SUBSIDIES DALEN. De schoolmelkventer

Voor de verdelers van schoolmelk is de vakantie al voorbij. Vanuit Blankenberge worden 120.000 leerlingen met melk, chocolademelk en ander lekkers bediend.

Voor Melkcentrale De Jonghe in Blankenberge is het nieuwe schooljaar gisteren, 23 augustus, om 4 uur ‘s morgens begonnen. Zo vroeg al reed een vrachtwagen de deur uit voor de eerste leveringsronde van schoolmelk na de vakantie. De 8 vrachtwagens van Melkcentrale De Jonghe leveren schoolmelk aan ongeveer 650 scholen, vooral kleuter- en lager onderwijs, samen goed voor zowat 120.000 leerlingen. “We bestrijken heel West- en Oost-Vlaanderen, en enkele delen van Vlaams-Brabant en Antwerpen”, aldus zaakvoerder Dirk De Jonghe. “Een 80-tal scholen aan de kust en op de as Brugge-Kortrijk bedienen we dagelijks, omdat zij gepasteurizeerde melk kopen die slechts een paar dagen vers blijft. De rest bedienen we wekelijks of 14-daags. “

De Jonghe hanteert daarbij een vast rittenschema : een klant wordt steeds door dezelfde chauffeur op dezelfde dag en omstreeks hetzelfde uur bezocht. “Dat kweekt een vertrouwensrelatie, ” aldus De Jonghe. “Veel scholen zijn er zo gerust in dat ze niet eens meer de leveringsbon nakijken en tekenen. De chauffeur kent zijn school onderhand zo goed dat hij zelf de voorraad aanvult. “

SUBSIDIES.

Dirk De Jonghe, industrieel ingenieur, volgde in ’85 zijn vader Marcel op als zaakvoerder. Marcel De Jonghe, zelf zoon van een zuivelfabrikant, begon in ’57 een zuivelgroothandel in Blankenberge en legde zich vanaf ’72 volledig op schoolmelk toe. “Voordien bedienden wij winkels en horeca. Aan de kust is dat erg seizoensgebonden, ” vertelt Dirk De Jonghe, “zodat wij in de winter steeds meer met schoolmelk onze aktiviteit op peil hielden. Door overname van scholen uit het klantenbestand van zuivelfabrieken, kollega-distributeurs en traditionele melkboeren zijn wij gestaag gegroeid. “

In ’85 had Melkcentrale De Jonghe een omzet van 54 miljoen frank, in ’90 124 miljoen en vorig jaar 147 miljoen. In het bedrijf werken 11 mensen. Het levert de melk en chocolademelk zowel in flesjes als in drankkartonnetjes. In samenwerking met verpakkingsproducent Tetra Pak, haalt De Jonghe de lege kartonnetjes terug op voor recyclage. Hij verkoopt ook fruitsappen, frisdranken, yoghurts en desserts aan de scholen. “De smaken evolueren met de leeftijd”, aldus De Jonghe. “De kleuters en de eerste 3 jaren van de lagere school drinken vooral melk. Daarna kiezen ze meestal chocolademelk, en in de middelbare scholen komt melk er helemaal niet meer aan te pas. De schooldirekteur kiest wat hij zijn leerlingen aanbiedt : ofwel een gezond menu van enkel melk en yoghurt, ofwel een uitgebreider gamma met chocolademelk of frisdranken. “

Alleen echter voor melk en chocolademelk krijgt de direkteur subsidies. “De EU betoelaagt een kwotum van 0,25 liter melk of chocolademelk per leerling per schooldag, ” aldus De Jonghe. “De subsidies bedragen 12 frank per liter melk en 7 frank per liter chocolademelk. De laatste jaren dalen de subsidies. In ’92 kreeg je nog 17 frank per liter melk. Yoghurt was toen ook gesubsidieerd, nu niet meer. “

Schoolmelksubsidies bestaan in België al sinds ’51. Oorspronkelijk waren ze enkel gefinancierd door de Belgische staat, later sprong de EU bij. Sinds enkele jaren is het Belgisch aandeel afgeschaft. Het federale ministerie van landbouw zorgt voor de uitbetaling van de EU-subsidies. Op basis van een leveringskontrakt met De Jonghe krijgt de school van het ministerie een erkenningsnummer dat recht geeft op de subsidies. “In de praktijk trekken wij op onze faktuur aan de school het subsidiebedrag af van de prijs, althans voor het verbruik binnen het kwotum, ” zegt De Jonghe. “Voor melk boven het kwotum rekenen we de volle prijs aan. De storting van de subsidies kan maanden duren. Ik kreeg net de uitbetaling voor de maand december ’94. In onze omzet van 147 miljoen van vorig jaar zit voor 23 miljoen aan subsidie. “

Maandelijks komen ambtenaren fakturen en leveringsbonnen kontroleren bij De Jonghe. Ook de scholen krijgen kontrole : onder meer op de kwaliteit van de melk, op het aantal leerlingen en op de prijzen. Voor een flesje of drankkartonnetje met 0,2 liter melk of chocolademelk mag de school maximaal 9 frank en 12 frank vragen. Afhankelijk van verpakking, merk en bestelde hoeveelheid betaalt de school bij De Jonghe voor 0,2 liter melk 5 tot 7 frank, voor 0,2 liter chocolademelk 6 tot 9 frank. In deze prijzen zijn de subsidies al verrekend.

Scholen zijn 95 % van de De Jonghes omzet, de overige 5 % gaat naar bejaardentehuizen, scholen voor gehandicapten, speelpleinwerkingen en jeugdkampen. De laatste drie kunnen, onder bepaalde voorwaarden, melk en chocolademelk tegen gesubsidieerde prijzen kopen.

Omdat de subsidies voor melk en chocolademelk verminderen, probeert De Jonghe zijn aanbod te diversifiëren. “De vraag naar drinkyoghurts komt enorm op, ” zegt De Jonghe. “Ik probeer ook door te breken in de middelbare scholen met frisdranken, koekjes en drankautomaten. Je kunt je niet voorstellen hoeveel scholen er al Coca-Cola-automaten hebben. “

JVG

DIRK DE JONGHE (MELKCENTRALE DE JONGHE) Melkboer voor 120.000 leerlingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content