Ambassadeur kleine bedrijven Stampix: redder van ­miljarden foto’s

ANTON ­MUSSCHE EN SIMON TAVERNIER "Consumenten die een emotionele band met een merk hebben, spenderen meer."
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

Het Gentse Stampix biedt bedrijven fotoprintoplossingen aan waarmee ze hun getrouwheidscampagnes kunnen optimaliseren. Volgens oprichters ­Anton Mussche en Simon Tavernier is het bedrijf gewapend voor een snelle internationalisering.

Wereldwijd staan miljarden foto’s te verkommeren op smartphones. Mensen willen die misschien wel afdrukken, maar tal van bar­rières verhinderen dat. Anton Mussche en Simon Tavernier richtten in 2016 Stampix op, dat het mogelijk maakt die foto’s gratis af te drukken. Beiden kwamen niet onbeslagen op het ijs, want de neven zijn afstammelingen van Jeroom Mussche, die samen met zijn schoonbroers aan de wieg stond van Spector Photo Group.

‘Door onze klanten te volgen, worden we steeds meer ­inter­nationaal actief’

Aanvankelijk bestond heel wat scepsis over het businessmodel van Stampix. Niet onterecht, want de initiatiefnemers moesten onderweg het concept bijsturen. Intussen is Stampix al enkele jaren winstgevend en na een nominatie voor de Technology Fast 50 sleept het bedrijf nu ook de Ambassadeurstitel bij de kleine Oost-Vlaamse Trends Gazellen in de wacht.

Emotionele band

“De focus ligt op business-to-­business. We bieden fotoprintoplossingen aan waarmee bedrijven hun getrouwheidscampagnes kunnen optimaliseren”, zegt Simon Tavernier. “Onderzoek leert ­namelijk dat consumenten die een emotionele band met het merk hebben, meer spenderen en langer trouw blijven. Daarom is het belangrijk om verder te gaan dan enkel kortingscodes. Voor bedrijven die hun trouwe klanten willen belonen, ligt daar een enorme kans om rond fotomomenten een emotionele merkverbinding te creëren. In hun opdracht drukken wij de foto’s af en we leveren ze thuis af bij de klant.”

In het klantenbestand van Stampix zitten enkele ronkende namen, zoals Disney, Luminus, AXA en Orange. “In theorie is ons concept goed schaalbaar. Door onze ­klanten te volgen, worden we steeds meer internationaal actief. Zo doen we al zaken in landen als Australië, Duitsland en het ­Verenigd Koninkrijk, maar dat moet eigenlijk nog echt beginnen. Het potentieel is gigantisch”, weet Simon Tavernier.

Om tegemoet te komen aan de vraag van consumenten om foto’s opnieuw te kunnen printen, heeft Stampix een eigen webshop ge­­lanceerd. Alhoewel die niet tot de kernactiviteiten behoort, is die toch een troef in de internationa­lisering, omdat de webshop extra credibiliteit oplevert.

Simon Tavernier denkt dat ­Stampix voldoende gewapend is voor de toekomst. “Enkele jaren geleden kwamen er al enkele business­angels aan boord. Sinds 2018 zijn we bovendien winstgevend, waardoor we intussen over een sterke balans beschikken.”


Partner Content