SPICE BOY

Hiervan dromen allicht miljoenen tienerjongens : maandenlang rondtrekken in het gezelschap van Mel B, Mel C, Emma, Victoria en Geri, de blitse meiden van de Britse popgroep Spice Girls, en er nog voor betaald worden ook ! Voor Vlaming Bart Cools (30 j.) is er niks speciaals meer aan. Het laatste jaar heeft hij als international marketing manager bij platenfirma Virgin Records met hen door Japan, Zuid-Oost-Azië, Europa en Amerika getoerd. “Schrijf nu niet dat ze mijn dikke vriendinnen zijn, dat is overdreven. Maar ik kan wel met hen opschieten. Ik ken de meisjes al van vóór hun eerste plaat uitkwam, dat maakt het een stuk makkelijker.”

Spice Girls waren dé revelatie van ’96 ; van hun eerste album zijn intussen zo’n 14 miljoen stuks verkocht. “We werden overrompeld door het succes,” zegt Bart Cools, die er vanuit zijn Londense kantoor op toeziet dat de marketing-activiteiten die de diverse landen-afdelingen van Virgin rond de Girls uitdenken, congruent blijven met waar de groep naartoe wil, én dat de budgetten goed worden ingezet. “In de hectische maanden van eind ’96 nam die ene groep 80 % van mijn tijd in beslag, vandaag heb ik meer tijd om ook voor andere artiesten als Massive Attack, Chemical Brothers, Duran Duran en een aantal minder bekende namen de marketing te coördineren. Niet altijd eenvoudig ; loopt er iets goed, dan steekt de lokale marketing manager de pluim op zijn hoed ; loopt er iets fout, dan wordt de schuld al gauw bij ‘ international‘ gelegd, bij mij dus.” Maar Bart Cloots wil zeker niet klagen. Hij is al helemaal doordrongen van de Virgin Vibes, de spirit van ‘ wij tegen de rest van de wereld‘, die van werken voor het Virgin-label (destijds opgericht door Richard Branson, later verkocht aan het beursgenoteerde muziekconcern EMI Group) iets aparts maakt. Cools kan vergelijken, want na zijn studie Germaanse filolofie (KU Leuven) en management (IAG, Louvain-la-Neuve), werkte hij een aantal jaren voor EMI in België. Hij raakte er binnen dankzij zijn ervaring als programmamaker bij de Leuvense lokale radio Scorpio een kweekvijver waaruit EMI destijds wel meer vissen aan de haak sloeg. Eerst werkte Cloots er als promotiejongen, later als product manager en A&R-manager ( artist & repertoire). “Dat houdt talent scouting in, en het begeleiden van artiestencarrières, wat ik deed voor Clouseau, Soulsister, Dana Winner,… Vanaf ’94 was ik er head of marketing and A&R, tot ik in januari ’96 mijn kans kreeg bij Virgin in Londen, om voor hun Engelse groepen de marketing buiten Groot-Brittannië uit te stippelen, en een soort van go-between te zijn tussen platenfirma en artiestenmanagement. Londen is echt wel het wereldcentrum van de muziekindustrie. Dat geeft meer stress maar ook meer voldoening in je job,” zegt Cloots, die nu zijn optrekje heeft in Notting Hill, “best vergelijkbaar met het Antwerpse Zuid“.

BART COOLS (VIRGIN RECORDS) Weet inmiddels wat Girl Power en Virgin Vibes betekenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content