De nettowinsten van Carrefour België

© Belga

De winkelketen Carrefour maakte in ons land eind 2008 nog 66 miljoen euro nettowinst. Ook het bedrijfsresultaat klokte dat jaar nog af op 46 miljoen euro. De 1,6 miljard aan geldbeleggingen maakten de situatie van Carrefour België helemaal minder zwartgallig dan de berichten de afgelopen week deden vermoeden.

Toegegeven, een eerste blik op de beschikbare cijfers van Carrefour Belgium doet het ergste vermoeden. Een overgedragen verlies van bijna 400 miljoen euro gaf in 2008 een nogal dramatisch tintje aan de balans. “Een cumul van de activiteiten uit het tijdperk GIB en van Carrefour”, reageert woordvoerder Lars Vervoort. “De beperkte winsten van de voorbije jaren laten ons gewoon niet toe om de forse verliezen van de voorgaande jaren te compenseren.”

Maar Carrefour heeft ook andere motieven. “Door de verliezen mee te zeulen, hoeft Carrefour amper belastingen betalen”. Daar zijn retailprofessor Gino Van Ossel en marktonderzoeker Chris Opdebeeck van Marketing Map het over eens. “Dat is een heel courante praktijk bij multinationals, zolang ze zich houden aan de regels van de sociale inspectie.”

Carrefour vindt het te kort door de bocht om te stellen dat een overgedragen verlies een opgebouwd belastingsvoordeel is. “Deze verliezen hebben tenslotte aan ons eigen vermogen geknaagd. We hebben de overgedragen verliezen eind 2009 trouwens geïncorporeerd in ons kapitaal”, aldus Vervoort.

Sj.S.

Het volledige artikel kan u vanaf donderdag in Trends lezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content