Ambassadeur van de middelgrote bedrijven New Trucking Company: brexit-bedreiging werd een kans

PETER SIMONS EN STEPHAN COOSEMANS "We houden de mix zo ruim mogelijk."
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

New Trucking Company is de vennootschap achter de traileroperator Cool Solutions. Het bedrijf vervoert vrachten zonder begeleiding tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Ondanks de brexit slaagde het er de voorbije jaren in te groeien.

“Al doet de naam het omgekeerde vermoeden, we zijn niet gespecialiseerd in ­temperatuurgecontroleerd transport”, zegt Peter Simons, medeoprichter van Cool Solutions, om dat wijd verspreide misverstand de wereld uit te helpen. “We verzorgen het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Duitsland en België vormen de hoofdmarkten, maar Cool Solutions is ook actief in Zwitserland, Nederland, Luxemburg en een beetje in Frankrijk. We steken het Kanaal over vanuit Zeebrugge en ­Rotterdam.”

De aard van de vervoerde goederen is heel divers. “Dat gaat van grondstoffen, zoals hout en staal, tot consumentengoederen”, zegt bestuurder Stephan Coosemans. “Het is een bewuste keuze om de mix zo ruim mogelijk te houden. Op die manier doen we aan risico­spreiding.”

Roll-on-roll-off

Oorspronkelijk was het bedrijf, dat in 2002 werd opgericht, gevestigd in de Oostendse havenzone, maar een dikke tien jaar geleden verhuisde het naar een veel efficiëntere locatie op de industriezone Plassendale 1 in de kuststad. Naast een kantoorgebouw is daar ook een logistiek magazijn van 1.200 vierkant meter, een ruim parkeerterrein en een vrachtwagenwerkplaats. “Dat is een extra troef, want door zelf reparaties uit te voeren, kunnen onze trailers veel sneller weer de baan op. Daarnaast helpen we ook graag partners of klanten”, aldus Stephan Coosemans.

‘Door zelf reparaties uit te voeren, kunnen onze trailers veel sneller weer de baan op’

In de bedrijfswereld wint duurzaamheid alleen maar aan belang. In de transportsector is dat niet anders. Cool Solutions streeft ernaar de vrachten zo efficiënt mogelijk en op de meest milieuvriendelijke manier op de eind­bestemming te krijgen. Bij voorkeur verloopt dat via een roll-on-roll-offsysteem, waarbij de trailers met de ferry de overtocht maken. Dat gebeurt zonder begeleiding. Om onderweg de veiligheid te garanderen zijn alle trailers voorzien van een trackingsysteem, zodat de dispatchers te allen tijde de lading kunnen volgen.

Brexit

De beslissing van de Britten om uit de Europese Unie te stappen, bezorgde Peter Simons en Stephan Coosemans heel wat hoofdbrekens. “Aanvankelijk waren er heel wat onzekerheden. Maar we hebben ons goed voor­bereid op de gewijzigde omstandigheden. Sindsdien doen we er alles aan om onze klanten te assisteren en zij waarderen die extra service. Op die manier is de brexit niet langer een bedreiging, maar een echte kans”, besluit Peter Simons.


Partner Content