Belgische bedrijven verenigen zich in Happy Organisations
“Gelukkige werknemers zijn minder afwezig,performanter, loyaler en creatiever”, zegt Laurence Vanhée, de drijvende kracht achter Happy Organisations.
De Verenigde Naties riepen 20 maart 2013 uit tot Internationale Dag van het Geluk. Die gelegenheid liet LaurenceVanhée niet voorbijgaan. De hr-directeur van de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid – zelf noemt ze zich liever chief happiness officer – organiseerde met Jean-Paul Erhard, de managing partner van het hr-netwerk Peoplesphere,een BeHappyDay voor bedrijven die actief inzetten op het welzijn van hun medewerkers. Het initiatief had zo veel succes, dat het werd omgevormd tot een langetermijnproject: de Happy Organisations-gemeenschap.
Happy Lunch
Het netwerk organiseert geregeld een happy lunch, waarbij drie sprekers – een academicus, een politicus en iemand uit de zakenwereld – een betoog van een kwartier houden over een stelling als’geluk is…’ of ‘presteren is…’ Laurence Vanhée: “Het idee achter dat netwerk is organisaties die geloven in het belang van geluk op het werk met elkaar in contact te brengen. Onze bijeenkomstenhalen het onderwerp uit de taboesfeer.” Onder meer Cofinimmo, Accenture, ING, Lampiris, Ethias, Carglass, de Federale Politie, de luchthaven van Charleroi (BSCA), Axa, Manpower en een rist kmo’s traden tot het netwerk toe.
“Uit enquêtes blijkt dat gelukkige werknemers zes keer minder afwezig zijn. Bovendien zijn ze 10% performanter, 55% creatiever en negen keer loyaler”, aldus Vanhée. Ondanks die onderzoeken laten heel wat bedrijven en hr-mensen zich weinig gelegen liggen aan het welzijn van hun medewerkers.
Géraldine Bomal, adviseur over personeelsbetrokkenheid en motivatie bij de Federale Politie, krijgt vaak de vraag of ze niets belangrijkers te doen heeft als ze aandacht vraagt voor geluk op het werk. “We gaan door een periode waarin we meer moeten doen met minder middelen”, zegt Bomal. In zulke momenten van twijfel vindt ze gelijkgestemde zielen in de happy-beweging. “We wisselen best practices uit en steunen elkaar. Ik heb hier minder het gevoel dat ik een buitenbeentje ben”, stelt Angelo Antole, hrdirecteur bij Ethias.
Uit het goed hout
Niet iedereen kan tot de gemeenschap toetreden. Wie interesse heeft, moet tijdens een voorafgaand gesprek aantonen dat hij uit het goede hout is gesneden. “Ik heb twee organisaties geweigerd, omdat hun interesse niet oprecht was. Ze zagen het vooral als een manier om buzz te creëren en om aan marketing te doen”, zegt Vanhée.
De bedrijven die lid zijn van het netwerk, hebben met elkaar gemeen dat ze de mens centraal stellen. “In tayloriaanse organisaties, waar het management de touwtjes in handen heeft, kunnen de medewerkers zich niet ontplooien”, zegt Angelo Antole. “We moeten evolueren naar een model waarbij mensen meer verantwoordelijkheid krijgen.”
Ethias doet dat door zijn medewerkers bij het bedrijf te betrekken met workshops over bedrijfswaarden en bedrijfscultuur. Ook een horizontale bedrijfsstructuur, waarbij mensen meer verantwoordelijkheid krijgen en teamwerk wordt gestimuleerd, bevordert het welzijn. In de praktijk leidt dat bijvoorbeeld tot meer telewerken en kantoren zonder vaste bureaus.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier