Video | Z-Nieuws Video | Z-Nieuws BEKIJK - Lidl rolt ambitieuze non-foodstrategie uit Supermarktketen Lidl wil het aandeel van zijn assortiment non-food fors opkrikken. De discounter spaart kosten nog moeite om dit doel te bereiken. Via fysieke winkels rond zijn baby-artikelen of doe-het-zelfspullen etaleert Lidl zijn gamma aan producten. En om de reclame errond te ondersteunen, heeft Lidl een contract afgesloten met een heel bekend gezicht.
Ondernemen Ondernemen Kassa kassa voor Tourorganisator ASO, kruimels voor de acteurs: waarom blijft dat een oud zeer in het wielrennen? Hoewel de Tour de France opnieuw een fenomenaal kijkstuk is geworden, moeten de acteurs in de gevaarlijke en zware wielerwedstrijd het stellen met enkele kruimels van de inkomsten van de organisator Amaury Sport Organisation (ASO). Dat stoort Wim Lagae, professor sportmarketing (KU Leuven Campus Antwerpen). "Meer transparantie zou meer onderhandelingsmacht geven", zegt hij.
Ondernemen Ondernemen De lange weg van supermarkten naar duurzame productieketens: waar komt de cacao in die chocoladereep vandaan? Belgische supermarkten doen nog te weinig om te garanderen dat mensenrechten niet geschonden worden in hun toeleveringsketens. Dat zegt de denktank Questionmark. Werk aan de winkel, want er komen wettelijke verplichtingen aan. Wat moet er nog gebeuren?
Ondernemen Ondernemen Vlamingen ondernemen met Extra Shop in Wallonië: ‘Vlaanderen is de volgende logische stap’ Extra Shop opent zijn 44ste winkel in Dour. De Waalse winkelketen heeft gebruikgemaakt van de complementariteit van het noorden en het zuiden van ons land om van haar merk een Belgisch succes te maken.
Duurzaamheid Duurzaamheid Boetes voor greenwashing kunnen oplopen tot 80.000 euro: zo vermijdt u er een De economische inspectie treedt steeds strenger op tegen misleidende milieuclaims. Na de webwinkel Blabloom kwam deze week aan het licht dat ook de modebedrijven JBC, Xandres, Van de Velde en Woody een waarschuwing kregen voor greenwashing. Hoe kunnen bedrijven dat voorkomen?
Ondernemen Ondernemen Belgisch mosterdmerk Bister teelt mosterdzaad in eigen land Het Belgische merk Bister, vooral bekend om zijn mosterd in de iconische granaatappelvormige potten, is bijna een eeuw oud. Dat houdt de jonge CEO Arthus de Bousies niet tegen om nieuwe wegen in te slaan. Het bedrijf investeert in een nieuwe fabriek en beijvert zich ervoor dat mosterdzaad weer in eigen land wordt geteeld.
Nieuws Nieuws CEO Daan De Wever: ‘Dankzij de koers moeten we niet meer uitleggen wat Dstny is' De Lotto Dstny-wielerploeg staat zondag zonder publiekstrekker Arnaud De Lie aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Een tegenvaller, maar toch beklaagt Daan De Wever, de CEO van Dstny, zich niet dat het bedrijf in 2023 voor wielersponsoring koos. De naamsbekendheid is toegenomen en het sympathieke en sportieve imago maakt het gemakkelijker om werknemers aan te trekken. Omgekeerd zorgde De Wever voor een frisse wind bij Lotto Dstny: "Ik heb mijn ervaring uit een jong groeibedrijf meegenomen."
Ondernemen Ondernemen De ongemakkelijke waarheid achter uw dure winkelkar Ja, onze winkelkar is fors duurder geworden de afgelopen twee jaar. En toch is er geen 'graaiflatie' op grote schaal. Er is een psychologisch effect, omdat we uit een periode komen waar de consument gemiddeld aan koopkracht had gewonnen in de supermarkt. Wel is het komende jaar waakzaamheid nodig.
Ondernemen Ondernemen Action is snelst groeiende retailketen: 'Het businessmodel brengt uiteindelijk zichzelf ten val' Geen retailer is de voorbije jaren in ons land zo sterk gegroeid als Action. Dat blijkt uit een rapport van de retailspecialist Gondola. Tussen 2015 en 2022 zag Action zijn omzet met 168 procent groeien tot 1 miljard euro. Waar komt dat succes vandaan? Drie retailexperts geven uitleg.
Nieuws Nieuws Laden van elektrische wagen op parking Lidl voortaan niet meer gratis De palen om elektrische wagens op te laden op parkings van Lidl worden betalend. Dat bevestigt de discounter tegenover het persagentschap Belga.
Geld Geld Kans op burnout is vijf keer hoger wanneer werkgevers prestaties buiten de normale werkuren vragen Het risico op burn-out ligt bijna vijf keer hoger in organisaties die van hun medewerkers verwachten dat ze buiten de werkuren of in het weekend werken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Securex, waarvoor ook de Burn-out Assesment Tool van de KU Leuven werd ingezet. “Zo’n hoog cijfer hadden we echt niet verwacht”, stelt onderzoeksleider Heidi Verlinden.
Nieuws Nieuws Update Geen Oreo, Lu en Côte D’Or in Colruyt-winkels door prijzenconflict: 'Prijsverhogingen zijn niet meer te verantwoorden' Klanten van Colruyt die op zoek zijn naar de vertrouwde producten van onder andere Lu, Côte D’Or en Philadelphia, staan voor lege rekken. Colruyt kon geen akkoord bereiken met de Amerikaanse leverancier, die zijn prijzen verhoogde. "Grote tariefstijgingen zijn voor ons niet meer te verwantwoorden. De situatie is helemaal veranderd ten opzichte van vorig jaar", zegt Eva Biltereyst, persverantwoordelijke bij Colruyt Group.
Ondernemen Ondernemen De vleugels van Delhaize zijn definitief geknipt Delhaize België wil zijn 128 grote supermarkten in eigen beheer door zelfstandigen laten overnemen, om goedkoper en meer flexibel te kunnen werken. Het is een illustratie van het verlies aan autonomie voor een Belgisch monument. De strategische beslissingen worden volledig gedicteerd vanuit de Nederlandse hoofdzetel van Ahold Delhaize.Stijn Fockedey en Ilse De Winne
Ondernemen Ondernemen Update 4 existentiële uitdagingen voor de nieuwe Colruyt Group-CEO Stefan Goethaert Stefan Goethaert wordt de nieuwe CEO van Colruyt Group. De grootste supermarktketen van ons land komt daarmee voor het eerst in handen van iemand buiten de Colruyt-familie. Al zijn er nog genoeg andere factoren die druk leggen op de schouders van de nieuwe bestuurder. Van de stevige concurrentie tot de hoge inflatie: dit zijn de vier uitdagingen waar Stefan Goethaert voor staat.