Beleggen Beleggen Coca-Cola overtreft 20 keer na elkaar de analistenverwachtingen: wat zijn die voorspellingen waard? Coca-Cola presteerde het voorbije kwartaal beter dan de analisten hadden verwacht en dat is lang niet de eerste keer. De winst per aandeel is al voor de twintigste keer op rij hoger dan de consensus van de beursprofessionals. Hoe komen analistenverwachtingen tot stand, en is het überhaupt nuttig om er aandacht aan te besteden?
Ondernemen Ondernemen Baudouin van der Kelen (CEO Brouwerij Haacht) over de biermarkt: ‘Zelfs bij de speciale bieren regent het promoties’ De beursgenoteerde Brouwerij Haacht zag de volumeverkoop in het eerste halfjaar met bijna 9 procent dalen. De omzet zakte met bijna 5 procent. Onderaan de lijn bedroeg het nettoverlies 2,2 miljoen euro, versus een minus van 1,1 miljoen voor dezelfde periode in 2023.
Ondernemen Ondernemen Marketeer Jan Verlinden over het succes van Ritchie-limonade: ‘Een nieuw merk lanceren is verdomd moeilijk. Wie kent er nog Jupiler Force?' ‘Chief lemonade maker’, zo laat marketeer Jan Verlinden zich noemen sinds hij Ritchie, het limonademerk van zijn opa, een tweede leven gaf. Hij werkte voor multinationals als PepsiCo, maar als limonademaker wil hij zich met zijn eenmanszaak vooral amuseren. "Een goed product alleen is niet genoeg, je hebt een concept nodig."
Inspiratie Inspiratie De topvrouwen van Vrouwennet: 'Onze organisatie is meer dan ooit nodig' Half mei wordt voor de 25ste keer de Womed Award uitgereikt. De bekroning van de vrouwelijke ondernemer van het jaar is het vlaggenschip van Vrouwennet. Die vzw werd de voorbije twaalf jaar geleid door Diane Devriendt, die eind deze maand wordt opgevolgd door Claire Selis. "Misschien komt de ultieme gelijkwaardigheid er ooit, maar zover zijn we nog niet", klinkt het in een exclusief dubbelinterview.
Ondernemen Ondernemen Trensition automatiseert trendrapporten voor bedrijven: ‘We willen niet onder de kerktoren blijven’ Corana, de brexit, de klimaatverandering of oorlog, de onverwachte maatschappelijke plotwendingen zijn nauwelijks bij te houden. Een bedrijf moet altijd maar bijsturen, het liefst net iets sneller dan de concurrentie. De Gentse start-up Trensition ontwikkelde een analyseplatform waarmee organisaties ontluikende trends snel in hun strategie kunnen verwerken.
Adviezen voor beleggen Adviezen voor beleggen De 5 favoriete aandelen van... Riet Vijgen (Leo Stevens) Hoe vergaat het de beurshandel nu de rente voorbij haar piek lijkt? Trends.be polst wekelijks bij waarnemers van de aandelenmarkten naar de effecten die hun voorkeur wegdragen.
Nieuws Nieuws Fluxys is tweede Belgische bedrijf op Oekraïense lijst met 'sponsors van oorlog' Oekraïne heeft de Belgische gasnetbeheerder Fluxys toegevoegd aan zijn lijst van "internationale sponsors van de oorlog". De reden is dat Fluxys via de haven van Zeebrugge de Russische handel in vloeibaar aardgas (lng) faciliteert, zo zeggen de organisaties Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Vredesactie donderdag. Fluxys zegt onder meer dat het zijn contracten moet naleven, omdat er geen sancties zijn tegen Russisch gas.
Inspiratie Inspiratie Antwerps bedrijf PolyPerception sorteert uw pmd met artificiële intelligentie Trends verzamelt spraakmakende thema’s en verhalen. PolyPerception verdient het logo omdat het de recyclage van plastic verbetert. PolyPerception ziet dankzij artificiële intelligentie welk afval niet bij de pmd hoort en haalt dat eruit. Het Antwerpse impactbedrijf trok al de aandacht van grote multinationals.
Internationale aandelen Internationale aandelen Tip van de week: Ball Corporation Ball heeft een sterke marktpositie en profiteert van de duurzaamheidstrend.