Studio 100 jaagt op overname Europese pretparken: hoeveel parken heeft het al onder zijn naam?
In een uitgebreid interview met Trends maakte Studio 100 bekend dat het op overnamepad gaat om buitenlandse pretparken over te nemen. “Volgende week bezoeken we in één dag vier Duitse parken. Het is bijna onbegonnen werk om vandaag nog van nul een Plopsa-openluchtpark te bouwen”, vertelt CEO Hans Bourlon.
Studio 100 heeft een budget vrijgemaakt om de volgende jaren zijn aanbod aan Europese pretparken uit te breiden. “Wij hebben een budget waarmee we de komende jaren ons aanbod in Europa zullen uitbreiden. (…) Op dit moment liggen er meerdere dossiers op tafel, maar we hebben geen specifiek aantal parken in gedachten dat we binnen afzienbare tijd willen overnemen”, zegt Didier Vuylsteke de Laps, hoofd business affairs bij Studio 100.
In ons land heeft Studio 100 twee openluchtparken onder zijn naam: Plopsa Resort Belgian Coast in de Panne en Plopsa Coo in Stavelot. Maar daarnaast is er ook één buitenlands openluchtpark dat volledig in het bezit van Studio 100 is: het Duitse Holiday Park in de deelstaat Rijnland-Palts. Studio 100 nam het park in 2010 over.
In Polen is de entertainmentgroep ook de minderheidsaandeelhouder in twee Majaland-parken. Een derde openluchtpark opent in juni de deuren en de bouw van vierde is in 2026 voltooid. De Poolse parken zijn voor 79 procent in handen van het private-equityfonds Momentum Capital. Studio 100 bezit de overige 21 procent van de aandelen.
“We beschouwen de parken in Polen als een vorm van risicospreiding. Maar hoewel het figuurtje Maya er populair is, is Oost-Europa voor ons geen kernmarkt. We kijken vooral naar geschikte parken in België, Nederland en Duitsland”, zegt Vuylsteke de Laps daarover. De bedoeling is om de komende jaren opnieuw overnames te doen met eigen middelen.
Lees ook het uitgebreide interview met Studio 100:
Nieuwe parken onbetaalbaar
Studio 100 mikt naar eigen zeggen bewust op overnames, omdat het vandaag om meerdere reden niet alleen prijzig, maar ook complex is geworden om een nieuw openluchtpark te bouwen in de kernmarkten waar de Belgische groep actief is.
“Volgende week bezoeken we in één dag vier Duitse parken”, vertelt Hans Bourlon. “Het is bijna onbegonnen werk om vandaag nog van nul een Plopsa-openluchtpark te bouwen. Je moet de juiste vergunningen verzamelen en alleen al de kosten van de infrastructuur zijn enorm. Geografisch bekeken is de concurrentie ook vaak een uitdaging voor nieuwe parken.”
Lees er meer over in het uitgebreide interview met Hans Bourlon en Studio 100.
Ook onder meer:
– De ideeën van de nieuwe Plopsa-CEO Carl Lenaerts
– De rol van artificiële intelligentie in animatie
– Grote opdrachten van de animatiestudio voor Netflix en Paramount+.
Bekijk ook het interview met Hans Bourlon van Kanaal Z:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Studio 100
-
Maatschappelijke zetel:
Schelle
-
Sector:
Media - audiovisueel
-
Toegevoegde waarde:
25083892