waarvan meer dan 85 procent een tweede leven vindt. Met de recente opening van onze winkels in Louvain-la-Neuve en Leuven willen we nog meer Belgen toegang geven tot ons aanbod. We hebben onlangs ook onze opvangcapaciteit uitgebreid door een semiautonoom tehuis te openen voor vijf jonge daklozen.”

Lees ook:

Partner Content